شرایط کار در آلمان و اخذ ویزای کاری همراه با حرفه های مورد نیاز این کشور

شرایط کار در آلمانو اخذ ویزای کاری همراه با حرفه های مورد نیاز این کشور

index-jpg11

درباره آلمان

جمهوری فدرال المان در مرکز اروپا، با جمعیتی بالغ بر هشتاد و چهار میلیون نفر از کشورهای اتحادیه اروپا و عضو پیمان شینگن است. این کشور از شرق با جمهوری چک و لهستان، از جنوب با اتریش و سوییس، از شمال با دانمارک، از غرب با فرانسه، بلژیک، هلند و لوگزامبورگ همسایگی دارد. به قطع این کشور با 9 کشو ر اروپایی هم مرز میباشد. زبان اصلی مردم این کشور المانی، واحد پول این کشور یورو و از شهرهای بزرگ آن میتوان به هامبورگ، مونیخ، برلین و فرانکفورت اشاره کرد. المان به عنوان قطب اقتصاد اروپا ، ثروتمندترین و هفتمین کشور بزرگ اتحادیه اروپا، همیشه درهای خود را به روی متخصصین گشوده است. المان بعد از کشور ژاپن و امریکا سومین صنعت بزرگ دنیا و تولید کننده خودرو در جهان محسوب میشود، بنابراین از صنایع بسیار پر رونق در این کشور صنعت خودرو سازی و ماشین آلات سنگین است. قابل ذکر است که نرخ بیکاری در این کشور پنج در صد میباشد. قوانین اقامتی در آلمان دو قانون اقامت موقت و اقامت دایم را برای شما مصوب میکند که در زیر به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شرایط کار در آلمان و ویزای کار در آلمان

حال سوال مطرح شده آن است که چه افرادی میتوانند جهت ویزای کاری المان اقدام کنند؟ فرد با داشتن ویزای کار در آلمان، بایستی حایز چه شرایطی باشد تا موقعیت شغلی مناسبی را در این کشور برای خود بیابد؟
کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا می باشند تقریبا قوانین کار مشترکی دارند، به این صورت که شما برای کار در اروپا نیازمند داشتن یک پیشنهاد شغلی میباشید، در همین راستا بایستی آگهی به مدت سه ماه در کشور آلمان درج گردد و اگر شخصی متقاضی شغل مطرح شده در آگهی نبود مجددا این آگهی به مدت سه ماه دیگر در اتحادیه اروپا تکرار شود، حال اگر شخصی در کشور آلمان و اتحادیه اروپا متقاضی شغل مورد نظر نباشد این دعوت نامه به افراد خارجی میرسد که در واقع امر محال و سختی به نظر می آید. راه دیگری که شما را سریعتر به اخذ ویزای کار در المان نزدیک میکند، روشی است که فرصت شش ماهه ای را به شما اعطا میکند که جهت جستجوی کار در آلمان وارد این کشور شوید. در سال های اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی گریبانگیر رکود اقتصادی میباشند. در این حین کشور آلمان استثنایی است که با کمبود نیروی متخصص جوان مواجه است. این کشور نیازمند نیروهای متخصص در رشته هایی چون برق، کامپیوتر، الکترونیک، صنایع، مکانیک، الکتروتکنیک، شیمی، فیزیک، آی تی، گروه پزشکان، دارو سازان و پرستاران و… میباشد. این افراد از شانس بیشتری در اخذ ویزای کار در آلمان برخوردار هستند. سن زیر 40 سال ، داشتن سابقه کار نسبتا خوب و طولانی، مدارک فنی و حرفه ای، داشتن مدرک زبان آلمانی ، آیلتس یا تافل در ویزا شدن فرد برای دریافت ویزای کار در آلمان بسیار موثر است. بسیاری از کمپانی ها، کارخانجات و شرکت های معتبر در کشور المان نیازمند به نیروهای متخصص خارجی جهت تامین نیروهای مهندس و متخصص خود میباشند، حتی این امکان وجود دارد که بتوان برای فردی که ویزای کار کشور المان را دریافت کرده است در بعضی از رشته های خاص، شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی وی را یافت، که البته این خود نیازمند آن است که فرد در ابتدای امر اقدامات لازم جهت اخذ ویزای کار در المان را انجام دهد و سپس در مراحل بعدی پیگیر بقیه پروسه خویش باشد.

شما پس از اخذ ویزای کار در آلمان وارد این کشور شده و فرصت شش ماهه ای جهت یافتن کار مورد نظر را دارید. اگر پیشنهاد شغلی مناسب را اخذ نمایید، ویزای شما به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد و شما موفق به دریافت Blue card کشور المان می شوید.

شرایط لازم جهت دریافت کارت آبی آلمان یا بلو کارت یا blue card آلمان

شرایط برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی میکنند به قرار زیر میباشد:

  • شما بایستی فارغ التحصیل دانشگاه معتبری باشید که موردتایید کشور آلمان باشد.
  • شما بایستی قرارداد کاری مرتبط با رشته تحصیلی، با شرکت یا کمپانی آلمانی در دست داشته باشید. قابل ذکر است که شما بدون پیشنهاد کاری نمیتوانید اقدام جهت دریافت کارت آبی آلمان نمایید.
  • بایستی حقوق دریافتی شما در قرارداد منعقد شده با شرکت ذکر شده در المان حداقل سالی 45000یورو باشد حال اگر شما فارغ التحصیل رشته های علوم پایه و ریاضیات، رشته آی تی و گروه مهندسین، اقشار پزشک _ بجز دندان پزشکان_ باشید کفایت میکند که حقوق شما سالی 35000 یورو باشد. متذکر میشوم رشته های ذکر شده جز مشاغل خاص و مورد نیاز در کشور المان میباشد.

 

مدت اعتبار کارت آبی یا Blue card آلمان:

مدت اعتبار کارت آبی المان از زمان صدور، بسته به قرارداد کاری شما دارد، اگر این قرارداد 4 ساله باشد که کارت شما اعتباری 4 ساله دارد و نهایتا موفق به دریافت PR یا همان اقامت دائم المان خواهید شد. اگر مدت زمان قرارداد شما کوتاه تر باشد اعتبار کارت شما به همان میزان بعلاوه سه ماه بیشتر خواهد بود. در ضمن نگران نباشید چون تمدید مجدد این کارت بسیار ساده میباشد.

میانگین تعداد ساعات کار در آلمان 41 ساعت در هفته است، که نسبت به ساعات کار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر میباشد. در آمد یک فرد مهندس در کشور المان حداقل از سالی 35000 یورو شروع شده و بسته به سابقه کاری و تخصص وی تا سالی 80000 یورو قابل زیاد شدن میباشد. این میزان در آمد برای گروه پزشکان و داروسازان به مراتب بسیار بالاتر است.

نگاهی به مزایای اخذ کارت آبی یا Blue card آلمان :

  • Blue card المان که از سال 2012 به اجرا در آمده است در واقع یک اجازه ورود برای افراد متخصص است که به راحتی در اتحادیه اروپا بجز انگلستان، ایرلند و دانمارک زندگی و کار کنند.
  • Blue card المان یک ویزای کاریست که قابلیت تمدید شدن دارد و همچنین امکان تغییر از اقامت موقت به اقامت دایم کشور المان را نیز میسر میکند. این کارت به دارندگان خود اجازه زندگی و کار در کشور آلمان را میدهد. با داشتن کارت آبی المان فرزند و همسر شما اجازه مهاجرت به آلمان را دارند ، آنها حق اقامت و کار در آلمان را نیز در مدتی که Blue card شخص اصلی دارای اعتبار است را دارا میباشند.
  • بواسطه ی داشتن Blue card آلمان تسهیلاتی برای کارفرمایان قرار داده میشود که دیگر قوانین، شرایط و اولویت بندی هایی که در مراتب استخدامی در نظرفته میشود حذف گردد و نیازی به این نیست که ابتدا شهروندان المانی برای استفاده در پست های خالی ادارات به کار گماشته شوند و میتوان بدون در نظر گرفتن اولویت، از متخصصان خارجی استفاده نمود.
  • شما با داشتنBlue card آلمان و مدرک زبانB-1 آلمانی بسیار زودتر از موعد مقرر حتی در کمتر از 3 سال موفق به دریافت اقامت دایم کشور آلمان میشوید و پس از گذشت سه سال از اقامت دایم خود میتوانید در خواست پاسپورت آن کشور را دهید. ( عنایت فرمایید شما با داشتن اقامت دایم کشور آلمان اگر بیشتر از شش ماه خارج از این کشور زندگی کنید اقامت دایم شما باطل میگردد و این نکته ای است که باید افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از این طریق را دارند مدنظر داشته باشند.)

 

معرفی چند سایت کاریابی در آلمان

در زیر به چند سایت برای جستجوی کار در آلمان اشاره خواهیم کرد:

www.monster.de و www.stepstone.de

www.jobware.de و www.academicjobseu.com

www.xing.edو www.ingenieurkarriere.de

یکی از نکات حایز اهمیت در دریافت ویزای کار المان توجه به این مطلب است که، این کشور نیازمند ارایه سابقه کار طولانی از فرد نمیباشد و شما با تکمیل نمودن رزومه خود، میتوانید امیدوار به پیشنهاد شغلی مناسب از سوی کارفرمایان باشید. پروسه دریافت ویزای کار آلمان توسط موسسه حقوقی توسعه گران مهر با گارانتی کامل در کمتر از شش ماه امکان پذیر است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در آلمان:

  • تکمیل نمودن فرم تقاضای کار
  • ارایه اصل شناسنامه و پاسپورت و کپی از صفحات آن
  • ارایه دو قطعه عکس
  • پرینت ساپورت مالی جهت ارایه به سفارت
  • ترجمه کلیه مدارک تحصیلی به آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • رزومه کامل شخص متقاضی
  • سوابق کاری شخص متقاضی و ترجمه آن
  • بیمه نامه
  • مدارک رزو کردن هتل یا مکان اسکان و داشتن بلیط هواپیما

مطمینا یکی از دغدغه های فکری بسیاری از افراد پس از دریافت ویزای کار در آلمان یافتن شغل مناسب است. دوست عزیز در نظر داشته باشید که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای دریافت شغل در کشور آلمان تفاوت خاصی ندارد مد نظر داشته باشید که حداقل مدرک لازم جهت اقدام برای ویزاهای کار، مدرک لیسانس میباشد و آنچه بسیار مهم است این است که فرد تخصص لازم را داشته باشد و کار خود را به خوبی بداند، در ضمن ما در مورد کشوری چون آلمان سخن میگوییم که هیچگاه مستعمره انگلستان نبوده است، پس اینقدر که دانستن زبان آلمانی به شما کمک میکند داشتن آیلتس یا تافل مهم نمیباشد. مگر آنکه در کمپانی ها و شرکت هایی به شما پیشنهاد کار دهند که با زبان انگلیسی مرتبط است و این مزیتی برای شما به حساب می آید.

قابل ذکر است که هزینه زندگی در المان این کشور صنعتی جهان، برای یک نفر در ماه حدودا 700 تا 800 یورو متغییر است که شامل هزینه های خوراک، رفت و امد، اجاره مسکن و پوشاک میشود. البته این هزینه ها بسته به نوع زندگی روزانه هر فردی در هر کشوری امر مسلم هست که متغیر میباشد.

شایان ذکر است که در ویزای کار در آلمان فرد نمی تواند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را از همان ابتدا همراه ببرد، این امکان بعد از 3 تا 6 ماه پس از دریافت شغل مورد نظر امکان پذیر میباشد. شما میتوانید با ارسال دعوت نامه، و سپس همسرتان با داشتن مدرک زبان A- 1 المانی برای اخذ ویزا به سفارت آلمان مراجعه کند.
واضح است که اگر شما فارغ التحصیل دانشگاه های اروپایی از جمله دانشگاه های کشور المان باشید شرایط بهتری جهت دریافت کار پیش روی شما قرار دارد. حال با شرایط مطرح شده، پیشنهاد ویژه ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر برای شما دوست محترم که شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار در آلمان را از کشور ایران ندارید، ورود به واسطه ی ویزای تحصیلی کشورهایی چون المان یا اتریش است. با توجه به رایگان بودن تحصیل در کشور المان و اتریش ، شما و خانواده تان از شرایط مناسبی بهره مند خواهید شد. فرد در حین تحصیل در دانشگاه های این کشور اجازه کار پارت تایم حدودا 10 تا 20 ساعت در هفته را دارد . همچنین پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان فرصت سه تا شش ماهه ای به شخص داده میشود تا جهت یافتن کار مناسب مرتبط با رشته تحصیلی اقدام کرده و در صورت دریافت کار مناسب اقدام جهت اخذ ویزای کار در آلمان نماید. سطح دانشگاه ها و هزینه ها در کشور اتریش و المان تفاوتی با هم ندارد، تنها موردی که ورود به این دو کشور را از هم متمایز میکند داشتن مدرک زبان است. شما برای اخذ ویزای تحصیلی کشور المان نیازمند داشتن مدرک B-2 المانی میباشید، این در حالیست که جهت دریافت ویزای تحصیلی کشور اتریش میتوان بدون ارایه مدرک زبان اقدام جهت پذیرش و ویزا برای شما متقاضی محترم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *