دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زبان ژاپنی- کد 1128

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زبان ژاپنی- کد 1128

دانلود دفترچه سوالات 94 (بخش کتبی)     دانلود کلید پاسخ 94 (بخش کتبی)

دانلود دفترچه سوالات 94 (بخش شنیداری)    دانلود کلید پاسخ 94 (بخش شنیداری)

معرفی رشته

هیچ زبانی نیست که تحت تاثیر واژه های بیگانه، قرار نگرفته باشد، ولی زبان ژاپنی از این لحاظ در میان زبان های دیگر کم نظیر است. ژاپنی ها، در گذر نزدیک به دو هزار سال تماس با فرهنگ های دیگر، تحت تاثیر آنها قرار گرفته و خط و شیوه نگارش و نیز واژه های فراوانی را از زبان های دیگر وام گرفته اند و به تدریج، به جزئی از فرهنگ خود بدل ساخته اند.
خط ژاپنى از چینى گرفته شده است، اما در واقع زبان هاى چینى و ژاپنى از نظر نحوی، کاملاً با هم متفاوتند. زبان ژاپنى از نظر نحوى به زبان هاى آلتایی مانند ترکى و مغولی نزدیک است و البته از این نظر شباهت زیادى نیز به زبان کره ای دارد.

این زبان، زبان مردم ژاپن و زبان رسمی دولت ژاپن است و حدود ۱۳۰ میلیون نفر سخن ور دارد. بیش از ۹۹درصد مردم ژاپن به این زبان سخن می گویند و زبان ژاپنی، از نظر تعداد گویش وران، مقام ششم را در جهان دارد. البته در هیچ نقطه ای در خارج از کشور ژاپن، به این زبان، سخن گفته نمی شود.

رشد روز افزون ارتباطات سیاسی و فرهنگی میان کشورها و ضرورت ارتباط با کشورهای پیرامونی و آسیایی، بیانگر ضرورت رشته زبان ژاپنی در دوره کارشناسی است. این رشته به تربیت افرادی همت می‌گمارد که با فرا گرفتن مهارت‌های چهارگانه درک مطلب، خواندن، نوشتن و مکالمه زبان ژاپنی بتوانند تخصص‌های لازم را به دست آورند. طول اين دوره حداقل ۴ سال و ۸ ترم تحصيلی است و ادامه تحصيل تا سطح كارشناسی ارشد ميسر است.
اگر به‌ زبان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ فرصت‌ تجاری‌ و شغلی‌ نگاه‌ کنیم‌، در آن‌ موفق‌ نخواهیم‌ شد، اما اگر زبان‌ را به‌ منظور آشنایی‌ با یک‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ مطالعه‌ کنیم‌، کسب موفقیت، هم‌ در دانشگاه‌ و هم‌ در بازار کار دور از دسترس نیست.

ليست دروس تخصصي

زبان شناسی عمومی/
زبان ژاپنی مقدماتی/
گفت و شنودهای مقدماتی/
آشنایی با فرهنگ ژاپنی/
زبان ژاپنی پیشرفته/
گفت و شنود پیشرفته/
خواندن متون ساده/
انشای ساده/
خواندن متون پیشرفته/
ساختمان دستوری زبان ژاپنی/
ترجمه متون ساده/
نامه‌نگاری/
خواندن متون مطبوعاتی/
ادبیات معاصر/
آشنایی و تحقیق در متون ادبی قدیم/
آشنایی با مقالات انتقادی/
نمایشنامه/
انواع شعر ژاپنی/
سیری در ادبیات ژاپن/
ادبیات تطبیقی ایران و ژاپن/
سخنرانی و یادداشت‌برداری/
ترجمه متون پیشرفته/
زبان شناسی ژاپنی/
مقاله‌نویسی/
اساطیر ژاپن/
زبان انگلیسی

بازار کار

دانشجوی‌ رشته زبان ژاپنی باید در مرحله‌ اول‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ مسلط‌ باشد؛ یعنی‌ خوب‌ صحبت‌ کند و خوب‌ بنویسد. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ استعداد فراگیری‌ زبان‌ را داشته‌ باشد، زیرا یادگیری‌ زبان‌ نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌، دستور زبان‌ خوب‌، توانایی‌ فراگیری‌ لهجه‌ و آشنایی‌ با تعداد زیادی از لغات‌ دارد.
فارغ‌التحصيلان اين دوره قادرند ادب و فرهنگ و معارف اسلامي را به جوامع خارج معرفي كرده و با تحقيق در كتب ژاپني جامعه ايران را از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني جهان مطلع سازند و در نگارش مقالات تحليلي انتقادي به زبان ژاپني فعاليت كنند.
فارغ التحصيل زبان ژاپني‌ همچنین می‌تواند در حوزه‌ کاری‌ خود به‌ ترجمه‌ بپردازد؛ یعنی‌ متون‌ ادبی‌ از جمله‌ داستان‌ یا شعر را ترجمه‌ کند.

گرايش‌هاي كارشناسي ارشد

زبان ژاپنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *