حمایت از نخبگان علمی جزو اولویت های وزارت علوم است

حمایت از نخبگان علمی جزو اولویت های وزارت علوم است

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت علوم ، حسین سالار آملی در مراسم آغاز به کار ششمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو اظهار کرد: استعدادهای جوان ایرانی به عنوان بزرگ ترین سرمایه کشور بوده و باید از این نیروی های عظیم به عنوان سرمایه ملی و سرنوشت ساز صیانت و حمایت شود.
وی همچنین یکی از راه کارهای اساسی و بنیادی در رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی کشور و رهایی از تحریم ها ی بین المللی را تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و نیروهای مستعد و صیانت از نخبگان و متخصصان کشور دانست.
رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود، به ایجاد ارتباط و توسعه همکاری با ایرانیان به ویژه متخصصان و نخبگان ایرانی مقیم خارج و بهره گیری از دانش و تجارب آنها در راستای انتقال دانش به داخل کشور و رشد علمی و اقتصادی کشور تاکید کرد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، ایجاد دوره های مشترک آموزشی، اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی، تبادل استاد و پژوهشگر بویژه در سطح تحصیلات تکمیلی را از دیگر مصادیق بین المللی شدن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها دانست و تجاری سازی یافته های پژوهشی و حرکت از فضای آزمایشگاهی به عرصه تولید و صنعت و ایجاد بازار برای تولیدات دانش بنیان را از اهداف مهم فعالیت های علمی بین المللی و اقتصاد دانش بنیان کشور دانست.
سالار آملی، بین المللی شدن دانشگاه ها را به عنوان یکی از سیاست های مهم در راستای حفظ و حمایت از نخبگان داخل کشور و تحقق چرخش مغزها برای ایرانیان خارج از کشور و رشد اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین آگاهی بخشی و افزایش سطح اطلاعات و دانش آحاد کشور در جامعه به مفهوم عام و در بین اقشار علمی و دانشگاهی کشور را به مفهوم خاص، از دیگر اهداف و سیاست های کلان علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد.
سالار آملی این مهم را در رشد، توسعه و شکوفایی کشور و شتاب بخشی به اصل اقتصاد غیرنفتی و دانش محور، به ویژه بر پایه توجه و حمایت از نخبگان ملی و سرمایه های انسانی داخل کشور مورد تاکید قرار داد.

** سامانه ملی ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از دوباره‌کاری در پژوهش جلوگیری می‌کند
مراسم رونمایی از سامانه ملی ثبت پایان نامه، رساله پیشنهاده(پروپوزال) با حضور مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان روز گذشته (پنجشنبه) در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،صدیقی در این مراسم گفت: باید بتوانیم با استفاده از سامانه ملی ثبت پایان‌نامه و رساله و با ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، به رشد کشور کمک کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از نهال به درخت تنومندی تبدیل شده است، افزود: هدف اصلی پژوهشگاه صیانت از آموزش عالی و پشتیبانی از توسعه علمی کشور است و با استفاده از ابزارهای جدید می توان ادعا کرد که کار علمی با اصالت در ایران مستقر خواهد شد و دیگر شاهد تخلف و تقلب در آموزش عالی و تولید علم نخواهیم بود.
صدیقی در ادامه گفت: پژوهشگاه علوم و فناوری باید بیشتر از قبل معرفی شود تا مسئولان، دانشجویان، فرهیختگان و عامه مردم با قابلیت های موجود آن بیشتر آشنا شوند.
رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص این سامانه ملی گفت: با استفاده از این سامانه دیگر کسی نمی‌تواند در حوزه پایان نامه‌های موجود اعلام بی خبری و بی اطلاعی کند.
وی دیگر کارکردهای این سامانه را کمک علمی به دانشجویان و استادان اعلام کرد که از دوباره کاری در امور پژوهشی جلوگیری می کند.
از طریق سامانه راه اندازی شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور، پس از دفاع پایان‌نامه خود، اطلاعات را به همراه فایل‌های تمام متن آن در سامانه ثبت کرده و کدرهگیری دریافت می کنند در ادامه، کد رهگیری ثبت شده پس از تایید دانشگاه به پایگاه اطلاعات علمی کشور به نشانی ganj.irandoc.ac.ir اضافه خواهد شد.
در نسخه دو این سامانه، پس از ثبت پایان نامه توسط دانشجو، فایل تمام متن ارسالی، توسط کارشناسان ایرانداک بررسی و در صورت کامل بودن فایل ارسالی، دانشگاه می‌تواند اطلاعات تکمیل شده را تایید و دانشجو را فارغ‌التحصیل کند.
همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور پس از تصویب پیشنهاد (پروپوزال) در دانشگاه محل تحصیل خود، اطلاعات خواسته شده در این سامانه را تکمیل و سپس کدرهگیری دریافت می کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *