انتقاد وزیر علوم از پرداخت نشدن بودجه پژوهش

انتقاد وزیر علوم از پرداخت نشدن بودجه پژوهش

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکتری به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای دویست و نود و نهمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد فرهادی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با نخبگان گفت: به رغم تأکیدات معظم له، تاکنون بودجه پژوهشی لازم پرداخت نشده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حفظ و افزایش شتاب رشد علمی کشور ارتباط مستقیمی با تأمین اعتبارات مورد نیاز دارد.
وزیر علوم با اشاره به آمار ارائه شده در مورد شتاب علمی کشور گفت: هر چند جایگاه علمی کشور در جهان مطلوب است، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» فرمود؛ نگران کاهش این شتاب هستیم.
در ادامه جلسه، گزارش اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی برای اجرای سند دانشگاه اسلامی، توسط دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی ارائه و دانشگاه ‌های برتر در اجرای سند مشخص شد.
در ادامه گفتمان سازی سند دانشگاه اسلامی، هماهنگ‌سازی و ایجاد انسجام سازمانی، تعیین اولویت‌ های سند و ارزیابی و پایش مصوبات ابلاغی به عنوان محورهای اصلی اجرای سند دانشگاه اسلامی برشمرده و برای ایجاد وحدت رویه کلان در اجرای سند، مصوب شد؛ رؤسای دانشگاه‌ ها مسئول اجرای سند در دانشگاه ‌های متبوع خود بوده و دانشگاه ‌ها بر اساس گزارش های ارسالی در خصوص میزان اجرای سند ارزیابی می شوند.
بر همین اساس دانشگاه‌ ها مکلف شدند نسبت به تطبیق اسناد راهبردی، با سند دانشگاه اسلامی اقدام کنند و در این زمینه مقرر شد هیئت امنای دانشگاه‌ ها نسبت به پیش بینی و اختصاص ردیف بودجه مشخص برای اجرایی‌سازی اقدامات سند دانشگاه اسلامی تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.
دبیرخانه شورا موظف شد نسبت به برگزاری جلسات توجیهی با رؤسا و معاونان دانشگاه‌ ها به صورت استانی و منطقه‌ ای اقدام کند، همچنین ملحوظ نمودن موضوع اجرایی سازی سند دانشگاه اسلامی در دستور همایش رؤسای دانشگاه ‌ها مورد تأکید قرار گرفت.
در پایان مقرر شد در جلسات آتی، دستگاه‌های عضو شورا نسبت به ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی اقدام کنند.

** رفع آسیب‌های اجتماعی برای درازمدت با تمرکز بر خانواده میسر است
محمد نریمانی در گفت وگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت فعلی نهاد خانواده در جامعه با توجه به آسیب‌هایی که متوجه این نهاد شده، گفت: به نظر من یکی از مسائل عمده‌ درباره خانواده نقش آن در موضوع آسیب‌های اجتماعی است.
وی ادامه داد: خانواده نقش اصلی در تعلیم و تربیت فرزندان ایفا می‌کند و به همین دلیل اگر خانواده دچار آسیب شود و استحکام خود را از دست بدهد بدون تردید تعلیم و تربیت آسیب می‌بیند و این اتفاق فرزندان را به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد.
نریمانی افزود: برای حل آسیب‌های اجتماعی در روند درازمدت باید بر خانواده تمرکز و سرمایه ‌گذاری کنیم. اگر بتوانیم فضایی خانوادگی را در جامعه ترویج و نهادینه کنیم که ارتباط احساسی و عاطفی میان اعضای آن حفظ شود بر بهداشت روانی اعضای خانواده تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: درباره آسیب‌های اجتماعی باید کار ریشه‌ای و اساسی و برای پیشگیری اولیه روی خانواده کار کنیم. نیاز به خانواده‌ای داریم که پایبند ارزش‌ها و اعتقادات باشد؛ خانواده‌ای که اعضای آن بتوانند همدیگر را درک کنند و با چنین خانواده‌ای می‌توانیم شخصیت سالمی را در نسل جدید ایجاد کنیم.
وی در مورد راهکارهای تقویت جایگاه خانواده در سطح جامعه نیز گفت: برای تقویت جایگاه خانواده باید تمام نهادهای رسمی و غیررسمی بر این موضوع متمرکز شوند. افرادی که در تبلیغات اسلامی کار می‌کنند. روحانیون معزز باید روی خانواده تأکید زیادی داشته باشند. نهادهای دولتی ما باید از طریق اسوه‌های فرهنگی اهمیت خانواده را یادآوری و تأکید کنند. نقش رسانه‌های گروهی هم در همین مسیر قابل توجه است.
وی ویژگی های الگوسازی را شامل الگوهایی جدید و تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: باید به سراغ الگوهایی رفت که می‌توانند با ترقی جامعه خود را وفق دهند و مورد سرمشق جامعه قرار بگیرند. برای این کار ابتدا باید الگوهای موفق را در جامعه شناسایی کنیم و بر اساس فرهنگ‌های مختلف و اقشار مختلف به خانواده‌ها معرفی کنیم.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *