لزوم ریشه‌یابی فروش پایان‌نامه

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت‌ مدرس ضمن بیان اینکه برای ریشه‌یابی فروش پایان‌نامه‌ها از نظر داخلی باید بخش حقوقی و قضایی، شهرداری،‌ نیروی انتظامی و صنوف پاسخگو باشند بر ضرورت نظارت و ارزیابی و وضع مقررات صحیح در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

فتح‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، با بیان اینکه در جریان فعالیت‌های علمی ارزش‌هایی به وجود می‌آید از این رو فردی که وارد دوره تحصیلات تکمیلی و تهیه رساله و پایان‌نامه می‌شود باید دارای منزلت اجتماعی باشد،‌ اظهار کرد: ممکن است برخی از دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت خود اقدام به جذب تعداد زیادی دانشجو کنند که این مسئله موجب می‌شود دانشجو در انجام وظایف خود تعلل کرده و به دلیل اطلاعات کمی که در حوزه مسائل اخلاقی مربوط به علم و دانش دارد پایان‌نامه را کپی کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: درواقع باید عملکرد دانشجو و اعضای هیات علمی و وضعیت آزمایشگاه‌ها به مراتب مورد مراقبت قرار گیرد و تناسب میان تعداد دانشجو و هیات علمی رعایت تا از میزان خطاها کاسته شود.

وی در ادامه توضیح داد: از طرفی با توجه به اینکه وظیفه تحقیق و پژوهش تولید علم، شکوفایی اجتماعی و اقتصادی و تامین زیرساخت و سازه‌های لازم برای بازسازی تمدن نوین اسلامی است باید زمینه را برای تحقق این امر تامین کرد در واقع هیچ راهی غیر از راه علمی و فکری نمی‌تواند کشور را متعالی کند.

فتح‌اللهی با بیان اینکه نظام ایران تحقیق و پژوهش را در بدنه دانشگاه‌ها نهادینه و تحصیلات تکمیلی را پایه‌گذاری کرده و همواره رو به تعالی در حال حرکت است،‌ گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری این حرکت علمی دشمن دارد و دشمن این ابتکار را که برای تعالی ایران است جهت توقف‌سازی و انحراف نشانه گرفته و اگر نتوانست این حرکت را متوقف کند می‌خواهد آبرویش را بریزید.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: بنابراین زمانی که فردی خارجی وارد جامعه ایران شده و محل فروش پایان‌نامه را می‌بیند و در نشریات خارجی منعکس می‌کند جامعه علمی نباید در برابر این اقدام سکوت اتخاذ کند و باید در پی ریشه‌یابی این موضوع باشد اما جامعه علمی ما به هیچ‌وجه احساس مسئولیت اجتماعی در برابر این موضوع ندارد.

وی افزود: شاید چند خاطی در بروز این پدیده نقش داشته باشند اما آیا راه‌حل این معضل این است که این پدیده زشت را به فردی که با ایران دشمنی و غرض دارد نشان دهیم؟

فتح‌اللهی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکارهای اساسی برای حل این معضل باشیم، گفت: متولیان صنوف مختلف همچون صنف کتاب،‌ کاغذ و غیره اجازه ندهند در آن منطقه که دانشگاه تهران نیز مستقر است این تخلفات رخ دهد از طرفی لازم است متولیان نظم و انضباط شهری وظیفه خود را انجام دهند زیرا چگونه ممکن است که این افراد به سد معبر ایراد بگیرند اما از کنار این موضوع به راحتی بگذرند؟ امور غلط به هیچ‌وجه نباید اجازه تجارت داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه به طور کلی از نظر داخلی باید بخش حقوقی و قضایی، شهرداری،‌ نیروی انتظامی و اتحادیه پاسخگو باشند تا سرمنشا پیدا شود،‌ اظهار کرد: در همه جای دنیا مسئله تقلب وجود دارد اما می‌توان با نظارت و ارزیابی در دانشگاه‌ها، وضع مقررات صحیح، اتخاذ روش‌های مختلف مدیریتی ارزیابی و وضع استانداردهای منطقی بروز این پدیده را در دانشگاه‌ها کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه کمیته‌های ارزیابی تخلفات پژوهشی در دانشگاه‌ها نقش بسیار ارزنده‌ای داشته و اگرهمه دانشگاه‌ها کار خود را به درستی انجام دهند شاهد بروز پدیده‌های این چنینی نخواهیم بود، گفت: بارور شدن انقلاب اسلامی، تحقق آرمان‌های انقلاب، حفظ موجودیت و تمامیت نظام در گرو مسائل علمی نهفته است.

فتح‌اللهی افزود: باید ملت ایران با تمام قدرت، کمپینی را در راستای حمایت از تمام دانشگاه‌ها و جوانان همچون دوره جهاد دفاع مقدس تشکیل دهند تا در چند دهه آینده شاهد پیشرفت علمی و دانشگاهی باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: حیات ما و تعالی و رشد و رونق اقتصادی ما در گرو علم و دانشگاه‌ها بوده در واقع سعادت ما به دانشگاه وابسته است همچنان که شقاوت ما نیز به دانشگاه وابسته است در حقیقت باید دانشگاه را آباد نگه‌داریم.