مرکز همکاری‌های علمی دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران ـ فدراسیون روسیه به نام «لومونوسوف ـ رازی» صبح امروز (چهارشنبه) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور رییس این دانشگاه و رییس دانشگاه دولتی روسیه افتتاح شد.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش فعالیت‌های دانشگاهی ایران و روسیه، گفت: دانشگاه شهید بهشتی سومین دانشگاهی است که در ایران بنیانگذاری شده و از سال ۱۹۵۹ میلادی تاکنون فعالیت دارد. در این دانشگاه ۱۰۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۶۸ رشته کارشناسی ارشد و ۱۹۶ رشته در مقطع دکتری وجود دارد. ضمن آنکه نزدیک به ۱۷ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل میکنند که حدود نیمی از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ۸۳۰ عضو هیات علمی در ۱۸ دانشکده و ۱۸ پژوهشگاه علمی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت دارند و دانشگاه از این نظر دومین دانشگاه کشور به شمار می‌رود. ضمن آنکه این دانشگاه در رنکینگ‌های بین المللی دارای رتبه است.

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی چهار پردیس دارد که پردیس اصلی آن به مساحت ۶۴ هکتار در شمال تهران واقع شده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در موضوعاتی از جمله معماری، حقوق، علوم پایه، علوم رفتاری و … فعالیت دارد و در بعضی از رشته ها مانند معماری و حقوق در منطقه بی نظیر است و برخی از دانش آموختگان این دانشگاه در این رشته ها در کشورهای منطقه مسئولیت‌های اجتماعی دارند.

رییس دانشگاه دولتی مسکو در بخش دیگری از این مراسم ضمن معرفی برخی از پروژه‌ های علمی دانشگاه مسکو گفت: شرکت در جلسه شورای همکاری برای من نیز فرصت خوبی است و بار اولی نیست که با رییس دانشگاه شهید بهشتی ملاقات می کنم و قبلا نیز توافقاتی همچون آغاز به کار مرکز “لومونوسوف ـ رازی” داشته‌ایم.

پروفسور ویکتور سادونیچی ادامه داد: تاکید می کنم که دانشگاه ما و دانشگاه شهید بهشتی زمینه‌های زیادی برای همکاری دارند و در آینده کارهای مشترک زیادی می توانیم انجام دهیم.

وی افزود: به نظر من بسیاری از زمینه‌های فعالیت‌های دانشگاه شهید بهشتی به ما نزدیک است ولی طبیعتا از جهاتی با یکدیگر تفاوت داریم و هر دو طرف چیزهایی داریم که می توانیم از هم بیاموزیم.

رییس دانشگاه دولتی مسکو گفت: تخصص من ریاضی است اما کتابی را در خصوص چگونگی رسیدن به دستاوردهای علمی گردآوری کردم و در این کتاب درباره دانشمندان جهان از جمله دانشمندان تاریخ ایران صحبت کردم.

سادونیچی ادامه داد: مسیر طی شده برای کسب علم دراماتیک بوده و خیلی از اکتشافات علمی به سختی به دست آمده است و من در کتابم درباره چند کشف علمی و سختی های تحمل شده در راه آنها صحبت کرده ام.

وی در خصوص تاریخچه دانشگاه روسیه، گفت: این دانشگاه در سال ۱۷۵۵ میلادی در دوره امپراتوری الیزابت افتتاح شد و پروژه تاسیس این دانشگاه را لومونوسوف پیشنهاد داد که به همین خاطر این مرکز را به نام او دایر کردیم. دانشگاه مسکو حدود ۲۷۰ سال سابقه فعالیت دارد و بزرگترین دانشگاه روسیه است.

رییس دانشگاه دولتی مسکو بیان کرد: این دانشگاه ۱۰ هزار عضو هیات علمی با درجه PH.D و پروفسوری دارد و جمعیت مدرسین و هیات علمی آن جمعا ۲۰ هزار نفر است. همچنین ۵۰ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و علاوه بر ۴۰ دانشکده این دانشگاه، حدود ۴۰ انستیتو در این دانشگاه فعالیت می کنند.

سادونیچی خاطرنشان کرد: دانشگاه مسکو دارای هیات امناست که رییس این هیات پوتین رییس جمهور روسیه است و در ترکیب هیات امنای این دانشگاه سیاستمداران، هنرمندان و دانشمندان این کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: فعالیت سالانه دانشگاه مسکو با سخنرانی رییس دانشگاه در ابتدای هر سال شروع می شود و حدود ۱۰ هزار دانشجوی ورودی جدید در این سخنرانی شرکت می کنند و در این سخنرانی درباره تاریخ و فرهنگ این دانشگاه صحبت می شود.

رییس دانشگاه دولتی مسکو افزود: این دانشگاه ۶ شعبه در روسیه و دیگر نقاط دنیا دارد که در این شعبه ها اساتید این دانشگاه تدریس می کنند و به دانش آموختگان مدرک دانشگاه مسکو داده می‌شود که در این زمینه‌ها دانشگاه مسکو می‌تواند با ایران همکاری کند.

سادونیچی خاطرنشان کرد: دانشگاه مسکو در شانگهای چین هم دانشگاه مشترکی شبیه ساختمان دانشگاه مسکو تاسیس کرده است که منابع مالی آن توسط چین و هیات علمی آن از سوی دانشگاه مسکو تامین می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه مسکو ۲۱ دوره آموزش مجازی دارد و در این دوره ها بهترین پروفسورها تدریس می کنند و این دانشگاه آمادگی دارد تا این دوره ها را وارد مرکز “لومونوسوف ـ رازی” کند.

رییس دانشگاه دولتی مسکو از دیگر فعالیت های این دانشگاه به مدرسه دانشگاه مسکو اشاره کرد و گفت: در این مدرسه دانش آموزانی تحصیل می کنند و از بین آنها استعدادهای درخشان و دانش آموزان نخبه برای تحصیل در این دانشگاه شناسایی می شوند.

سادونیچی درباره محل تامین منابع مالی این دانشگاه، گفت: ۵۰ درصد منابع مالی توسط دولت روسیه و ۵۰ درصد دیگر آن از محل درآمدهای دانشگاه تامین می شود.