میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی کشور برنامه دارد

دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی کشور

میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی کشور برنامه دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دکتر حمید میرزاده روز شنبه در جلسه هم اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه استانداردهای آموزش عالی در تمام دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی باید رعایت شود، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در این زمینه همکاری کنند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر اشتغال فارغ التحصیلان یک چالش بزرگ کشور است، اظهار کرد: هرچند در این زمینه دانشگاه ها مسئول ایجاد اشتغال نیستند اما دانشگاه آزاد اسلامی تمام کوشش خود را به کار برده که فارغ التحصیلان تا حد امکان بتوانند از طریق امکانات دانشگاهی از جمله شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شهرک های فناوری، ایده های خود را به محصول تبدیل کرده و با بخش صنعت و خدمات ارتباط برقرار کنند.
میرزاده با بیان اینکه البته مسئله اصلی اشتغال در کشور با این راه حل ها رفع نمی شود، گفت: این خدمات دانشگاه موثر است اما به هیچ عنوان کافی نیست.
وی گفت: زمانی معضل اشتغال حل می شود که سرمایه گذاری های لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به قانون اساسی و هزینه هایی که دولت در زمینه بهداشت و درمان، رفاه، آموزش و پرورش دارد، اعتبار لازم برای سرمایه گذاری در بخش اشتغال وجود ندارد و برای ایجاد اشتغال باید سرمایه گذاری خارجی انجام شود.
میرزاده در ادامه با اشاره به مهاجرت جوانان ایران برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به کشورهای آسیای میانه، گفت: در حالی که دانشگاه های کشورهای آسیای میانه از امکانات، تجهیزات و اساتید لازم برای توسعه آموزش برخوردار نیستند، سالانه هزاران نفر از متقاضیان تحصیل در مقاطع تکمیلی از کشور ما به دانشگاه های درجه 2 و 3 این منطقه می روند و با پول خانواده های ایرانی این دانشگاه ها آباد می شود.
وی افزود: این اتفاق در حالی صورت می گیرد که می شود با پول این دانشجویان، دانشگاه های کشور خودمان را آباد کنیم.
میزاده گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر فضاسازی و برنامه ریزی های لازم برای جذب این تعداد متقاضی در کشور صورت نگیرد، این متقاضیان به راحتی به کشورهای آسیای میانه مهاجرت می کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در زمان حاضر بین 50 تا 80هزار نفر دانشجوی ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشورهای خارجی تحصیل می کنند، گفت: بسیاری از این دانشگاه ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از آنجا که مردم ما دوست دارند فرزندانشان تحصیلات عالی داشته باشند، باید این وضعیت را در کشور خودمان ایجاد کنیم.
دکتر میرزاده خاطرنشان کرد: در کشور ما بحث اشتغال، فرع بر بحث منزلت اجتماعی است، یعنی علم اندوزی رسالتی است که هر فردی برای خود قائل است.
وی با بیان اینکه همه ما مدیون پیشرفت علمی بعد از انقلاب اسلامی در زمینه آموزش عالی هستیم، اعلام کرد: در زمان حاضر بیش از 50درصد جمعیت کشورهای پیشرفته تحصیلات عالیه دارند در حالی که در کشور ما تنها ١٤.٤ درصد جمعیت دارای تحصیلات عالی هستند.
وی با بیان اینکه تحصیلات عالی موجب کاهش هزینه های ملی می شود، تاکید کرد: باید در توسعه تحصیلات تکمیلی تمام تلاش خود را به کار گیریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه آموزش عالی برای ایجاد اشتغال طراحی نشده است، گفت: وظیفه دانشگاه ها این است که برای اشتغال زمینه سازی و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: باید بگذاریم آموزش عالی در کشور ایران توسعه پیدا کند تا فرهیختگی این جامعه افزایش یابد.
میرزاده با بیان اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی با هیچ دانشگاه رقیب یا مخالف نیستیم، گفت: ما معتقدیم باید استانداردهای آموزش عالی در تمام دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی رعایت شود و به همان میزان که روی دانشگاه آزاد اسلامی از طرف مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حساسیت وجود دارد، برای سایر دانشگاه ها نیز همین گونه باشد.
وی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی، 68 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو و 11هزار کارگاه و آزمایشگاه در قالب طرح ساها، استانداردهای آموزش عالی را رعایت کرده و استانداردهای دانشگاه آزاد اسلامی اگر از برخی دانشگاه های دولتی بالاتر نباشد، به هیچ عنوان کمتر نیست.
میرزاده با بیان اینکه در زمان حاضر 12هزار و 500 نفر دکتری تمام وقت با رتبه علمی استادیار، دانشیار و استاد تمام واجد شرایط برای راهنمائی دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: بر این اساس و طبق استانداردهای آموزش عالی، می توانستیم به ازای هر عضو هیات علمی 5 دانشجوی دکتری جذب کنیم.
وی گفت: بر این اساس توانستیم 60 هزار دانشجوی دکتری داشته باشیم اما در زمان حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی به ازای هر استاد، کمتر از 3 دانشجوی مقطع دکتری جذب شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با وجود اینکه براساس استانداردهای آموزش عالی می توانستیم دوبرابر تعداد موجود، دانشجوی دکتری جذب کنیم اما به دلیل اینکه هنوز جامعه علمی، قانون گذاری و اجرایی کشور شناخت کافی از توانایی های این دانشگاه را ندارند، این کار صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه در سال جاری 114هزار متقاضی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، گفت: از این تعداد کمتر از 10 درصد پذیرش شدند.
میرزاده با بیان اینکه تا به حال 2 بار از دانشگاه آزاد اسلامی تحقیق و تقحص صورت گرفته، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا فعالیت های 2300 رقیب دانشگاه آزاد اسلامی نیز مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد و امکانات آن ها از نظر استانداردهای آموزشی بررسی شود.
وی در خصوص فعالیت های اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی اظهارکرد: باید سازوکارهای دانشگاه به گونه ای باشد که اگر کسی خواست وارد فعالیت های اقتصادی با دانشگاه شود، بتواند به راحتی از امکانات دانشگاه برای تولید محصولات دانش بنیان استفاده کند و شرایط این مشارکت به صورت کامل روشن باشد.
میرزاده با اشاره به روند انتصابات در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دوره های گذشته انتصاب رئیسان واحدها توسط رئیس دانشگاه صورت می گرفت اما در دوره جدید با نوشتن یک آیین نامه جدید، این اختیار از شخص رئیس دانشگاه سلب شد و به عقل جمعی سپرده شد.
وی افزود: از آنجا که خرد جمعی ایجاب می کند هم آیین نامه وجود داشته باشد و هم یک کمیسیون جمعی؛ از این رو کمیته انتصابات دانشگاه متشکل از مدیران ذیربط تشکیل شد و براساس آن اشخاص واجد شرایط مورد بررسی قرار می گیرند.
وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ عزلی انجام نمی شود مگر آنکه حجت شرعی و قانونی لازم را داشته باشد، گفت: انتصابات نیز در این دانشگاه با توجه به شایستگی افراد صورت می گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: فرمول عزل و انتصابات در دانشگاه آزاد اسلامی براساس آیین نامه مشخص و مدون است.
میرزاده با بیان اینکه مشی مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس تعامل و احترام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، گفت: کار ما در چارچوب قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مقررات هیات امنای مرکزی دانشگاه است و ما براساس این قوانین در جهت صرفه و صلاح دانشگاه و حفظ منافع واحدهای استان ها گام بر می داریم.
وی با بیان اینکه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری در زمان حاضر نیاز کشور است، تاکید کرد: راه اندازی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و داروسازی برای هر دانشگاهی یک اعتبار است.
میرزاده گفت: در زمان حاضر کشور نیاز به 200هزار پرستار بیشتر دارد و ما باید در حوزه پزشکی بیشتر کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمان حاضر 11 بیمارستان فعال دارد، ابراز امیدواری کرد بیمارستان های دانشگاه در تبریز، اردبیل، کازرون و بیمارستان فرهیختگان تهران به زودی افتتاح شود.
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *