نداشتن مجوز اکران، دلیل پخش نشدن ‘شب نامه’ دردانشگاه تهران بود

نداشتن مجوز اکران، دلیل پخش نشدن ‘شب نامه’ دردانشگاه تهران بود

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، قرار بود فیلم مستند «شب نامه» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران امروز (سه شنبه 4 آبان ماه) از ساعت 14.30 به میزبانی دانشکده فنی دانشگاه تهران و در سالن شهید چمران این دانشگاه اکران شود که به دلایلی پخش نشد.
برخی از رسانه ها مدعی هستند که مستند «شب نامه» به کارگردانی سید مهدی کرباسی با فشارهایی خارج از دانشگاه لغو شد.
مجید سرسنگی معاون فرهنگی رییس دانشگاه تهران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: ادعاهایی همچون فشار و هجمه علیه دانشگاه و مسوولانش برای پخش نشدن این مستند به هیچ عنوان صحت نداشته و کذب محض است.
وی گفت: متاسفانه برخی از رسانه ها نیز مغرضانه به این ادعاها دامن می زنند که به نظرم به دور از اخلاق و منش اسلامی است.
وی افزود: اصل ماجرا از این قرار است که بسیج دانشجویی درخواستی برای پخش مستند «شب نامه» داشت که در شورای نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه بررسی شد.
سرسنگی ادامه داد: در بررسی شورای نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه که متشکل از نماینده ولی فقیه در دانشگاه، رییس دانشگاه و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود؛ موافقت شد مستند «شب نامه» اکران شود.
وی یادآور شد: البته این موافقت شورای نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه منوط بر این امر شد که افراد درخواست کننده مجوز اکران فیلم را به این شورا ارائه دهند.
معاون فرهنگی رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه مرجعی برای تشخیص مناسب و یا نامناسب بودن فیلم ها و آثار سینمایی نیست و باید مراجع ذی صلاح همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره این مجوز را صادر کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه اعلام کند که دیگر مجوز اکران برای هیچ فیلمی در دانشگاه تهران لازم نیست؛ همین دوستان طی چند روز آینده معترض می شوند که چرا فلان فیلم و اثر مستند بدون مجوز اکران، پخش شد.
سرسنگی اظهار داشت: البته درخواست کنندگان اکران این مستند مجوزی ارائه کردند اما آن مجوز تولید فیلم از یک موسسه فرهنگی و هنری بود.
وی گفت: هم اکنون فیلم های سینمایی و مستندهایی داریم که مجوز اکران ندارند؛ اگر آنها را در دانشگاه تهران پخش کنیم آیا خلاف قانون عمل نکرده ایم؟
معاون فرهنگی رییس دانشگاه تهران افزود: اشتباه دوستان این بود که قبل از آن که در پی مجوز اکران این مستند باشند؛ به تبلیغات برای پخش آن اقدام کردند.
وی یادآور شد: دانشگاه ها مراکز علمی مستقلی هستند و قانون و آیین نامه دارند و ادعاهایی همچون فشار بر دانشگاه را می توان فقط به عنوان یک طنز تلخ به شمار آورد.
پیشتر محمدرضا قلی زاده مسئول بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران از پخش مستند ‘شب نامه’ با محوریت «سیامک نمازی»، خبر داد بود.
«سیامک نمازی» چند سال پیش ازوقایع سال 88 راهی آمریکا شد و مستقیم در ساختار تشکیلات ضد امنیتی نایاک وابسته به وزارت خارجه آمریکا عضویت یافت.
وی به همراه پدر خود که یکی از مقامات رژیم پهلوی است به جرم جاسوسی در ایران محکوم و در بازداشت به سر می برند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *