رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از تشکیل منظم کمیته اخلاق برای بررسی دقیق پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پزشکی در این دانشگاه خبر داد.

حسین هراتی پور به ایسکانیوز گفت: کمیته اخلاق در این دانشگاه همزمان با سایر دانشگاه‌ها و بر اساس شیوه‌نامه این کمیته در پژوهش‌های زیست پزشکی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل‌شده است.

تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی  اعلام شد تشکیل کمیته اخلاق برای بررسی پایان نامه ها و طرح های پزشکی

تشکیل کمیته اخلاق برای بررسی پایان نامه ها و طرح های پزشکی

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی باهدف نظارت اخلاقی بر پژوهش‌های زیست پزشکی، تشکیل‌شده افزود:این کمیته‌ها برابر مفاد اسناد بین‌المللی و تطبیق آن‌ها با فرهنگ و حقوق ملی، به شرکت‌کنندگان، پژوهشگران، حامیان مالی، کارفرمایان، نهادها و سازمان‌های دخیل در امور سلامت، مشاوره اخلاقی ارائه داده، طرح نامه ارائه‌شده را با الزامات شناخته و پذیرفته‌شده اخلاقی، ملی و بین‌المللی تطبیق می‌دهد و در صورت عدم مغایرت با الزامات اخلاقی، جهت انجام پژوهش مصوبه اخلاقی صادر نموده و در طول انجام تحقیق بر اجرای طرح‌های پژوهشی نظارت می‌کند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: بر اساس مصوبه و شیوه‌نامه کمیته یادشده اعضای این کمیته شامل معاون علوم پزشکی دانشگاه، معاون پژوهشی حوزه علوم پزشکی، یک نفر متخصص اخلاق زیست پزشکی، یک نفر حقوقدان، یک نفر روحانی آشنا به اخلاق زیست پزشکی، یک نفر متخصص آمار حیاتی یا اپیدمیولوژی و یک نفر عضو غیرمتخصص به‌عنوان نماینده جامعه می‌باشند که به بررسی موارد اشاره‌شده می‌پردازند.

هراتی پور بیان کرد: در آخرین جلسه برگزارشده در کمیته اخلاق فقط ۲ پایان‌نامه موردبررسی قرار گرفت که نشان از دقت اعضاء برای بررسی دقیق و انطباق با آیین‌نامه کمیته است.

وی بابیان اینکه خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده از سوی این واحد دانشگاهی و مساعدت‌های معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تشکیل این کمیته به دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود داده شد گفت: بنا داریم تا همه ماهه این کمیته تشکیل شود که البته بر اساس نیاز در فواصل نزدیک‌تر هم این جلسات تشکیل می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود دارای رشته پزشکی و یک بیمارستان یک‌صد تختخوابی است.