نکوداشت باقر ساروخانی و جواد منصوری در کتابخانه ملی

نکوداشت باقر ساروخانی و جواد منصوری در کتابخانه ملی

به گزارش روز دوشنبه کنکوری ارشد دکتری به نقل از گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به پاس ارج نهادن به یک عمر خدمات خالصانه باقر ساروخانی در عرصه دانش و فرهنگ، مراسم نکوداشت این استاد جامعه شناسی روز چهارشنبه 19آبان در محل کتابخانه ملی برگزار می شود.
ساروخانی استاد برجسته دانشگاه تهران در سال 1318 در قزوین متولد شد و دکترای دولتی (دتا) در جامعه شناسی و چاپ رساله در پاریس را در سال 1968 از سوربن (با درجه بسیار عالی) دریافت کرد.
وی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران است و در کنار تالیف های متعدد خود عهده دار مسئولیت های بسیاری نیز در حوزه جامعه شناسی بوده است.
سرپرست بخش روانشناسی اجتماعی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1349 تا 1352، معاون موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1350 تا 1352،مدیر منتخب گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از 1370 تا 1374 (دو دوره)، سرپرست بخش تحقیقات تطبیقی، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی از 1371 تا 1376، مدیر گروه علمی- تخصصی جامعه شناسی خانواده انجمن جامعه شناسی ایران از عناوین و سوابق وی است.
از ساروخانی آثار ذیل منتشر شده است:
«دایره المعارف علوم اجتماعی» (1370)، « روانشناسی اجتماعی کار صنعتی در ایران» (1357)، «فرهنگ علوم اجتماعی» (1366)، «جامعه شناسی خانواده» (1370)، «جامعه شناسی و مسائل ارتباط جمعی» (1372)، «طلاق، پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن» (1372)، «دریوزگان، پژوهشی در باب تکدی در تهران» (1377)، «روش های تحقیق در علوم اجتماعی دو جلد» (1377)، «نگاهی به جامعه شناسی خانواده در ایران» (1382)، «اندیشه های بنیادین در دانش ارتباطات» (1383)، «ازدواج در ایران مسائل و تنگناها» (1384)، «خشونت در سینمای ایران»(1384 )، «جامعه شناسی خانواده» (1384)، «جامعه شناسی ارتباطات» (1384)، «روش های تحقیق در علوم اجتماعی» (1384)، «روابط عمومی و مسئولیت های اجتماعی» (1384)، «گفتمان رسانه ای و کودکان» (1385)، «روشهای تحقیق درعلوم اجتماعی: جلد سوم روشهای کمی و آمار پیشرفته» (1385)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی جلد دوم بینشها و دیدگاهها» (1385) و «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی» (1385) و مقالات «شبیه سازی: شیوه ای درتحقیقات اجتماعی»، «مدلهای علی»، «نقد کتاب فرار دختران چرا؟»، «بازتعریف هویت زنان»، «زنان و باز تعر یف هو یت اجتماعی»، «بررسی عوا مل خشو نت علیه زنان»، «اقناع: غایت ارتبا طات»، «واقعیت و ارتباطات»، «زن، قدرت و خانواده»، «خشونت در مطبوعات»، «جهان امروز و ارتباطات»، «اینترنت و حریم خصوصی»، «پژوهش اساس تولید علم»، «رابطه ساختار قدرت در خانواده و مشارکت اجتماعی»، «امنیت اجتماعی خانواده و محل سکونت»
این مراسم چهارشنبه 19 آبان ماه ساعت 15 الی 17 در محل مرکز همایش های کتابخانه ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی، مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود.

**برگزاری بزرگداشت جواد منصوری
بزرگداشت جواد منصوری، شخصیت مبارز و دیپلمات انقلابی با همکاری مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک های اسنادی ایران ( مهتاب) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
در امتداد سلسله آئین‌های گرامیداشت بزرگان کتابخانه ملی، مراسم بزرگداشت اولین رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
در این مراسم به تبیین زوایای شخصیتی و معرفی آثار جواد منصوری پرداخته و از خدمات موثر و انقلابی این مبارز قدیمی و دیپلمات کهنه کار تجلیل می شود.
منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1324 در محله صابونی‌های شهر کاشان به دنیا آمد.
او دوران تحصیل را دبستان نوشیروان و دبیرستان علوی زادگاه خود گذراند و در سال 1346 در زندان دیپلم گرفت.
وی عضو حزب گروه ملل اسلامی بود و به دنبال فعالیت‌های سیاسی نخستین ‌بار در سال 1344 دستگیر و به 6 سال زندان محکوم اما در سال 1348 آزاد شد.
او مبارزات خود در گروه حزب الله را ادامه داد و مجددا در سال 1351دستگیر و تا پیروزی انقلاب اسلامی در زندان بود.
وی اولین فرمانده سپاه پاسداران از (اردیبهشت تا اسفند ۱۳۵۸) با حکم شهید بهشتی است و تجربیات و خاطرات بسیاری از زمان دفاع مقدس در ذهن دارد.
وی از فروردین ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه بود، سپس در سال ۱۳۶۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به پاکستان رفت و تا سال ۱۳۷۲ در این سمت بود.
منصوری سال ۱۳۷۲معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عهده گرفت و تا سال ۱۳۷۴ در این سمت بود.
او همچنین از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ سفیر ایران در پکن بود و چندی بعد در مرکز اسناد انقلاب اسلامی مشغول به کار شد.
شناخت استکبار، 25 سال حاکمیت آمریکا در ایران، فرهنگ استقلال، مقدمه‌ای بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
، جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی و شناخت و تحلیل پدیده‌های سیاسی از آثار جواد منصوری است.
این مراسم شنبه 22 آبان ماه 1395 از ساعت 15 در مرکز همایش های کتابخانه ملی به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی (از غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو ، بلوار کتابخانه ملی برپا می شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *