جایگاه دانشگاه و دانشکده های استان زنجان در رده ی مراکز علمی کشور

جایگاه دانشگاه و دانشکده های استان زنجان

Map of ‫دانشگاه آزاد اسلامی‬‎

تاریخچه

شورای گسترش آموزش عالی در جلسه آموزش عالی در جلسه ۹۷ مورخ ۱۵/۵/۱۳۵۳ تأسیس مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری را در رشته‌های مدیریت کشاورزی و دامپروری (سطح کارشناسی) در شهر زنجان تصویب کرد. به دنبال آن در ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۵۳ اولین جلسه هیئت امنای مدرسه عالی زنجان تشکیل و مقرر گردید که از اول مهرماه سال ۱۳۵۴ فعالیت آموزشی خود را با پذیرش ۷۲ دانشجو از طریق کنکور سراسری در دو رشتة مدیریت کشاورزی و مدیریت دامپروری آغاز کند. بدین ترتیب کار آموزشی دانشگاه زنجان (مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری) رسماً از سال ۱۳۵۴ آغاز شد.

در آذرماه همان سال با تصویب هیئت دولت، زمینی به مساحت۴۰۰ هکتار برای انجام فعالیتهای آموزشی و کارهای عمرانی و فیزیکی از طریق سرجنگلداری استان در اختیار دانشگاه قرار گرفت.

مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری زنجان در مورخ ۲/۱۲/۱۳۵۵ از سوی شورای گسترش آموزش عالی به دانشکده کشاورزی زنجان با دو رشته کشاورزی و دامپروری در سطح کارشناسی، تغییر نام پیدا کرد. ستاد انقلاب فرهنگی در مصوبه ۲۵/۵/۱۳۶۱ درخصوص تغییر نظام آموزش عالی کشاورزی، دانشکده کشاورزی زنجان، به آموزشکده کشاورزی استان زنجان تبدیل گردید؛ ولی براثر تلاش عده‌ای از مسئولین استان و دانشگاهیان و با توجه به داشتن امکانات خوب موجود، موضوع تغییر نام آن مجدداً در جلسه مورخ ۱۱/۳/۱۳۶۴، شورای بازگشایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مطرح و به دانشکده کشاورزی زنجان تغییر نام پیدا کرد.

باتوجه به موافقت مورخ ۵/۲/۱۳۶۶ شورای گسترش آموزش عالی، مبنی بر پذیرش دانشجو در آموزشکده فنی زنجان، شورای مذکور با تبدیل دانشکده کشاورزی زنجان به مجتمع آموزش عالی زنجان (شامل آموزشکده فنی و دانشکده کشاورزی) در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۶۶ نیز موافقت نمود.

متعاقباً با توجه به جایگاه زنجان در ایران با تأسیس دانشکده علوم در سال ۱۳۶۹ و دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۷۰، از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سرانجام در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۷۰، با تبدیل وضعیت مجتمع آموزش عالی زنجان به دانشگاه زنجان موافقت بعمل آمد.[۲]

جایگاه دانشگاه های زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *