ثبت نام حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان تمدید شد

حجت الاسلام روح الله حریزاوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: مهلت ثبت نام دانشجویان در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تا پایان آبان ماه اعلام شده بود و این مهلت تا 15 آذر تمدید شده است.
وی از استقبال اساتید دانشگاهی برای تحصیل در علوم اسلامی سخن گفت و اظهار کرد: برخی اساتید دانشگاه ها درخواست برگزاری دوره های آموزشی علوم اسلامی را دارند که درصورت تحقق حد نصاب، از ترم آینده یک شعبه متمرکز برای اساتید در تهران راه اندازی خواهد شد.
این پژوهشگر مذهبی همچنین گفت: دانشجویان علاقه مند به تحصیل در علوم اسلامی با حضور در این دوره ها می توانند در کنار دروس خود و حداکثر در مدت سه سال نظام اندیشه اسلامی را فرا گیرند.
وی افزود: از آنجا که نمی توان تمام علوم اسلامی را به دانشجویان علاقه مند به فراگیری علوم دینی منتقل کرد، نظام اندیشه اسلامی به دانشجویان علاقه مند ارایه می شود تا پس از سه سال به یک نظام از اندیشه اسلامی دست یافته و روابط بین علوم اسلامی را با یکدیگر کشف کنند.
حریزاوی اضافه کرد: این دانشجویان در کنار دروس دانشگاهی خود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به تحصیل علوم حوزوی می پردازند و در مدت سه سال و در6 ترم 60 واحد درسی در زمینه های کلام، اخلاق، تفسیر، آشنایی با علوم حدیث، انسان شناسی، جریان شناسی فرهنگ و ضد فرهنگ، تاریخ تحلیلی اسلام و نظام سیاسی اسلام را فرا می گیرند.
وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی، برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی، مهمترین ماموریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه، مرکز رسمی تربیت مبلغ و مجتهد اما حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است، افزود: یکی از تفاوت های این دو نهاد این است که دروس جنبی و فرعی مدارس علمیه مانند تفسیر، اخلاق، تاریخ، جریان شناسی، مدیریت فرهنگی و انسان شناسی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان جزو دروس اصلی است و لذا علوم پایه حوزوی چندان مورد توجه این مرکز نیست.
حریزاوی، مهمترین دستاورد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را تربیت نیرو برای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: در حالی که بسیاری از مراکز صرفا به تعلیم نیرو می پردازند، این مرکز به تعلیم و تربیت همزمان توجه دارد و در واقع به ایجاد تحول در نگرش، افکار و باورهای دانشگاهیان اهتمام دارد.
وی از کمبود نیروی کارآمد به عنوان مهمترین دغدغه مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یاد کرد و گفت: ما نیروی نیروساز کم داریم. به ویژه با توجه به این که کار در دانشگاه برخلاف کار در مراکزی مانند مسجد یا پایگاه های بسیج سخت تر است و اگرچه این مراکز، زمینه مذهبی و معنوی دارند اما دانشگاه، فی نفسه یک محیط علمی است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *