خیمه کنکور برای تحقق اهداف پرورشی باید پایین کشیده شود

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: تا پدیده‌ای به نام کنکور وجود دارد، اهداف پرورشی دوره دوم متوسطه قابل تحقق نیست و تا کنکور حذف نشود اهداف تربیتی دوره اول متوسطه نیز تحت‌ الشعاع آموزش تست زنی و آزمون‌های ورودی و راهنمایی به مدارس خاص قرار دارد.
وی اضافه کرد: بازارگردانان کنکور همواره با طرح عناوین و موضوعات فرعی دنبال دمیدن به آتش کنکور برای پررونق نگهداشتن تجارت آموزشی هستند. البته در این بین بخشنامه‌های ثبت‌نام مدارس خاص نیز به این بازار رونق می‌بخشد.
وی در پاسخ کسانی‌ که علاقمندی دانش‌آموزان به چند رشته خاص و محدودیت آن رشته‌ها برای پذیرش بیشتر را بهانه ضرورت کنکور عنوان می‌کنند، اظهار کرد: این مساله خاص کشور ما نیست، برای حل این معضل چندین راهکار وجود دارد به شرط آن که از فضاسازی‌های مافیایی کنکور هراس وجود نداشته باشد.
محمدیان، با یادآوری مصوبات مجلس برای حذف کنکور، اظهار کرد: سنگ‌اندازی‌ها در اجرای این مصوبات بیشتر از سنگلاخ موجود در این مسیر بوده است.
وی اضافه کرد: آنچه امروز به نام آموزش‌های خارج از مدرسه، توسط کلاس‌های کنکور و از طریق کتاب‌ها و جزوات رنگ و وارنگ غیراستاندارد به چشم می‌‌خورد، ایجاد اختلال در فرایند آموزشی و تربیتی است و ضرورت دارد اولیا دانش‌آموزان و معلمان و مربیان با آن برخورد منطقی و مسئولانه کنند.

* محتوای کتاب های درسی به موازات پیشرفت های علمی و فناوری تغییر می کند
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آمورشی همچنین درباره تغییر برخی محتوای کتب درسی تصریح کرد: در امور تخصصی نباید افراد غیر متخصص ورود پیدا کنند البته اظهار نظر بلا مانع است.
محمدیان افزود: یک پزشک احتمال دارد دارویی را بنویسد و پس از مدتی دارو را تغییر دهد و داروی دیگری تجویز کند، ممکن است متن درسی هم سه سال جواب دهد اما سال چهارم به دلیل افزایش اطلاعات عمومی و آگاهی مردم دیگر آن محتوا پاسخگوی نیاز جامعه و مخاطبین نباشد.
وی تصریح کرد: پنج سال قبل یک مطلب برای فرهنگ سازی وارد کتاب درسی شده است، اما امروز شاهدیم آن مطلب در روزنامه ها و رسانه ها نیز فرهنگ سازی شده است به گونه ای که این محتوا در کتاب درسی ساده و بدیهی به نظر می آید و لذا باید از کتاب درسی کنار گذاشته شود.
محمدیان بیان کرد: اگر محتواهای کتاب درسی تغییر می کند به این دلیل است تا یک متن غنی تر وارد این کتب شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید متون آموزشی و تربیتی را نسبت به اقتضای زمان، محیط و پیشرفت های علم و فناوری تغییر داد.
وی با بیان اینکه کیفیت محتواها و تصویرگری در کتب درسی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، گفت: در مدت سه سال گذشته محتوای آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین پیش می رود و قاعده مند شده است و برنامه ها و سیاست گذاری ها منطبق با اسناد بالا دستی است.
فراهنگ**1883**1027**دریافت کننده: مریم جلوداران** انتشار دهنده: محمدجواددهقانی

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *