توضیح معاون دانشگاه تربیت مدرس درباره یک تجمع صنفی دانشجویی

محمدرضا اصلاحچی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا در مورد اعتراض جمعی از دانشجویان دانشگاه به آیین نامه سنوات تحصیلی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: تجمع صنفی دانشجویان در دانشگاه در اعتراض به اجرای بخشنامه شماره 9078/1/130 مورخ 15 مرداد ماه 1390 صندوق رفاه دانشجویان است.
وی گفت: در این بخشنامه تعریف سنوات غیرمجاز به معاونان دانشجویی مشخص شده که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد سنوات غیرمجاز ترم پنجم و برای دانشجویان مقطع دکتری ترم نهم است.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس افزود: همچنین صندوق رفاه دانشجویان هر ساله تعرفه های اجاره خوابگاه و تغذیه دانشجویان در سنوات غیرمجاز را به منظور ایجاد وحدت رویه طی بخشنامه هایی به دانشگاه ها ابلاغ می کند.
وی با بیان اینکه این روند از سال 1390 تا کنون اجرا شده، یادآور شد: در سال 1390 با مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه، برای رفاه حال دانشجویان قیمت غذا بر اساس ابلاغیه صندوق تغییر پیدا نکرد، اما دانشگاه از سوی نهاد مسئول مورد مواخذه قرار گرفت، از این رو برای رعایت ضوابط، قیمت غذا بر اساس قیمت مصوب وزارتی اجرا شد.
اصلاحچی خاطرنشان کرد: اکنون دانشجویان به اختلاف قیمت بین سنوات مجاز و غیر مجاز معترضند و مدعی هستند که این افزایش سنوات در اختیار آنها نیست.
وی تاکید کرد: دانشگاه خود را ملزم به اجرای بخشنامه های وزارتی می داند، هر چند اغلب شنیده ام که دانشگاه هایی این ضوابط را نادیده گرفتند و احساس می کنم در صورت صحت این موضوع دانشجویان به درستی ما را برای تحقق خواسته های خود با آن دانشگاه ها مقایسه می کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: معتقدم باید یک سیستم ارزیابی دقیق، عوامل تاثیرگذار در افزایش مدت تحصیل دانشجویان را بررسی کند و در صورتی که کوتاهی متوجه دانشجو نباشد، دانشجو بتواند از خدمات رفاهی و آموزشی همانند دوره های مجاز بهره مند شوند.
وی گفت: این موضوع با توجه به بخشنامه اخیر صندوق رفاه دانشجویان که در هیات امنای صندوق رفاه مورد تصویب قرار گرفته که در آن مساعدت هایی در خصوص مطالبات صنفی بیان شده، قابل اجرا است.
اصلاحچی افزود: به عبارت دیگر دانشگاه ها می توانند با مساعدت صندوق رفاه برای دانشجویان مذکور با توجه به دلایل آن در سیستم صندوق رفاه سنوات مجاز تعریف کنند.
وی ادامه داد: معتقدم با این فرایند، مطالبات صنفی دانشجویان که به دنبال آن هستند محقق خواهد شد البته تا زمان مشخص شدن این فرایند دانشجویان نیز می توانند پرداخت هزینه های ترم پنجم برای مقطع ارشد و ترم نهم برای مقطع دکتری را به تأخیر بیاندازند.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: درخصوص تغذیه دانشجویان نیز می توان با تایید صندوق نرخ غذای سنوات پنجم و نهم بر اساس فرآیند مذکور به صورت عادی محاسبه کرد.
وی در مورد اینکه آیا دانشگاه حتی اگر تمام دانشجویان ترم 5 و 9 برای استفاده از این فرآیند مجاز شناخته شوند دچار مشکلی خواهد شد یا نه، گفت: تاکنون به تمام دانشجویان روزانه ترم پنج خوابگاه داده و تمام مبلغ دریافتی آن به صورت کامل به حساب صندوق رفاه واریز شده است؛ هر چند اجرای آن هزینه های اجاره خوابگاه های اضافی را به دانشگاه تحمیل می کند و مهمتر از آن ظرفیت خوابگاه های دانشگاه را برای ارائه خدمات به دانشجویان ورودی جدید، محدود می سازد.
بر اساس این گزارش، جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس طی روزهای گذشته در اعتراض به قانون لغو سنوات مقابل سازمان مرکزی دانشگاه تجمع داشته اند.
دانشجویان شرکت کننده در این تجمع بیانیه ای را صادر کرده اند که در بخشی از آن آمده است: پیرو اجرای بی سابقه و شتابزده قوانین سنواتی در دانشگاه تریت مدرس و فشار و جریمه های مالی، ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی گردهم آمده ایم و تا اعتراض خود را به این مسئله بیان کنیم و از حضور رئیس و معاون دانشگاه تربیت مدرس درخواست داریم در راستای پیشرفت های علمی دانشجویان گام بردارند.
«ما تقاضا داریم برای رفع مشکلات مالی دانشجویان در راستای پیشبرد اهداف عالی آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و رفاه حال دانشجویان و فراهم کردن فضایی کاملا آموزشی فرهنگی و پژوهشی دانشجویان ترم پنجم کارشناسی ارشد و ترم نهم دکتری را مشمول قوانین سنواتی ندانند و جریمه های سنواتی را از ترم ششم کارشناسی ارشد و ترم دهم دکترا اعمال کنند.»
آنان در بخش دیگری از خواسته های خود در باره کاهش یارانه غذا از ترم های مزبور نیز اعتراض داشتند.
بر اساس آیین نامه کشوری سنوات تحصیلی، دانشجویان کارشناسی ارشد از ترم پنج و دانشجویان دکتری از ترم 9 به بعد برای ادامه تحصیل موظف به پرداخت هزینه ای مازاد بر هزینه ای که در طول ترم های مجاز قبل از آن پرداخت می کنند، هستند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *