نزدیک به 9درصد رشد منفی درتعداد دانشجویان دکتری داریم

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسری بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد بند یکپارچه‌ سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی گفت: امسال 260 هزار دانشجوی کاردانی، 150 هزار کارشناسی، 180 هزار ارشد و نزدیک به 10 هزار دانشجوی دوره دکتری پذیرش شده که این آمار نسبت به سال گذشته در همه موارد رشد منفی داشته است.
وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت : این طرح در اسفندماه سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در ابتدای سال جاری در قالب هشت بند توسط رییس‌ جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شد.
وی گفت: تقسیم آموزش عالی کشور به 10 منطقه مدیریت منطقه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ماموریت ‌گرایی ، لزوم تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش ، ساماندهی مراکز، توجه به بحث کیفیت و طرح رتبه‌ بندی اعتبارسنجی دانشگاه‌ها، ضرورت ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای و مهارتی و در نهایت اشتغال‌ پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار ، هشت بند تاکید شده در طرح آمایش آموزش عالی است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی دو پروژه کلان در سطح ملی مطرح شد که یکی از این بخش‌ها به آمایش آموزش عالی مربوط می‌ شد که مشخصا به نحوه پیاده ‌سازی و تحقق این طرح اشاره دارد و در این خصوص کارگروه ویژه‌ای شکل گرفته است که نحوه اجرای بندهای طرح فوق را دنبال کند.
وی تصریح کرد: توجه ویژه به مناطق محروم کشور از جمله رویکردهای اصلی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه با رونمایی از سامانه آموزش عالی طی چند ماه گذشته یک گام اساسی در راستای یکپارچه‌ سازی نظام آماری آموزش عالی ایجاد شد، گفت: این سامانه با هدف یکپارچه کردن نظام آماری و تسهیل ارتباط مراکز دانشگاهی با بخش ستادی وزارتخانه راه‌اندازی شد.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار و 850 مرکز دانشگاهی در کشور وجود دارند که از طریق سامانه آموزش عالی می‌توانند ارتباط خود را با ستاد مرکزی وزارتخانه برقرار کند.
معاون آموزشی وزیرعلوم خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک تمامی دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق سامانه آموزش عالی با وزارت علوم در ارتباط باشند.
وی گفت: در روزهای آینده 18 هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از این طریق اطلاعات خود را بازبینی کنند.

شریعتی در مورد بند یکپارچه‌ سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی نیز گفت: برای اینکه نظام واحد یکپارچه برای پذیرش دانشجو داشته باشیم مصوبه‌ای از مجلس درخصوص این مورد داشتیم که براساس آن همه نظام‌ها زیر چتر یک نظام واحد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: مقدمات اجرای این مصوبه فراهم شده است و فقط لازم است آیین‌ نامه اجرایی آن نیز تصویب شود.

** فهرست رشته های مجوزدار دانشگاه آزاد در سایت وزارت علوم وجود دارد
وی همچنین در ادامه این نشست در واکنش به رشته‌های مجوزدار دانشگاه آزاد گفت: بحث‌های جنجالی در این زمینه یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است.
شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه آزاد به خوبی می‌داند چه رشته‌هایی دارای مجوز هستند و لیست تمام رشته‌های مجوزدار این دانشگاه‌ها در سایت وزارت علوم قابل مشاهده است.
شریعتی نیاسر همچنین به نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز اشاره کرد و گفت: طرحی در حال تدوین است که به واسطه آن دانشجویان شهریه پرداز را یکپارچه می کند.
وی در ادامه به آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: طرح یکپارچه سازی آموزش مهارتی در دست بررسی است و امیدواریم این طرح را به سطح مطلوب تصمیم گیری برسانیم تا مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی بتوانند هر دو در راستای اعتلای آموزش های مهارتی در جامعه فعالیت کنند.
وی به ارتقا کیفی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دکتری است. همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که برای ارتقا کیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است کنترل برخی شاخص ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار از دیگر راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی است که در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه از صدور مجوزهای جدید اجتناب می شود، اظهار داشت: هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی تاسیس نشده مگر اینکه در سطح بالاتر بوده و ارکان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاکید کرده است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیات های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاه ها مراجعه می کنند و عملکرد دانشگاهی را منعکس می کنند و این مساله در تصمیم گیری ها مد نظر قرار می گیرد.
وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاهها و موسسات غیردولتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت ۳۰ موسسه صفر شده و حدود ۱۰ موسسه غیرانتفاعی منحل شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: مراکز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده اند که این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلکه در آینده نزدیک به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد.

** تنها دو دانشگاه ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند
وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت کل دانشجوی کشور را تشکیل می دهند که برنامه ما این است که تعداد آنها را به ۴ درصد برسانیم.
شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ استاد ایرانی که در خارج بودند به داخل کشور آمده و با دانشگاهها و اساتید همپای خود فعالیت علمی داشته اند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۵ تا ۱۷ مورد پروژه های تحقیقاتی مشترک میان دانشگاههای داخل و خارج منعقد شده است و همچنین ۵۲ کرسی زبان فارسی در بیش از ۳۲ کشور جهان شکل گرفته که ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در این کرسی ها مشغول تحصیل هستند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *