صادرات 120 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در سال گذشته

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ‘محمد فرهادی’ روز سه شنبه در کنگره سالانه انجمن گوش، حلق و بینی اظهار داشت: هیچ جامعه ای در دنیا نمی تواند بدون نظام آموزش عالی و پویا روند تکاملی دانش را طی کند. در کشور ما علم و پژوهش از جایگاه مناسبی برخوردار است به گونه ای که اکنون گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب کشور تبدیل شده است.
وی افزود: هر چند در دوره های مختلف با کمبود بودجه مواجه بوده ایم اما با همین حداقل ها توانسته ایم جایگاه مناسبی را در جهان بدست آوریم.
فرهادی ادامه داد: اکنون استفاده از فناوری برتر در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها در کشور ما به صورت گسترده به کار گرفته می شود و به خصوص در رشته گوش، حلق و بینی دامنه و زمینه کاری در این زمینه بسیار گسترده شده است.
وزیر علوم به ارائه آماری در زمینه جایگاه علمی ایران در جهان پرداخت و گفت: در سال 2015 بیش از دو میلیون و 500 هزار مقاله علمی از سوی متخصصان و دانشمندان ایرانی در ISI منتشر شده و همچنین 225 مقاله ایران جزء مقالات یک درصد برتر جهان در سال 2015 شناخته شده است.
فرهادی افزود: 42 کشور دارای مدرک بالای 10 هزار و 22 کشور دارای مدرک بالای 30 هزار علمی در جهان هستند که ایران در میان این کشورها با مدرک بالای 30 هزار در رتبه 19 قرار گرفته است. بنابراین ایران در حال حاضر با 22 کشور برتر دنیا از نظر علمی و فناوری قابل رقابت است.
وزیر علوم همچنین به جایگاه دانشگاه های کشور در جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس رتبه بندی تایمز در سال 2015 ، بیست و دو دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه های برتر تاثیر گذار دنیا قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: همچنین 199 دانشمند مقیم ایران در سطح یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند و سهم ایران از یک درصد مقالات برتر دنیا 2.1 درصد است که با توجه به جمعیت ایران که معادل یک درصد دنیاست از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم.
وزیر علوم اظهار کرد: در زمینه نوآوری نیز سال گذشته رتبه 113 جهان را داشتیم که امسال به رتبه 78 ارتقاء یافته است و این نشان از حرکت درست کشور به سمت پیشرفت و رشد و فناوری دارد.
فرهادی با تاکید بر لزوم همکاری مشترک میان رشته های پزشکی و مهندسی اظهار داشت: همکاری های علمی و گروهی بین دانشگاه ها رو به افزایش است به گونه ای که در حال حاضر شاهد همکاری های مشترک میان رشته های پزشکی و مهندسی هستیم.
وی توضیح داد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سه دانشگاه غیر پزشکی امیرکبیر، علم و صنعت و شهید بهشتی تفاهم نامه های همکاری در زمینه های غیرپزشکی مرتبط با حوزه پزشکی منعقد کرده است.
فرهادی با اظهار امیدواری نسبت به افزایش ارتباط علمی میان دانشگاه ها افزود: دیگر وقت آن رسیده که این مرزها برداشته شود و دیگر نمی شود میان علوم مختلف مرزبندی کرد؛ با همکاری دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی می توانیم در آینده شاهد شکوفایی بیشتر کشور و ارائه خدمات به مردم باشیم.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *