دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی -کد 1132

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی -کد 1132

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته

رشته باستان شناسی در ایران زیر مجموعه رشته علوم انسانی به حساب می آید . البته از چند سال پیش دانشکده های هنر نیزاقدام به راه اندازی رشته باستان شناسی در مقطع کاردانی کردند اما به ناچار دانشجویانی که دراین مقطع و در دانشکده های هنر فارغ التحصیل شدند، بعد از یک دوره دیگر شرکت در کنکور سراسری می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در زیرمجموعه علوم انسانی ادامه دهند.

در رشته باستان شناسی دانشجویان بیش از 130 واحد درسی را در زمینه های پیش از تاریخ (دوره های پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی)، دوره تاریخی و دوره اسلامی می خوانند.

تعریف و شرح

باستان شناسی از یك سو مسیر تاریخ را تعیین می كند و از سوی دیگر مادر تاریخ است. روشن كردن گذشته هر جامعه از جهت مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی از اصول اساسی این رشته است. هدف از تحصیل در این رشته، تربیت نیروی متخصص و كارآمد برای بررسی و شناسایی آثار تاریخی و كاوشهای باستان شناسی در مناطق مختلف كشور، همچنین تامین كادرهای تحقیقی، فرهنگی و هنری سازمانی مربوط می باشد. رشته باستان شناسی در مقطع كارشناسی به مطالعه آثار باستانی سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می پردازد. دانشجویان در طی چهار سال با آثار باستانی دوران پیش از تاریخ ایران، بین النهرین و مصر و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا می شوند.

باستان‌شناس فردی است كه در محل‌های باستانی كاوش می‌كند، یافته‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و پس از تعیین ارزش مادی و معنوی و تخمین قدمت آثار، آنها را در بازارهای عتیقه به فروش می‌رساند.

در گذشته‌ای نه چندان دور، جامعه ما چنین دیدگاهی نسبت به باستان‌شناس داشت. در واقع مردم باستان‌شناس را با «عتیقه جمع‌كن» یا «عتیقه‌فروش» یكی می‌دانستند. كاری كه بسیاری از شاهزادگان و درباریان دوره قاجار و پهلوی به عنوان یك سرگرمی ساده، برای كسب درآمد بیشتر انجام می‌دادند. اما در حقیقت باستان شناس یك تاجر یا عتیقه ‌جمع‌كن نیست. بلكه‌ یك‌ محقق‌ است‌؛ محققی‌ كه‌ شواهد لازم‌ را برای‌ تحقیقات‌ خود از طریق‌ بررسی‌ ، پژوهش‌ و كاوش‌ در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ كه‌ روزی‌ محل‌ تردد، سكونت‌ یا هر نوع‌ فعالیت‌ انسانی‌ بوده‌ است‌، به‌ دست‌ می‌آورد‌ و سعی‌ دارد تا گذشته‌ را براساس‌ یافته‌های‌ خود بازسازی‌ كند. باستان‌شناسی‌ از یك‌ سو مسیر تاریخ‌ راتعیین‌ می‌كند و از سوی‌ دیگر مادر تاریخ‌ است‌. در واقع‌ روشن‌كردن‌ گذشته‌ هر جامعه‌ از نظر‌ اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ یا مذهبی‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ نظر باستان‌شناسان‌ دشوار یا حتی‌ غیرممكن‌ است‌.

رشته باستان شناسی در ایران

تنها یك سال پس از تاسیس دانشگاه تهران ، یعنی در سال 1314 ، رشته باستان شناسی در دانشكده ادبیات دائر و بدین ترتیب تدرس علمی باستان شناسی در ایران آغاز شد . بدین ترتیب زمینه ساماندهی پژوهشهای باستان شناختی و اداره عملی آن در سطح كشور به وسیله فارغ التحصیلان ایرانی رشته باستان شناسی دانشگاه تهران فراهم آمد . باستان شناسی با دستیابی به راه حلهایی كه انسان گذشته برای مسائل گوناگون یافته بود به ما امكان می دهد تا به كمك ابزار نوین كارآمد ترین پاسخ ها را برای مسائل مشابه امروزی بیابیم

موقعيت شغلي در ايران:

در حاليکه ما تعداد قابل توجهي فارغ التحصيل باستان شناسي بيکار داريم، بسياري از آثار باستان شناسي کشور ما هنوز شناسايي و ثبت نشده است و حتي آثار ثبت شده نيز، بخوبي حفظ و يا معرفي نمي شوند. با وجود اينکه در کشور ما زمينه هاي ملي رشته باستان شناسي وجود دارد و ما داراي فرهنگ و پيشينه ي پرباري هستيم و بايد حداقل در منطقه ي خاورميانه، باستان شناسي ما حرف اول را بزند اما متاسفانه در زمينه مطالعات باستان شناسي بسيار ضعيف عمل مي کنيم. به همين دليل به داوطلبان آزمون سراسري توصيه مي شود که اگر مي خواهند وارد دانشگاه شوند تا بعد از ليسانس پول يا کار راحتي بدست بياورند، رشته باستان شناسي را انتخاب نکنند چون حداقل در سطح ليسانس موقعيت کاري اين رشته بسيار محدود مي باشد. اما اگر عاشق و شيفته ي تاريخ، تمدن و فرهنگ کشورشان هستند، بدانند که اين رشته آنها را راضي خواهد کرد.

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس پايه:

تاريخچه علم باستان شناسي، بررسي تمدنهاي باستاني از نظر قرآن کريم، جغرافياي تاريخي، اصول و مباني انسان شناسي، اسطوره شناسي، تاريخ هنر از باستان تا آغاز اسلام، حفظ آثار باستاني، اصول و مباني باستان شناسي.

دروس اصلي و تخصصي:

استخوان شناسي،
باستان شناسي پيش از تاريخ ايران،
ايران در آغاز شهرنشيني،
باستان شناسي و هنر ايلام،
باستان شناسي ايران در هزاره اول قبل از ميلاد،
باستان شناسي و هنر ماد و هخامنشي،
باستان شناسي اشکاني،
باستان شناسي ساساني،
باستان شناسي و هنر اسلامي،
فلزکاري دوره اسلامي،
باستان شناسي پيش از تاريخ بين النهرين،
هنر و معماري بين النهرين در دوران تاريخي،
باستان شناسي مصر باستان،
باستان شناسي و هنر آسياي صغير،
سکه شناسي،
شناخت مهر و تابلت،
تاريخ هنر نقاشي در ايران،
هنر يونان و رم باستان ،
حفاظت اشيا» باستاني،
باستان شناسي و هنر سرزمينهاي اسلامي،
سير تحول خطوط و خواندن کتيبه هاي اسلامي،
کتاب آرايي،
هنر خاور دور،
هنر هند باستان،
خواندن خطوط باستاني،
تکنيک و هنر سفالگري،
طراحي و ترسيم مدارک باستاني،
روش کاوش،
موزه داري،
کاوش در محل،
طبقه بندي سفال،
بررسي آثار باستاني،
خواندن متون باستان شناسي،
باستان شناسي و هنر قلمرو غربي اسلامي.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *