راه اندازی رشته‌های بین رشته‌ای جدید گروه جغرافیای واحد علوم و تحقیقات

افزایش تعاملات واحد علوم و تحقیقات با دانشگاه سوربن فرانسه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، با حضور جمعی از اساتید و چهره‌های شاخص رشته جغرافیای دانشگاه‌های سراسر کشور، نشست کمیته برنامه‌ریزی جغرافیای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همت گروه جغرافیای واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. عبدالرضا فرجی راد مدیر گروه دکتری تخصصی جغرافیای این واحد و مسئول بخش جغرافیای سیاسی کمیته جغرافیای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، گفت: از آنجایی که علم جغرافیا از علوم بسیار کاربردی است، نیازمند برنامه ریزی دقیق برای تربیت متخصصان این علم متناسب با نیازهای کشور و علم روز دنیا بسیار محسوس است.

وی با بیان اینکه گسترش بی رویه و غیر اصولی رشته و گرایش‌های جغرافیا در چند سال اخیر موجب ایجاد موجی از بیکاران دانش آموخته رشته جغرافیا شده است، ادامه داد: تنوع بالای رشته و گرایش‌ها و ارائه آنها از سوی بیشتر دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی کشور، خود بیانگر ضرورت بازنگری، بررسی و برنامه‌ریزی منسجم و اصولی در حوزه علم جغرافیا است.

فرجی راد با اشاره به اینکه در کمیته برنامه ریزی درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم گرفته شده که جلسه ماهیانه کمیته هرماه در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار شود، افزود: جای خوشحالی است که نخستین جلسه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شده است.

وی ادامه داد: کمیته جغرافیا متشکل از ۱۲ عضو از دانشگاه‌های مختلف کشور و زیرکمیته‌های مختلفی نظیرجغرافیای اقلیم، طبیعی، ژئومورفولوژی، روستایی، شهری، گردشگری، سیاسی و ژئوپولتیک است که فعالیت اصلی آن بر محوریت ایجاد رشته‌های جدید به خصوص بین رشته‌ای و کاربردی مورد نیاز کشور، تغییر و تحول در برخی از گرایش‌ها، توسعه اصولی و کنترل و نظم دادن به رشته و گرایش‌های جغرافیا در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور است.

فرجی‌راد افزود: در نشست‌ها مسائلی نظیر کاهش گرایش‌های رشته جغرافیا در دوره کارشناسی به دلیل عدم کاربردی بودن برخی از گرایش‌ها، تنوع گرایش‌های جغرافیا در کارشناسی ارشد، نظم دادن به گرایش‌های مقطع دکتری، راه اندازی رشته و گرایش‌های جدید از سوی دانشگاه‌های مختلف کشور، بازنگری سرفصل‌های دروس و نحوه ایجاد تعادل بین علوم کاربردی و تئوری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در جلساتی که تاکنون با حضور اعضاء و رئیس کمیته و نماینده وزارت علوم برگزار شده است، تصمیم گرفته شد که افزایش کیفیت و رعایت استاندارد هیأت علمی متناسب با گرایش مورد درخواست، از ضروریات راه اندازی رشته و گرایش‌های جدید باشد. همچنین اگر دانشگاهی نتواند کیفیت و اعضای هیأت علمی را تأمین کند آن گرایش در آینده با مشکل روبرو خواهد شد.

مدیر گروه دکتری تخصصی جغرافیای واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: واحد علوم و تحقیقات نیز درخواست راه اندازی گرایش‌ها و رشته‌های بین رشته‌ای جدید مطالعات کشوری نظیر بریتانیا، آمریکا، آلمان، هند را ارائه داده است که با توجه به بین رشته‌ای بودن آنها و اهمیت تأمین اعضای هیأت علمی بدنبال فراهم کردن این شرایط هستیم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های گروه جغرافیای واحد علوم و تحقیقات گفت: در سال تحصیلی گذشته چندین نشست علمی و همایشی ملی تحت عنوان آینده پژوهی توسعه ملی ایران برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد. در سال تحصیلی جدید نیز برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی نظیر همایش ژئوپلیتیک کاربردی در روابط خارجی ایران در دستور کار این گروه قرار داد.

وی در ارتباط با فعالیت‌های آتی گروه جغرافیای واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: سال تحصیلی گذشته چند نشست علمی و یک همایش ملی تحت عنوان آینده پژوهشی توسعه ملی ایران در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. در سال تحصیلی جدید نیز نشست‌های علمی و همچنین همایش ژئوپلیتیک کاربردی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *