رقابت بر سر رشته های پر طرفدار

امروزه عدم توازن در رشته های تحصیلی و رقابت بر سر رشته های پرطرفدار مشکلاتی را از جمله نبود بازار کار مناسب در بین فارغ التحصیلان ایجاد کرده است.
به گزارش گروه جامعه کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرگزاری میزان،همه ما در دوران کودکی وقتی این سوال از ما می شد که بزرگ شوی می خواهی چه کاره شوی یک جواب مشترک داشتیم. آن هم پزشک یا مهندس شدن.این موضوع طوری بود که به خانواده ها هم سرایت کرده بود و گاهی اوقات والدین به دلیل اینکه فرزندان خود را به سمت رشته مورد علاقه خود سوق دهند، آنان را مجبور به تحصیل در رشته خاصی می کردند که البته این امر امروزه نیز در جامعه دیده می شود.

رقابت بر سر رشته های پر طرفدار

از این موضوع که عبور کنیم، می رسیم به نگرانی هایی که ممکن است با رقابت های سخت در کنکور برای ورود به رشته های پرطرفدار ایجاد شود.دراین شرایط اکثر کنکوری ها با رفتن به کلاس های کنکور و پرداخت مبالغ هنگفت سعی در رقابت دارند بی خبر از آن که پرداخت این مبالغ صرفا برای پر کردن جیب برخی از این موسسات است.طبق آخرین آمار گردش مالی موسسات ازاد در تهران حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رکورد زنی رشته تجربی در کنکور

به گفته ی سخنگوی سازمان سنجش در کنکور سراسری سال ۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر داوطلب ثبت نام کردند و بیشترین داوطلب در گروه علوم تجربی قرار داشت.

وی افزود: از تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر ثبت نام کننده، تعداد ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر در علوم ریاضی، تعداد ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر در علوم تجربی، تعداد ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر در علوم انسانی، ۹ هزار و ۸۸۱ نفر در هنر و ۶ هزار و ۳۶۱ در زبان های خارجی شرکت کرده اند.
توکلی در ادامهگفت: رشته تجربی در سال های اخیر جزو پرطرفدار ترین رشته ها بوده است.

عدم توازن در رشته های تحصیلی

این عدم توازن در رشته های تحصیلی مشکلاتی را بوجود می آورد که از جمله این مشکلات می توان به کمبود نیروی انسانی ،کمبود بازار کار و متناسب نبودن رشته های تحصیلی با شغل فارغ التحصیلان اشاره کرد.

در ارتباط با این موضوع به سراغ چند فارغ التحصیل دانشگاهی رفتیم تا آینده کاری آن ها را از نزدیک ببینیم. اولین نفر گفت فارغ التحصیل رشته برق است اما شغل او فروشندگیست.دیگری می گفت مدرک تحصیلی اش کارشناسی رشته فیزیک است اما به دلیل کمبود کار ،طراحی لباس انجام می دهد.

برای هدایت تحصیلی چشم و هم چشمی نکنید

موضوعی که چندین سال است از طرف وزارت آوزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان است که امیدواریم امسال با یک برنامه ریزی دقیق تری به سراغ آینده نسل جوان برود.

همچنین آموزش و پرورش به خانواده‌ها توصیه می‌کند برای انجام هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دچار چشم و هم چشمی نشوند و فریب تب موجود در جامعه را نخورند چرا که بسیاری از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار ممکن است در آینده بازار کار مناسبی نداشته باشند.