دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی-علوم جانوری- کد ۱۲۱۴

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی-علوم جانوری- کد ۱۲۱۴

دانلود دفترچه سوالات ۹۴        دانلود کلید پاسخ ۹۴

معرفی رشته:

رشته زيست شناسي يکي از رشته اي مهمي است که بين بسياري از علوم رابطه ايجاد مي کند. پايه و اساس اين رشته را موجود زنده تشکيل مي دهد.
اگر چه دانش زيست شناسي قدمتي فراوان دارد و رده هاي آن را تا پيش از ميلاد و زمان ارسطو مي توان يافت، اما تحولات و پيشرفتهاي گذشته بويژه در طراحي و ساخت ابزارها و دستگاهها موجب پيدايش زمينه هاي تخصصي تر شدن اين رشته و تقسيم آن به گرايش رشته هاي گوناگون گرديده است.

از جمله گرايشهاي جذاب، گرايش علوم جانوري است که هدف آن شناسايي سلول زنده و ساختار آن در جانوران مي باشد.
پيشرفتهاي اخير بشر در حوضه فن آوري مدرن به کمک رشته زيست شناسي در گرايشهاي مختلف آن از جمله علوم جانوري منجر به پيدايش نتايج اساسي گرديده که زندگي انسان را در حوضه هاي مربوط دستخوش تحول نموده است.
رشته زيست شناسي يکي از رشته هاي اساسي براي ورود به رشته پزشکي مي باشد.
دانش جويان مي توانند در اين زمينه موفق شوند که اطلاعات خوبي در زمينه شيمي، فيزيک، ژنتيک داشته باشند. اين افراد بايد قدرت تصميم گيري و درک روابط اجزاء و سلولها را به خوبي يادگرفته باشد.

هدف:

هدف این شاخه به وجود آوردن زمینه های مساعد برای شناخت علوم جانوری، برقراری ارتباط صحیح آن با سایر علوم و در نتیجه تربیت کارشناسانی است که قابلیت درک و حل مسائل بنیادی علوم جانوری را داشته و به جنبه های کاربردی آن آشنا باشند.

داوطلبان ورود به این شاخه باید در دروس زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی دبیرستان قوی باشند.
اهمیت این شاخه با توجه به نیاز علوم پزشکی، بخشهای تحقیقاتی و آموزشی و موزه ها و باغهای وحش به کارشناس و محقق در شاخه علوم جانوری به خوبی مشخص می شود.

جانورشناسی، حشره شناسی و زیست شناسی مولکولی، فیزیولوژی جانوری و … از جمله دروس تخصصی این شاخه می باشند.

اگر جانوران را نشناسیم، نمی توانیم پی به ارزش و اهمیتشان ببریم. همین عدم شناخت است که باعث می شود برای حفظ آنها اهمیتی قائل نباشیم و صرفاً برای کام جویی به شکار یا حفظ آنها مبادرت ورزیم.

هدف اصلی این رشته شناخت دقیق و دقیق تر جانوران و مسائل مربوط به آنان است.

رشته زیست شناسی-علوم جانوری در مقطع کارشناسی ارشد شامل سه گرایش است که عبارتند از:

۱- فیزیولوژی جانوری

۲- بیوسیستماتیک

۳- زیست شناسی سلولی و تکوینی

گرایش فیزیولوژی جانوری

فیزیولوژی یکی از مهمترین شاخه‌های بیولوژی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندامها، بافتها، سلولها و عناصر سلول می‌پردازد.
برای درک عمیق اعمال حیاتی، سعی می‌گردد که خواص و روابط بین این اعمال و تغییراتشان در محیط‌های مختلف و یا در شرایط گوناگون موجود زنده مورد بررسی قرار گیرد.

گرایش بیوسیستماتیک جانوری

 

بیوسیستماتیک جانوری با هدف شناسایی، نام گذاری، رده بندی و بازسازی روابط خویشاوندی بین گونه ها، به طبقه بندی گونه ها و جمعیت ها بر اساس تکامل زیستی، رده بندی فیلوژنی و … می پردازد.

گرایش زیست شناسی تکوینی جانوری

تکوین جانوران پس از ایجاد و پیش از میلاد آنها روندی بسیار پیچیده دارد که شناسایی آن بسیار مفید خواهد بود. به جهت آنکه تشخیص بسیاری از ناهنجاری ها و پیشگیری آنها را در پی خواهد داشت.
و نیز علم بر این موضوع باعث کشف علل بسیاری از بیماری ها شده و درمان آنها را تسهیل خواهد کرد. این تنها گوشه ای از مزایای این علم است.

ضرایب دروس آزمون کارشناسی ارشد زیست شناسی- علوم جانوری بر اساس دفترچه ثبت نام ۹۵
گرایشضرایب به ترتیب دروس
زبان عمومی و تخصصیمجموعه زیست شناسیفیزیولوژی جانوریجانورشناسیتکوین جانوری
فیزیولوژی۲۳۴۲۲
بیوسیستماتیک۲۳۲۴۲
زیست شناسی سلولی و تکوینی۲۳۲۲۴

بازار کار:

مراکز علمی و پژوهشی که به طور مستقیم نیازمند کار و فعالیت کارشناسان زیست شناسی است عبارتند از:

آزمایشگاههای زیست شناسی در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و تدریس علوم زیستی در مدارس،
وزارتخانه و موسسات دیگری در زمینه های
کشاورزی- باغبانی، منابع طبیعی، جنگلها و مراتع، محیط زیست، فضای سبز، بخشهای تحقیقات کشاورزی، اصلاح نباتات، پرورش گیاهان زینتی، بررسی و شناخت جوامع گیاهی و گیاهان دارویی و صنعتی، باغهای گیاه شناسی و …

همچنین فارغ التحصیلان رشته ها و گرایشهای علوم جانوری و زیست شناسی عمومی و میکروبیولوژی و ژنتیک می توانند در موسسات دولتی و غیردولتی از قبیل: شیلات،
محیط زیست،
شناخت و بررسی فونها (جانوران کشور و منطقه) آزمایشگاهها
و مراکز خون شناسی،
بافت شناسی،
میکروب شناسی، انگل شناسی،
موزه های تاریخ طبیعی و … فعالیت کنند.

جانوران از دیرباز معلم انسان بوده اند

و انسان در کلاس آنها مبارزه، شنا، پرواز، و بطور کلی استفاده از مواهب طبیعت را فراگرفته است. به همین دلیل بسیاری از محققان و دانشمندان، شاگردان این کلاس جذاب هستند و حتی علم “بیونیک”، آموزش علمی درسهای همین کلاس می باشد.
علمی که به بررسی موجودات زنده می پرازد تا بتوانند با کشف رازهای زندگی آنها به پیشبرد تکنولوژی کمک کند.

برای مثال پژوهشگران این علم با مطالعه بر روی پشه می خواهند پارازیت هایی را که باعث اختلال دستگاههای مخابراتی می شود، از میان بردارند چون پشه با ارتعاش بالهای خود وزوزی به راه می اندازد که این صدا از هرگونه پارازیت اعم از غرش رعد و یا زوزه سوت های کارخانه های صنعتی عبور کرده و به پشه ای دیگر در ۵۰ متری او می رسد.

این علم مهم و روزآمد که کمتر از ۴۰ سال از عمرش می گذرد، ارتباطی تنگاتنگ با علوم جانوری دارد و بسیاری از محققان علوم جانوری در آزمایشگاههای همین علم مشغول تحقیق و مطالعه بر روی جانوران هستند.

البته فرصت های شغلی متخصصان علوم جانوری محدود به آزمایشگاههای بیونیک نمی شود بلکه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، علوم جانوری مثل سایر علوم پایه از اهمیت و ارزی بسیاری برخوردار است و متخصصان آن می توانند در مشاغل مختلفی مثل شناسایی گونه های مختلف جانوری، گسترش دادن موزه ها، رهبری تورهای تخصصی و مراقبت از نمونه ها و سوژه های زنده فعالت بکنند.

 فارغ التحصیلان این گرایش چه فرصت های شغلی ای در ایران دارند؟

دکتر ساری در این زمینه می گوید:

“هر چند که تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان علوم جانوری جذب بازار کار نمی شوند اما بهترین دانشجویان همیشه موفق بوده و هستند. چنین افرادی پس از فارغ التحصیلی گاهی برای کارهای تحقیقاتی یا اداره آزمایشگاهها جذب دانشگاهها می شوند و یا در سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمانهای مربوط به فعالیت می پردازند.

چون سازمان محیط زیست برای بررسی اکوسیستم ها به محققان زیست شناسی از جمله علوم جانوری نیاز دارد. همچنین بعضی از فارغ التحصیلان این رشته وارد سیستم پزشکی شده و در زمینه های خون شناسی یا انگل شناسی فعالیت می کنند.

دکتر پاشایی نیز با انتقاد از فرصت های شغلی محدود فارغ التحصیلان این گرایش می گوید:

“چون علوم جانوری در کشور ما ناشناخته است، فرصت های شغلی فارغ التحصیلان آن نیز محدود می باشد. برای مثال شاخه موزه داری در علوم جانوری که به حفظ نمونه های قدیمی می پردازد،
یکی از شغل های مهم و پردرآمد دنیا است که مسوولیت آن را متخصصان علوم جانوری برعهده دارند. اما متاسفانه این وظیفه در کشور ما به افرادی سپرده می شود که تخصص لازم را نداشته و به همین دلیل تعدادی از موزه ها در شرایط مناسبی قرار ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *