راه های توسعه زبان و ادبیات فارسی در آنکارا بررسی شد

راه های توسعه زبان و ادبیات فارسی در آنکارا بررسی شد

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، سیدمحمدرضا دربندی معاون بین المللی و سخایی معاون مالی و اداری بنیاد سعدی و حسن صفرخانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه از گروه زبان فارسی دانشگاه آنکارا بازدید و با دکتر حجابی رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی و اساتید و دانشجویان این گروه گفت وگو کردند.
صفرخانی ضمن معرفی مسئولان بنیاد سعدی؛ گروه زبان فارسی آنکارا را از قدیمی ترین گروه های زبان فارسی در ترکیه برشمرد و با معرفی دکتر حجابی از اساتید برجسته فعلی زبان فارسی ترکیه به توانمندی وی در زمینه تحقیق، نگارش کتاب، شعر و شاعری و ترجمه منظوم آثار کلاسک زبان فارسی اشاره کرد .
دربندی هم در خصوص بنیاد سعدی که مسئولیت ساماندهی و گسترش زبان فارسی از سوی ایران در جهان را برعهده دارد، نکاتی را عنوان کرد و به برخی از برنامه های بنیاد نظیر برگزاری دوره های دانش افزایی، تدوین کتب آموزشی، تنظیم استاندارد آموزشی، تولید نرم افزار های آموزش زبان فارسی، کتاب های ایران شناسی و اعطای بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی اشاره کرد.
در ادامه دکتر حجابی به تاریخچه زبان فارسی و گروه زبان فارسی آنکارا اشاره کرد و افزود: این گروه از سال 1936 قبل از تاسیس دانشگاه آنکارا شگل گرفته و بعد از تاسیس دانشگاه آنکارا به آن ملحق شد و اساتید برجسته ای چون گلپینارلی در آن تدریس داشته و در حال حاضر دو استاد تمام و چند استاد قراردادی و تعدادی دستیار در این دانشگاه تدریس می کنند.
وی اضافه کرد: این مرکز سالانه 30 دانشجو جذب می کند و در حال حاضر 130 نفر در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری در این گروه تحصیل می کنند و توسعه دوره های دانش افزایی، ارسال کتب آموزشی، مجله های ادبی و کتب منبع در زمینه ادبیات فارسی و اعزام استاد از جمله تقاضاهای این مرکز می باشد.
رایزن فرهنگی ایران در این دیدار بر ایجاد سمپوزیومی متشکل از اساتید زبان فارسی دانشگاه های منطقه برای تدوین استانداردها و منابع آموزشی مورد نیاز و بهره مندی از نظریات ایشان برای گسترش زبان فارسی اشاره و بر حمایت جدی از برنامه های آموزشی از سوی بنیاد سعدی تاکید کرد.
در این دیدار دربندی و سخایی بر حمایت از برنامه های زبان فارسی و ارسال منایع آموزش تاکید کرده و متعهد شدند در خصوص دوره ویژه آموزشی برای اساتید تا سقف 18 نفر و ارسال منابع محدود آموزش اقدام کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *