شناسایی ملاک های پذیرش دانشجویان دوره دکتری

در چند سال اخیر نحوه پذیرش دانشجویان دکتری موضوع مورد مناقشه میان جامعه دانشگاهی بوده و به­ عنوان یکی از عوامل اصلی در تضمین کیفیت دوره دکتری توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. از این­ رو، هدف پژوهش حاضر شناسایی ملاک های پذیرش دانشجویان در دوره دکتری و ارائه الگوی مفهومی بود. بدین منظور، از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی استفاده شد. نمونه‌ای هدفمند متشکل از ۱۴ نفر عضو هیئت علمی، سیاستگذاران حوزه پذیرش دانشجو و متخصصان آموزش­ عالی به ­عنوان مطلعان کلیدی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته‌ها حول دو محور اصلی ملاک ها و پیش‌بین‌ها تنظیم شد. در بخش مربوط به ملاک ها ۲۴۶ کد اولیه، ۱۷ مقوله فرعی و ۵ مقوله اصلی و در بخش مربوط به پیش‌بین‌ها ۲۳۶ کد اولیه، ۱۶ مقوله فرعی و ۷ مقوله اصلی استخراج شد. در نهایت، با توجه به یافته‌ها و الهام از ادبیات پژوهش الگوی مفهومی نظام پذیرش ارائه شد.

نویسندگان:

حاتم فرجی ده‌سرخی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی

 دکتر حمیدرضا آراسته: استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی

 دکتر عبدالرحیم نوه‌ابراهیم: استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی

 دکتر بیژن عبدالهی: دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و یکم، شماره ۴ (پیاپی ۷۸)، زمستان ۱۳۹۴٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.