تفاهم افزایش همکاری های دانشگاهی ایران و روسیه در مذاکرات مسکو

تفاهم افزایش همکاری های دانشگاهی ایران و روسیه در مذاکرات مسکو

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، در این دیدار احمدی رئیس هیات ایرانی با مهم خواندن توافق های به دست آمده در این زمینه بین دو کشور، گفت: ارتقای سطح همکاری های علمی و فناوری با روسیه از اولویت های ایران می باشد و با وجود روابط خوب در سایر حوزه ها، هنوز در این عرصه به سطح تعامل مطلوب دست نیافته ایم.
وی در این مذاکرات که با حضور احمد حیدریان معاون سفیر ایران در روسیه انجام شد، ضمن اشاره به کنفرانس انجمن جهانی پارک های علم و فناوری دنیا در شهر مسکو و انتخاب شهر اصفهان به میزبانی نشست سال 2018 این انجمن، اظهار کرد: تحصیل حدود پنج میلیون دانشجو، فعالیت 2800 مرکز دانشگاهی، حدود 1000 موسسه پژوهشی، 39 پارک علم و فناوری، 176 مرکز رشد در این حوزه و پنج منطقه ویژه علم و فناوری در ایران نشانه توانمندی های عظیم جمهوری اسلامی در این عرصه است.
وی همچنین به مسئولیت ایران به عنوان میزبان شبکه فناوری کشورهای جهان اسلام (کامستک) در پارک گیلان و مرکز منطقه ای فناوری یونسکو (آیریس) در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی در زمینه همکاری های مشترک علمی فناوری در عرصه بین المللی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و حاضر با همکاری با سایر کشورها به ویژه همسایه و منطقه در این زمینه است.
احمدی همچنین به فعالیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست رییس جمهوری اشاره کرد و افزود: این سطح از مدیریت علم و فناوری نشان از باور و اعتقاد به توسعه هر چه بیشتر این حوزه در ایران است.
لاپاتین معاون تحقیقات و فناوری وزارت علوم و آموزش روسیه نیز با استقبال از زمینه های مطرح در سخنان همتای ایرانی خود برای افزایش روابط دو کشور در حوزه های مرتبط، گفت: آماده اجرای همکاری های علمی و فناوری برای اساتید و دانشجویان در دوره های تحصیلات تکمیلی هستیم و یک مدل موفق با کشور هند نیز اجرا می کنیم.
مقام روسی همچنین از وجود امکانات و کمک های وامی (مگا گرانت) قابل توجه روسیه ویژه تحصیل دانشجویان خارجی با پشتیبانی رئیس جمهوری این کشور با حدود 400 میلیون یورو اعتبار به عنوان یک زمینه دیگر از همکاری های خارجی در عرصه دانشگاهی خبر داد.
لاپاتین در ادامه از ایجاد سامانه آموزش زبان روسی برای فارسی زبانان خبر داد و گفت: این پایگاه اینترنتی با استقبال خوبی مواجه شده است، به گونه ای که براساس گزارش ها میانگین روزانه 2500 نفر از آن بازدید می کنند.
وی همچنین فراهم شدن امکان فعالیت رایزن علمی و فناوری روسیه در سفارت این کشور در تهران را تسهیل کننده رفع موانع و شتاب بخشی در توسعه روابط خواند که معاون وزیر علوم نیز اعلام کرد این موضوع را پیگیری می کند.
همچنین در این نشست که خسرو پیری مدیرکل امور فناوری وزارت علوم، احمد غلامی رایزن علمی ایران در کشور روسیه و حسن خوش قلب مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز حضور داشتند، زمینه های همکاری دو کشور در دیگر بخش های دانشگاهی و علمی و فناوری بررسی شد.
به گزارش ایرنا، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امروز (پنجشنبه) در نشست اعضای کنفرانس جهانی انجمن بین المللی موسسات و پارک های علم و فناوری (ASP) در مسکو به عنوان میزبان اجلاس سال 2018 انتخاب شد.
کنفرانس چهار روزه انجمن بین المللی موسسات و پارک های علم و فناوری (ASP) با حضور هیات هایی از 340 پارک علمی و فناوری از 176 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران امروز در مسکو پایان یافت.
در این نشست مسائل مربوط به گسترش همکاری های دوجانبه و چند جانبه بین کشورهای مختلف در این عرصه و همچنین رفع مشکلات و موانع احتمالی بر سر راه گسترش همکاری های فناورانه و دانش های نو بررسی شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *