دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد مجموعه ایران شناسی- کد 1127

 

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد مجموعه ایران شناسی- کد 1127

ایران شناسی

دانلود دفترچه سوالات 94    دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته ایران شناسی

ایران‌شناسی شاخه منظمی از دانش است که به مطالعه دانش فرهنگی ایران از زمان باستان تا حال می‌پردازد. (شامل ایران‌شناسی کهن و ایران‌شناسی نو). این فرهنگ شامل تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایران کهن و ایران نو و به همراه فرهنگ تودهٔ آن می‌شود. علاوه بر این به مطالعه زبان‌های ایرانی نیز پرداخته می‌شود. ایران‌شناسی محدوده جغرافیایی کشورهای امروزی ایران، افغانستان ازبکستان و تاجیکستان را شامل می‌شود.

ایران‌شناسی در ایران معاصر :

در ایران سازمانی به نام بنیاد ایران‌شناسی در حوزه پژوهش‌های ایران‌شناختی فعالیت می‌کند. این سازمان در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد. بنیاد ایران شناسی، کوشش در ساماندهی فعالیتها و گسترش آنها به منظور شناختن و شناساندن جلوه‌های تمدن و فرهنگ ایران اسلامی و تاریخ آن را هدف اصلی خود می‌داند. همچنین از سال ۱۳۸۱، مجله‌ای با عنوان پژوهش‌های ایران‌شناختی توسط مرکز نشر دانشگاهی در همین حوزه منتشر می‌شود که به زبان آلمانی است. دانشگاه شهید بهشتی نیز با همکاری بنیاد ایران‌شناسی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته ایرانشناسی دانشجو می‌پذیرد.

دروس رشته ایران شناسی

دروس اختیاری مشترک بین کلیه ی گرایش ها :
۱- متون نظم فارسی
۲- متون نثر فارسی
۳- تاثیر قرآن و حدیث بر زبان و ادب پارسی
۴- جغرافیای تاریخی ایران
۵- تاریخ هنر ایران
۶- ادبیات معاصر
۷- ادبیات کودکان
۸- شناخت مبانی قصه های ایرانی
۹- زبان و ادبیات فارسی
۱۰- جهانگردی و گردشگری
۱۱- سفر نامه نویسی وتاریخ اجتماعی ایران
۱۲- شناسایی و مطالعه ی اسناد و کتیبه ها
۱۳- تاریخ ایران بر اساس روایات ملی
۱۴- تاریخ معاصر ایران
۱۵-زبان عربی پیشرفته

بازار کار این رشته:

پرسشی که اغلب اوقات برای شرکت کنندگان در  رشته ایران شناسی به وجود می آید این است که پس از فارغ التحصیل شدن از این رشته در کجا جذب کار خواهند شد؟

پاسخ: البته در سازمان میراث فرهنگی و اداره ی فرهنگ و ارشاد جا دارد که از فارغ التحصیلان این رشته استفاده شود. اما با شرایط فعلی بازار کار اميد چنداني به يافتن كاري متناسب با اين رشته نيست. گرچه در صورت نبودن نیاز مالی علاقه باید تنها دلیل انتخاب رشته شما باشد. البته برخي از فارغ التحصيلان با استفاده از روابط در سالهاي گذشته جذب دانشگاه آزاد شده و زبان انگليسي تدريس كرده اند. پس نبايد به اميد يافتن كار بهتر وارد اين رشته شد. اما فارغ التصيلان دكتري جذب هيات علمي دانشگاهها مي شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *