توضیح وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره یک بخشنامه

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از رعایت نشدن نسبت استاد به دانشجو در برخی از دانشگاه‌ها و نحوه برخورد با آنها خبر داد.

عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اشاره به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های مختلف اظهار داشت: نسبت ایده‌آل برای هر مقطع آموزشی متفاوت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نسبت استاد به دانشجو برای دوره کارشناسی یک به ۲۰ (حداکثر ۳۰)، کارشناسی ارشد یک به ۱۰ و دکتری یک به پنج تعین شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا این نسبت برای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی متفاوت است، گفت: این نسبت در دانشگاه‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد و تمام سعی ما بر این است که در دانشگاه‌های دولتی (در دوره کارشناسی) نسبت یک به ۲۰ محقق شود.

نوه ابراهیم با بیان اینکه معمولا مانور نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به ۳۰ است، اعلام کرد: متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها نسبت فوق را رعایت نمی‌کنند و گاهی شاهد کلاس‌هایی با تعداد دانشجویان بیش از حد نرمال هستیم.

وی بیان کرد: رعایت نکردن استانداردها و نسبت استاد به دانشجو از سوی برخی دانشگاه‌ها و موسسات باعث می‌شود در هنگام سطح‌بندی، آنها درجات پایین‌تری را کسب کنند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره نحوه نظارت بر این روند یادآور شد: درصورت مشاهده رعایت نکردن نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها برای برخورد و رسیدگی در این زمینه، گزارش‌های لازم را به دفتر نظارت وزارت علوم ارائه می کنیم.