معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی نخبگان از سازوکار جدید این نهاد برای جذب نخبگان و استعدادهای برتر در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی خبر داد.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر غلامعلی منتظر روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه در دهمین همایش ملی نخبگان فردا با بیان اینکه نخبه فردی برجسته و کارآمد است، افزود: به فردی نخبه گفته می‌شود که بر اساس هوش، خلاقیت و توانمندی‌های ذاتی، خبرگی و اثرگذار بر خلق و گسترش علم و فناوری کارآمد و برجسته باشد و در مقابل استعداد برتر فردی است که با توجه به ویژگی‌های خود امکان رسیدن به مرحله نخبگی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نخبه در فرایند احتساب خبرگی و تخصص هستند، ادامه داد: این دانشجویان پس از طی این فرایند قادر خواهند بود تا در خلق نوآوری و فناوری اثرگذاری بی‌بدیلی داشته باشند.

منتظر به تسهیلات بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: ودیعه مسکن و وام خرید مسکن از جمله این تسهیلات است که به افراد نخبه اعطا می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی نخبگان ودیعه مسکن را تسهیلاتی برای دانشجویان دانست و در این باره توضیح داد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان ساکن تهران ۲۵ میلیون تومان و برای سایر شهرستان‌ها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و این ودیعه فاقد هر نوع سودی است.

منتظر وام خرید مسکن را مشمول دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: برای اعطای ودیعه مسکن، برای هر دانشگاهی شهریه‌ای در نظر گرفته شده است و به افرادی که از سوی دانشگاه‌ها به بنیاد معرفی می‌شوند، این تسهیلات اعطا خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از ایرادات درخصوص عدم پرداخت ودیعه مسکن توضیح داد: در برهه‌ای از زمان اعتبارات بنیاد کم بود و این اعتبارات در حال تامین شدن است که صرف یکی دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی نخبگان درخصوص وام مسکن دانش‌آموختگان توضیح داد: افراد واجد شرایط از سوی بنیاد به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد و این افراد در اولویت پرداخت وام مسکن قرار خواهند گرفت و بازپرداخت این وام بر اساس قوانین کشوری است.

تلاش برای حل مشکل اشتغال نخبگان

منتظر با اشاره به مشکلات موجود در جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی گفت: جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی یکی از چالش‌های ما است و یکی از مهمترین دلایل آن تکمیل شدن ظرفیت دانشگاه‌ها است.

وی علت دیگر را افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: این امر موجب عدم تعادل میان عرضه و تقاضا شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی نخبگان از سازوکار جدید بنیاد ملی نخبگان در این زمینه خبر داد و یادآور شد: بر این اساس افرادی که به عنوان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، فرایند آن از سوی بنیاد ملی نخبگان پیگیری خواهد شد.

منتظر در عین حال تاکید کرد: به دلیل برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا نمی‌توان انتظار داشت که این مشکل برای همه دانشجویان نخبه رفع شود.

راتبه دانشجویی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی نخبگان راتبه دانشجویی را از جمله جوایز بنیاد ملی نخبگان نام برد و اظهار کرد: راتبه دانشجویی شامل یک کمک‌هزینه معیشتی است که در قبال کار دانشجویی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در هر نیمسال تحصیلی اعطا می‌شود.

به گفته وی، دانشجویان مشمول در دوره کارشناسی باید ماهانه ۲۰ ساعت، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ۱۰ ساعت و دانشجویان دوره دکتری ماهانه ۶ ساعت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مطبوع کار کنند.

منتظر همچنین با تاکید بر اینکه اعطای این تسهیلات شامل دانشجویانی می‌شود که علاوه بر کار ماهانه دانشجویی، پی‌.آر.ال خود را نیز دریافت کرده باشند، اضافه کرد: مشمولانی که اطلاعات خود را در سامانه مربوط به این جایزه تکمیل نکرده باشند، موفق به دریافت این جایزه نمی‌شوند.

اعتبارات هسته پژوهشی

وی، اعتبارات هسته پژوهشی را با هدف تشکیل و فعالیت گروه‌های پژوهشی دانشجویی دانست که در آن حداقل یکی از اعضای گروه، دانشجوی مشمول جایزه‌های تحصیلی باشند.

منتظر با تاکید بر اینکه این هسته‌های پژوهشی با هدف انجام کار گروهی در میان دانشجویان دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی از دانشگاه‌ها که مقررات خود در این زمینه را با تاخیر به تصویب رسانده‌اند، اطلاعات آنها با تاخیر به دست ما رسیده است؛ از این رو برخی از دانشگاه‌ها موفق به دریافت این اعتبارات نشده‌اند.