همه چیز در مورد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

همه چیز در مورد دانشگاه‌ علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

300px-iran_university_of_medical_sciences-jpg%d8%a8

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران می‌باشد که در مرداد ۱۳۵۲ با عنوان مرکز پزشکی شاهنشاهی[۱] توسط عبدالحسین سمیعی بنیانگذاری شد.

این دانشگاه در آبان ۱۳۸۹ با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام گردید.[۲] دانشگاه این زمان، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور بود.[۳] خبر ادغام با اعتراضاتی از سوی دانشجویان و اساتید رو به رو شد.[۴] پس از گذشت دو سال و پنج ماه از این انحلال در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ با تصویب شورای عالی گسترش دانشگاه‌ها این دانشگاه دوباره احیا شد.[۵] در تاریخ ۱۳۹۲/۶/۲۶ در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت حسن روحانی رئیس جمهور، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتزاع کامل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی رای قاطع دادند.[

تاریخچه

نقش آمریکاییان

دانشگاه علوم پزشکی ایران در مرداد سال ۱۳۵۲ توسط عبدالحسین سمیعی پایه‌گذاری شد.[۷] برنامه‌ریزی اولیه در مورد نحوهٔ کار مرکز از اواسط سال ۱۳۵۳ آغاز و اولین واحد مرکز پزشکی، کتابخانه مرکز بود که فعالیت خود را شروع و در مدت کمتر از دو سال با جمع‌آوری چندین هزار مجله علمی و کتابهای مختلف در شاخه‌های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم از طریق ماهواره با مرکز اطلاعات پزشکی آمریکا در ردیف مراکز مهم اطلاعات پزشکی در سطح بین‌المللی قرار گرفت.

این مرکز بزودی توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان کتابخانه و مرکز اطلاعات منطقهٔ وسیع مدیترانه شرقی تعیین گردید. همچنین بر اساس تصمیمات کمیسیون منتخب یکصد و سومین نشست شورای گسترش آموزش عالی مورخ ۱۳۵۴/۵/۶، مرکز پزشکی شاهنشاهی مجاز به تأسیس دانشکده پزشکی و دانشکده علوم پزشکی در رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی و دانشکده پرستاری در علوم پیراپزشکی و مدیریت موسسات پزشکی و بهداشتی گردید.

در سال ۱۳۵۵ هم‌زمان با آغاز همکاری دانشگاه هاروارد، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کرنل، عملاً برنامه‌ریزی آموزشی و فعالیتهای عمرانی، تعیین فضاها، تأمین تجهیزات و نیروهای انسانی لازم صورت گرفت.

طراحی و ساخت بناهای اولیهٔ این مؤسسه نیز در زمان محمدرضا پهلوی، و توسط ویلیام پریرا، معمار آمریکایی انجام گرفت.[۸][۹]

فاز اول این پروژه تکمیل شد، اما در پنجم اکتبر ۱۹۸۰، و پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران و تیرگی روابط ایران و آمریکا، سپاه پاسداران اموال شرکت معماری William L. Pereira & Associates را توقیف و مصادره کردند. پریرا و شرکا از ایرانیان به دولت آمریکا شکایت بردند[۱۰] و ۲٫۷ میلیون دلار ادعای خسارت کردند.[۱۱] در نتیجه فاز دوم و سوم این پروژه نیمه کاره ماندند[۱۲]

پس از انقلاب

پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ و نیز انقلاب فرهنگی، فعالیت‌های مرکز پزشکی ایران در طول سال‌های ۱۳۶۳–۱۳۶۱ به طور محدود تداوم و نهایتاً با سپری شدن دوره کوتاه فترت و تصویب تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ از ادغام چند دانشکده و مؤسسه آموزش عالی در مرکز پزشکی رسماً تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت خود را ادامه داد.

توسعه ساختاری

مرکز پزشکی شاهنشاهی در سال ۱۳۵۴ فعالیت‌های بالینی و درمانی را، با تنها بیمارستان وابسته به خود با نام کلینیک ایرانشهر (بیمارستان شهید دکتر رهنمون کنونی) آغاز و پس از تشکیل دانشکده‌های پرستاری و پیراپزشکی، برای تأسیس مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری و نیز سه رشته بانک خون، رادیولوژی و آزمایشگاه در حد کارشناسی اقدام نمود. در سال ۱۳۵۶ دانشکده پزشکی تأسیس گردید که یکی از بهترین واحدهای درمانی ایران در زمان خود به شمار می‌رفت.

ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران

در آبان ماه ۱۳۸۹ با حکم وزیر بهداشت؛ واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این ابلاغ را در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و در جهت تأمین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی استان تهران و کاهش تصدی گری امور موازی اعلام کرده و به ابلاغ مصوبه شماره ۶۷۷/۱۱۰ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری اشاره کرده‌است.[۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷]

انتشار این خبر موجی از اعتراض و نگرانی را در میان دانشجویان و اساتید برانگیخت.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱]

جدایی دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران

در پی تغییر وزیر بهداشت و پس از گذشت دو سال و نیم از ادغام، در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ براساس مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی، اعلام شد دانشگاه علوم پزشکی ایران مجدداً از دانشگاه علوم پزشکی تهران جدا و باید به صورت یک دانشگاه مستقل به کار خود ادامه دهد.[۲۲]

استدلال‌های احیای دوباره

یکی از دلایل برای احیای دوباره دانشگاه، ناخرسندی برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه است که رایزنی‌هایی با وزیر بهداشت داشتند. از دیگر دلایل ذکرشده برای احیای دوباره، مشکلات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است چرا که به گفته دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت، پس از ادغام بخش اعظم وظایف درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شده و فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه آموزش پزشکی به دلیل رسیدگی بیشتر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مختل شده بود. وزیر بهداشت از دیگر دلایل این احیا به از بین رفتن فضای رقابتی در پی ادغام دانشگاه‌ها اشاره کرده است.[۲۳]

مقاومتها و مخالفتها و موافقتها با جدایی دو دانشگاه

مخالفت دانشجویان

ادغام و سپس انفکاک با اعتراضات گسترده اعضای هیئت علمی و دانشجویان روبرو شد. دانشجویان ناراضی از بی برنامگی طوماری متشکل از ۲۰۰۰ امضا جمع‌آوری کرده و از طریق رهبری و مجلس به بی برنامگی‌های دولت اعتراض کردند.[۲۴]

مخالفت مجلس شورای اسلامی

رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در این کمیسیون برای ادغام مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران خبر داد و این درحالی است کهدر زمان ادغام این دانشگاه‌ها مجلس طرحی ارایه نکرده بود.

وی با اشاره به جمع‌آوری امضا از سوی دو هزار دانشجو برای ادغام مجدد دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران گفت: ادغام این دو دانشگاه پزشکی باعث شده بود ما بتوانیم رتبه جهانی و آسیایی کسب کنیم. در حالی که انتزاع آنها این شرایط را از بین خواهد برد.[۲۵]

مخالفت هیئت علمی پرستاری

اعضای هیئت علمی نیز از هزینه‌های کلان صرف شده برای ادغام و نتایج مثبت ادغام سخن گفتند. دکتر چراغی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن بیان مشکلات این دانشکده برای جداسازی گفت: در فرایند ادغام با تمام مسائل و انرژی که صرف اینکار شد، اما در نهایت نتایج مثبتی برای دانشکده ما بهمراه داشت و توانستیم به توفیقات مهمی دست یابیم که از جمله آنها می‌توان به کسب رتبه اول در میان دانشکده‌های پرستاری و مامایی منطقه EMRO اشاره نماییم و از این حیث نسبت به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز پیش تر بودیم.

دکتر چراغی توازن ایجاد شده میان اعضای هیئت علمی و تعداد دانشجویان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: همچنین هرم اعضای هیئت علمی در این ادغام شکل مناسب و مطلوبی یافته بود و پس از ادغام آمارهای پذیرش دانشجو افزایش چشم گیری داشت به گونه‌ای که حتی توانستیم در حدود ۱۰ تا ۱۲ دانشجوی خارجی در دانشکده پذیرش نماییم.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شرایط رو به رشد دانشکده را امیدبخش خواند و تصریح کرد: دریافت گواهینامه نظام آراستگی و ایزو و همچنین کسب رتبه نخست ارزیابی عملکرد اداری و مالی در میان دانشکده‌های دانشگاه طی ۲ سال پس از ادغام از دیگر موفقیت‌های این دانشکده محسوب می‌شود.

وی تمامی این موفقیت‌ها را ناشی از ترکیب خوب و متناسب دانشکده پرستاری و مامایی دانست و گفت: ادغام به طور کامل در بند بند دانشکده انجام شده به گونه‌ای که گروه‌های آموزشی، برنامه‌های آموزشی، دپارتمانها و حتی کتابخانه دانشکده نیز یکی شده و در این فرایند ۲ مرکز تحقیقاتی بسیار قدرتمند در دانشکده تشکیل داده‌ایم که به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌نمایند و لذا ادغام در افزایش رتبه‌بندی دانشکده بسیار تأثیر گذار بوده است.

دکتر چراغی تصمیم به جداسازی دانشکده را موجب برهم خوردن توازن دانشکده عنوان کرد و افزود: تنها در مقطع لیسانس در پرستاری و مامایی حدود ۲۶۰ دانشجو پذیرش کرده‌ایم که اگر قرار باشد اعضای هیئت علمی به دانشگاه ایران بازگردند، در حدود ۴۵ درصد بدنه هیئت علمی کاهش می‌یابد و این در حالی است که دانشجو همچنان به قرار قبل باقی است. از سوی دیگر با توجه به شرایط بودجه‌ای وزارت بهداشت اجازه جذب هیئت علمی جدید نیز داده نمی‌شود.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی از جذب ۱۷۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد طی ۲ دوره پس از ادغام خبر داد و گفت: این در حالی است که در حدود ۹۰ دانشجو نیز در رشته مراقبت ویژه از بیمارستان قلب شهید رجایی به دانشکده اضافه شده‌اند. این افراد دانشجویان پس از ادغام هستند و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران محسوب می‌شوند حال چگونه می‌خواهیم آنها را به شرایط پیش از ادغام بازگردانیم.

دکتر چراغی انفصال کتابخانه را از موضوعات و معضلات دیگر خواند و تأکید کرد: پس از ادغام، کتابخانه و منابع علمی نیز به طور کامل ادغام شد به گونه‌ای که پس از وجین اقدام به کدبندی کتابها نمودیم و اکنون چگونه این منابع را به حالت قبلی بازگردانیم.

وی مشکلات دانشجویان در انتخاب اعضای هیئت علمی برای پایان‌نامه را از دیگر معضلات دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه در این شرایط تعداد زیادی از کارکنان نیز دچار مشکلات خانوادگی شده‌اند چرا که بر اساس شرایط کاری، اقدام به جابجایی منزل مسکونی خود نموده‌اند در حالی که اکنون باید تغییر مکان دهند.

دکتر چراغی با بیان اینکه بر اساس جلسات برپا شده تنها ۲۰ درصد از کارکنان و اعضای هیئت علمی برای بازگشت به دانشگاه ایران موافقت کرده‌اند، افزود: در جلسات برگزار شده اساتید، دانشجویان و کارمندان خواستار عدم بازگشت به دانشگاه ایران هستند و به نظر می‌رسد انفصال در شرایط اقتصادی کنونی هزینه سنگینی را برای هر دو دانشگاه به همراه داشته باشد.[۲۶]

مخالفت مدیریت بودجه

دکتر رامین رحیم نیا مدیر بودجه دانشگاه روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۲ در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه بدون اشاره به مشکلاتی که دوسال قبل باتوجه به ادغام پیش آمده بود گفت هنوز هیچ بودجه‌ای برای انفصال دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران اختصاص نیافته و برای این کار نیاز به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد اعتبار است و البته هیچ اشاره‌ای به هزینه‌های انجام شده درزمان ادغام نکرد.[۲۷]

مخالفت ریاست دانشکده پزشکی

دکتر نیری، رئیس دانشکده پزشکی، انجام کارهای ناگهانی و بدون مقدمه را موجب بروز مشکلات دانست و گفت: متأسفانه در شرایط کنونی در دانشکده پزشکی با مشکلات آموزشی، پژوهشی، اداری مالی و دانشجویی مواجهیم و به طور کلی تمامی ابعاد ماموریت‌های دانشکده با اختلال روبرو شده است.

وی شرکت در حل مشکلات را موجب توقف در تمامی کارهای روزانه عنوان کرد و افزود: علی‌رغم تأکید رئیس دانشگاه برای مساعدت در انتزاع، متأسفانه تمامی وقت ما برای پاسخگویی و حل مشکلات دانشجویی سپری می‌شود و حتی تفاهم نامه‌های سال آینده دانشکده به حالت آمپاس درآمده است.

رئیس دانشکده پزشکی، از وظایف دانشکده در برگزاری امتحانات مهمی همچون ارتقاء دستیاران تخصصی ابراز نگرانی کرد و گفت: در امتحان پره بورد نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران، معین ۶ دانشگاه دیگر است که متأسفانه در شرایط کنونی تمامی برنامه ریزیها متوقف شده است.

دکتر نیری، با طرح برخی مشکلات دانشجویان و اعضای هیئت علمی که در جلسات بیان شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام کمیته ۵ نفره، کلیه ورودیهای سال ۹۰ و ۹۱ متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و باید در این دانشگاه تحصیل نمایند، هر چند که این تصمیم قدمی رو به جلوست و نشان دهنده نبود امکانات لازم برای جداسازی دو دانشگاه است اما آیا این دانشجویان احتیاج به فضا، امکانات و آموزش ندارند؟

وی با بیان اینکه این تعداد دانشجو در سال ۹۰ و ۹۱ با احتساب امکانات دو طرف جذب شده‌اند، گفت: حال که نیمی از امکانات و کارمندان به دانشگاه ایران بازگشته‌اند چگونه می‌توان شرایط آموزشی لازم را در اختیار دانشجویان قرار داد؟

رئیس دانشکده پزشکی، تعداد ورودیهای ۹۰ و ۹۱ را کمی بیش از سه هزار دانشجو عنوان کرد، و افزود: در حال حاضر آموزش ۸۰۰ دانشجوی پزشکی عمومی، هزارو ۲۰۰ دانشجوی دوره تخصصی، ۶۰۰ فوق تخصص و فلو شیپ و کمی بیش از ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی به دانشگاه علوم پزشکی تهران سپرده شده و بر اساس اعلام کمیته ۵ نفره امکانات دانشگاه ایران نیز تا پایان دوره در اختیار تهران قرار خواهد گرفت اما متأسفانه در این مصوبه مشخص نشده است که منظور از دانشجویان، پزشکان عمومی هستند و یا متخصصین و اگر تنها دوره پزشکی عمومی را در نظر گیریم آیا ضمانت اجرایی برای اشتراک گذاری امکانات تا پایان دوره ۷ ساله وجود دارد؟

دکتر نیری، با طرح این پرسش که آیا تغییر مدیران در آینده، مشکلی در اجرای این مصوبه ایجاد نخواهد کرد؟ افزود: با این مصوبه آینده دانشجویان به چالش خواهند افتاد و تضمینی برای اجرای این مصوبه تا پایان ۷ سال وجود ندارد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از طرح موضوعات غیر علمی گفت: بیان اینکه در گذشته ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پزشکی عمومی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو بوده، مسئله‌ای غیر واقع بینانه است چرا که اکنون اقتضائات و استانداردها تغییر کرده و با بازنگری در پزشکی عمومی، در نظر داریم تا دانشجویان با کیفیت برتر را تربیت نماییم.

دکتر نیری، انتخاب استاد راهنما در پایان‌نامه، نحوه پرداخت مبالغ برای پایان‌نامه، چگونگی تقسیم دانشجویان را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مسائل کارمندان دانشکده پزشکی نیز با چالش مواجه شده‌اند به گونه‌ای که تعدادی از آنها در سالهای ۹۰ و ۹۱ به استخدام دانشکده درآمده‌اند و مانند دانشجویان خود را محق در انتخاب دانشگاه می‌دانند.

رئیس دانشکده پزشکی، ضمن ابراز تاسف از صرف هزینه، وقت و انرژی برای انجام ادغام اظهار داشت: جبران هزینه‌های انفصال در سالی که با مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای مواجهیم، امری هزینه بر برای هر دو دانشگاه و در نهایت کل کشور است و چه کسی تقبل پرداخت این خسرات و هزینه‌ها را می‌نماید؟[۲۸]

مخالفت شورای دانشکده پزشکی

دکتر نیری اظهار داشت: طبق اعلام اولیه مسئولان صحبت سر نقل و انتقال فقط ۴۰۰ دانشجو بود در حالی که سرنوشت آموزشی هزاران دانشجو در این انفصال درگیر می‌شود؛ و در جمع فقط ورودی ۹۰ و ۹۱ دانشکده پزشکی، بیش از ۳ هزار دانشجو را شامل می‌شود.

ر غالب اعضای هیئت علمی بر این متفق‌القول بودند کاش قبل از تصمیم‌گیری یک شبه با اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان افراد درگیر در این ماجرا مشورت می‌شد، چرا که تازه بعد از صرف کلی وقت و انرژی شرایط ادغام جا افتاده بود.

در حال حاضر نیز چاره‌ای نداریم باید کمیته بحران در دانشگاه تشکیل شود تا تصمیمات صحیح اتخاذ شود که دانشکده نیز از تشکیل این کمیته انتزاع مستثنا نیست که باید در آن اولویت بندی شود.

وی افزود: پذیرش مسئولیت آموزش بیش از ۲هزار دانشجوی پزشکی ما را در بخش آموزش بالین به این تعداد دچار مشکل خواهد کرد چرا که این تعداد پذیرش بر اساس امکانات دو دانشگاه بوده که باید تجدید نظر شود همچنین تفکیک این تعداد بر اساس نمرات معضلات و تبعات قانونی خواهد داشت.

دکتر پور حسینی مدیر گروه قلب دانشکده پزشکی با بیان این که در برابر انفصال دو دانشگاه ما ۲ راه بلند مدت و کوتاه مدت پیش روی خود داریم اظهار داشت: به نظر می‌رسد تا ۵ ماه آینده و مشخص شدن تکلیف دولت جدید، وضعیت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کنیم که منجر به ثبات و پایداری دانشگاه شود.

دکتر جعفریان خاطر نشان کرد: صحبت‌ها و تصمیمات اخیر حاکی نوعی سوء نیت است که اگر اثبات شود دانشگاه علوم پزشکی تهران باید موضع گیری کند.

دکتر پاسالار، رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اوضاع به نفع دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست و شواهد حاکی وجود بغض نسبت به این دانشگاه است.

سرانجام پس از چندماه کشمکش، شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین حضور دکتر روحانی در شورابه انتزاع کامل دانشگاه علوم پزشکی ایران رای داد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین جلسه خود در دولت یازدهم که ۲۶/۰۶/۹۲ به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهور تشکیل شد، به انتزاع کامل «دانشگاه علوم پزشکی ایران» از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رای داد. به همین مناسبت روابط عمومی دانشگاه تصویب انتزاع کامل دانشگاه را که مقارن با میلاد مسعود و مبارک حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌باشد، خدمت کلیه اساتید، کارکنان و دانشجویان عزیز دانشگاه تبریک عرض می‌نماید

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جزئیات جلسه شورا در اینباره گفت: دستور دیگر این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که مباحث گوناگونی از قبل در این زمینه مطرح شده بود و کارشناسی‌های فراوانی در خصوص آن ارائه شده بود.

وی افزود: دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز با توجه شروع سال تحصیلی جدید و اینکه کارها بتواند روال خود را پیدا کند درخواست اظهار نظر رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه را داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین مجموعه وزارت بهداشت و دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران مسائل آموزشی، دانشجویی و… را پی‌گیری کرده بودند.

دکتر مخبر دزفولی گفت: نهایتاً موضوع انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران به رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شد و با رای قاطع به تصویب رسید و دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران منتزع شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت‌های علمی، پژوهشی و خدمات درمانی خود را بهتر از گذشته انجام دهد.

به گزارش مهر، پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماده واحده مصوب ۷۳۵ جلسه مورخ ۲۵ تیرماه ۹۲ تأیید کرده بود ادغام یا انتزاع هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی از جمله دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسب مورد از اختیارات وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

اما پس از آن به دلیل مسائل متعدد و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری موضوع به مشکل برخورده بود و مقرر شد نظر کامل شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ارائه شود.

پیش از این دانشگاه علوم پزشکی ایران در آبان ماه سال ۸۹ منحل و بخش‌های آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش‌های خدماتی و درمانی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شده بود. در فروردین ماه ۹۲ دوباره بحث احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد و شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی رای به احیای مجدد این دانشگاه داد.[۲۹]

دانشکده‌ها

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده بهداشت
  • دانشکده پیراپزشکی
  • دانشکده علوم توانبخشی
  • دانشکده پرستاری و مامایی
  • دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی
  • دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان – انستیتو روانپزشکی تهران
  • دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی

دانشکده علوم پزشکی کرج نیز که پیش‌تر جزیی از این دانشگاه بود اکنون به صورت مستقل و زیر نام دانشگاه علوم پزشکی البرز به کار خود ادامه می‌دهد.

بیمارستان‌ها

از سال ۱۳۷۳ با انحلال سازمان‌های منطقه‌ای بهداشت و درمان استان‌ها و واگذاری مسئولیت اداره و فعالیت واحدهای مناطق به دانشگاه‌های علوم پزشکی، منطقه غرب استان تهران شامل شهرستان‌های کرج، اشتهارد، طالقان، هشتگرد، ساوجبلاغ، شهریار و رباط کریم تحت پوشش این دانشگاه با عنوان جدید و آرم تأیید شده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۸۹ و با تأسیس استان البرز بیمارستان‌هایی که در محدودهٔ این استان قرار داشتند به دانشگاه علوم پزشکی البرز انتقال یافتند.

بیمارستان‌های آموزشی درمانی

  • مرکز آموزشی پژوهشی درمانی حضرت رسول (ص)
  • مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه (س)
  • مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر (ع)
  • مرکز آموزشی درمانی شفا یحیائیان
  • مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی
  • مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری
  • مرکز آموزشی درمانی شهید هاشمی نژاد
  • مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران
  • مرکز آموزشی درمانی فیروزگر
  • مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی مرکز قلب و عروق شهید رجائی

بیمارستان‌های درمانی

  • بیمارستان شهدای هفتم تیر
  • بیمارستان لولاگر
  • بیمارستان فیروزآبادی
  • بیمارستان شهدای یافت آباد
  • بیمارستان شهید فهمیده
  • بیمارستان امام سجاد شهریار
  • بیمارستان حضرت فاطمه رباط کریم

مراکز تحقیقاتی

  • مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی
  • مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی
  • مؤسسه تحقیقات مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل
  • مرکز تحقیقات علوم دارویی رازی
  • مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سرو گردن
  • مرکز تحقیقات ایمونولوژی
  • مرکز تحقیقات چشم پزشکی
  • مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری
  • مرکز تحقیقات بهداشت روان
  • مرکز تحقیقات توانبخشی
  • مرکز تحقیقات آسیب‌شناسی و سرطان
  • مرکز تحقیقات طب کار
  • مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد ایران
  • مرکز تحقیقات سوختگی
  • مرکز تحقیقات فیزیولوژی
  • مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی
  • مرکز تحقیقات بیماریهای اطفال
  • مرکز تحقیقات بهداشت کار
  • مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی
  • مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی
  • مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم
  • مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت
  • مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی
  • مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجائی
  • مرکز تحقیقات اکوکاردیوگرافی قلب
  • مرکز تحقیقات بیماری‌های دریچهٔ قلب
  • مرکز تحقیقات الکتروفیزیولوژیک قلب
  • مرکز تحقیقات مداخلات قلب عروقی

انستیتوها

  • انستیتو تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم

نشریات رسمی

  • مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
  • مجله پرستاری ایران
  • مجله سلامت کار ایران
  • مجله مدیریت سلامت
  • مجله علوم پزشکی رازی
  • فصلنامه بیهوشی و درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *