رتبه برترین دانشگاه های دنیا در میزان جذب فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار

دانشگاه مشترک ایران و آلمان راه‌اندازی می‌شود

رتبه برترین دانشگاه های دنیا در میزان جذب فارغ التحصیلان جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تحصیل در دانشگاه ها به تنهایی دانشجو را برای اشتغال در حیطه مورد علاقه کمک نمی کند، اما انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب به یقین آینده دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: رتبه بندی جهانی براساس «استخدام» که توسط نظام رتبه بندی تایمز انتشار یافته است نشان می دهد که شرکتهای معتبر فارغ التحصیلان کدامیک از دانشگاهها را برای جذب در اولویت قرار می دهند.

رتبه برترین دانشگاه های دنیا در میزان جذب فارغ التحصیلان

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: در این رتبه بندی نام ۱۵۰ دانشگاه از ۳۴ کشور مختلف مشاهده می شود.

مهراد تاکید کرد: کارفرمایان نیز به موسسات آموزش عالی کشورهای خود و به دانشگاه های سایر کشورها که از نظر بین المللی فارغ التحصیلان ممتازی را تربیت می کنند، رای داده اند.

وی اظهار داشت: در بعضی کشورها اشتغال برای جذب فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی چندان آسان نیست، اما در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، سوئیس و آلمان تجربه حرفه ای در برنامه های دانشگاهی قابل مشاهده است.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: بنابراین جای تعجب نیست که فرانسه، آلمان و سوئیس از نظر این رتبه بندی همراه با انگلستان و آمریکا در بین بهترین کشورهای جهان قرار دارند.

مهراد ادامه داد: از هر یک از کشورهای آلمان و ژاپن یک دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد. دانشگاه های چین و کانادا نیز موفقیت های چشمگیری بدست آورده اند.

وی عنوان کرد: از نظر کارفرمایان تقریبا ۱۰۰ دانشگاه آمریکا بهترین دانشگاه هایی هستند که فارغ التحصیلان را برای اشتغال آماده می کنند. تعدادی از دانشگاه های ایالتی در آمریکا که شهریه دانشجویی کمتری نیز دریافت می کنند از نظر کارفرمایان عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

این چهره ماندگار علمی خاطرنشان کرد: پنج دانشگاه برتر این کشور کالتک، استنفورد، ام آی تی، هاروارد و پرینستون هستند و دانشگاه برکلی مشترکا با دانشگاه شیکاگو رتبه ششم را بدست آورده است.

مهراد تاکید کرد: رتبه های هشتم، نهم و دهم به ترتیب به ییل، پنسیلوانیا و UCLA تعلق دارد.

وی گفت: دانشگاه های انگلستان که توسط شرکت های انگلیسی به عنوان بهترین دانشگاه از نظر تربیت فارغ التحصیلان برای جذب در بازار کار انتخاب شده اند تعدادشان به ۶۳ دانشگاه می رسد.

چهره ماندگار علمی کشور خاطرنشان کرد: ۱۰ دانشگاه برتر انگستان از این نظر شامل کمبریج، آکسفورد، مدرسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن، دانشگاه منچستر، امپریال کالج لندن، کینگز کالج لندن، دانشگاه ادینبورگ، یونیورسیتی کالج لندن، مدرسه بازرگانی لندن و دانشگاه بریستول است.

مهراد اضافه کرد: دانشگاه های کانادا با دانشجویان بین المللی و با شهریه اندک و فرایند آسان جذب دانشجو مقبولیت دارند و همچنین این دانشگاه ها از نظر کارفرمایان از شهرت خوبی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: تعداد ۳۰ دانشگاه کانادا از نظر جذب دانشجو در بازار کار مورد توجه کارفرمایان هستند که دانشگاههای تورنتو و مک گیل در رتبه های اول و دوم، بریتش کلمبیا و واترلو مشترکا رتبه سوم، مک ماستر، کوینز و یورک نیز مشترکا در رتبه پنجم، اتاوا و انتاریوی غربی نیز مشترکا در جایگاه هشتم قرار دارند.

این استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در استرالیا دانشگاه موناش در ملبورن دارای رتبه اول و بعد از آن دانشگاه نیو ساوث ولز با کمی تفاوت رتبه دوم را در اختیار دارند. مدرسه تخصصی بازرگانی و مدیریت نیز در بین ۲۶ دانشگاه برتر این کشور مشاهده می شود.

مهراد ادامه داد: در آسیا بعد از دانشگاه توکیو که رتبه دهم را کسب کرده است، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ با کسب امتیاز ۵۵۸ در جایکاه ۱۳، دانشگاه ملی سنگاپور با کسب امتیاز ۵۳۰ در رتبه ۱۵، دانشگاه پکن با کسب امتیاز ۵۰۸ در مقام ۱۷ و انستیتو فناوری توکیو با کسب امتیاز ۴۶۶ در رتبه ۲۰ قرار دارند.

وی عنوان کرد: دومین دانشگاه چین یعنی فودان رتبه ۳۷ را بدست آورده است و در مجموع تعداد ۶ دانشگاه از کشور چین در بین ۱۵۰ دانشگاه برتر مشاهده می شود.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه عبری اورشلیم در رژیم اشغالگر قدس مشترکا با مدرسه عالی و مدیریت فرانکفورت در آلمان رتبه ۶۷ را به خود اختصاص داده اند.

مهراد تاکید کرد: سه دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس در بین ۱۵۰ دانشگاه از نظر جذب فارغ التحصیلان در بازار کار قرار دارد.

وی گفت: از دید کارفرمایان در کره جنوبی دانشگاه ملی سئول با امتیاز ۱۴۷ و رتبه ۱۰۷ و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ با امتیاز ۱۵۸ و رتبه ۱۲۱ بهترین دانشگاه های این کشور محسوب می شوند.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: دربین ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان از یک طرف و دانشگاه های کشورهای اسلامی از طرف دیگر از نظر تربیت فارغ التحصیلان برای بازار کار که نسبت به سایر دانشگاه ها ممتاز تلقی می شوند دانشگاه آمریکایی دوبی با امتیاز ۱۰۹ و رتبه ۱۴۷، دانشگاه یوام در مالزی با امتیاز ۱۱۰ و رتبه ۱۴۸ و دانشگاه ملک عبدالعزیز با امتیاز ۱۰۴ و رتبه ۱۴۹ مشاهده می شوند.

مهراد خاطرنشان کرد: در ایران رابطه صنعت با دانشگاه به یک مساله جدی تبدیل شده است. راهکارهای دولتی، برگزاری نشست ها و سمینارها و تلاش روسای دانشگاه ها برای تقویت این رابطه راه به جایی نبرده است.

وی اظهار داشت: اما، مثلا در آلمان که نام دانشگاه فنی مونیخ در بین ۱۰ دانشگاه نخست دیده می شود، این موفقیت در اصل به ارتباط عمیقی بستگی دارد که بین دانشگاه و صنعت وجود دارد.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: به علاوه اعضای هیات علمی این دانشگاه با شرکت هایی مانند بی ام دبلیو، زیمنس و لیندر همکاری دارند که دید دانشجویان این دانشگاه را به محیط کار و فعالیت روشن تر می کند.

مهراد عنوان کرد: تعدادی از موسسات آموزش عالی دیگر نیز مانند ام آی تی، کالتک و استنفورد به خاطر روابط با صنعت و محیط های کارآفرینی از شهرت کافی برخوردار است.

وی گفت: امروز اهمیت دارد تا دانشجویان برای ورود به بازار کار با افراد مختلف آشنا باشند و برنامه درسی به یقین در ایجاد ترکیبی از مهارت های رهبری، مهارت های تفکر انتقادی و مهارتهای فنی مورد نیاز که به طور موفقیت آمیز بازارهای کار را درنوردند حایز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *