صفر تا صد مطالبات صنفی دانشجویان

صفر تا صد مطالبات صنفی دانشجویان

شانزدهم آذر سال 1332 سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دخالت های آمریکا و انگلیس در امور ایران و سفر ‘ریچارد نیکسون’ معاون رییس جمهوری وقت آمریکا به تهران، همراه دیگر دانشجویان بپاخاستند و سینه خود را آماج گلوله های نظامیان رژیم قرار دادند تا سندی دیگر از روح میهن پرستی ، آزادیخواهی و استقلال طلبی فرزندان این مرز و بوم را برای همیشه در تاریخ ثبت کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به همین مناسبت با حضور ‘محمد سمیعی’ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر، احسان فیض آبادی نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم ، امیرمسعود ناصری دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان و دبیر انجمن فرهنگ و سایت دانشگاه امیرکبیر و علی بیانی دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت ، میزگردی تحت «بررسی مشکلات صنفی دانشجویان» برگزار کرد که مشروح آن به قلم خبرنگار فرهنگی ایرنا از قرار زیر است.

** از توجه به رفاه دانشجویان تا جدی گرفتن فرار مغزها
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در ابتدا با اشاره به این که نظام آموزشی کشور متشکل از جوانانی که عمدتا دانشجو هستند و دانشگاه ها برای طی کردن دوره های آموزشی در زمینه های علمی و تخصصی راه اندازی شده است ، گفت: برای پیگیری خواسته ها و رفع نیازهای مادی و غیرمادی دانشجویان که عمدتا رفاهی است ، ایجاد تشکل های صنفی یک امر بدیهی به شمار می رود.
محمد سمیعی با بیان اینکه عمده فعالیت صنف در حال حاضر معطوف به مسایل رفاهی از جمله رسیدگی به خوابگاه دانشجویی ، سلف سرویس و غذاخوری و حتی کف دانشگاه از چه نوع سنگ فرشی و یا آسفالت پوشیده شده ، است، گفت: برای تشکل های صنفی این مسایل خیلی مهم است ولی باید زمینه های فرار مغزها و نخبگان به خارج را نیز در کنار این مسایل مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور افزود: بخش دیگر وظایف صنف دانشجویی جوابگویی به مطالبات حوزه علمی این قشر فرهیخته است. باید در نظر داشت که هدف از جذب دانشجویان به عنوان تولید کنندگان علم در کشور برآورده کردن زمینه های علمی بخش های مختلف کشور نظیر اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است که به نوعی با اشتغالزایی نیز همراه است.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر گفت: متاسفانه در حوزه علمی تا کنون خروجی موفقی از دانشگاه دیده نشده و شاهد این ادعا سطح سواد و کسب مهارت های علمی و فنی بسیار ضعیف در دوران دانشجویی است که برای حضور در بازار کار با توجه به سوابق دانشجو و مدارک تحصیلی زمینه برای اشتغال در رشته های مرتبط بسیار کم است.
سمیعی با بیان اینکه امروز زمینه به کارگیری دانشجویان در پروژه های مختلف به ویژه دانشجویان حوزه های فنی و الکترونیک و حتی رایانه بسیار اندک است ، افزود: متاسفانه دست های پنهان در عرصه های مختلف مانع استفاده از تخصص دانشجویانی می شود که در حوزه های علمی و فنی با زحمات بسیار پرورش یافته اند و این مساله باید از سوی تشکل های صنفی پیگیری شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه ها امروز محلی برای علم افزایی و رقابت های علمی نیستند به همین علت اساتید ضعیف شده و با توجه به این که معمولا اساتید بعدی دانشگاه ها از دانشجویان همان دانشگاه انتخاب می شوند این موضوع در آینده می تواند پایه های علمی را با خطر مواجه کند.
سمیعی مشکل دیگر دانشگاه های کشور را وجود سهمیه بندی هایی مانند پردیس ، هیات علمی ، بومی و غیره خواند.

**دانشگاه محل نخبه پروری نه تولید مدرک
نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم نیز گفت: در عرصه بین الملل، دانشگاه نهادی برای تولید و گسترش علم است و در ایران تعریف خاصی برای این نهاد علمی وجود نداشته است و با نگاهی به تحولات سیاسی و فرهنگی و همچنین افزایش ظرفیت های آموزش عالی در دانشگاه های کشور طی یک دهه گذشته بویژه در دوره های دولت های نهم و دهم ، نهاد دانشگاه ها از یک دانشگاه نخبه گرا به یک نهاد توده گرا تبدیل شده است.
احسان فیض آبادی با بیان اینکه دانشگاه توده گرا از یک نظر می تواند فرصت های برابر ایجاد کند و سطح دانشجویان ضعیف را با دانشجویان توانمند به یک اندازه رساند ، افزود: از طرفی دانشگاه توده گرا برای تامین بخشی از هزینه های خود نیاز دارد که از شهریه دانشجویان بهره برد و این روش بازتولید چرخه نابرابری را رقم خواهد زد و صاحبان سرمایه را برای چرخش به این سمت می کشاند.
وی ادامه داد، در حال حاضر با دانشگاه های پولی مواجه هستیم و در چنین شرایطی نه تنها باید برای تحصیل هزینه کرد بلکه برای کسب مدرک هم باید پول پرداخت که با توجه به درجه اهمیت تحصیل و مدرک گرایی در دانشگاه هم اکنون تمایل برای برگزیدن راه های غیرمتعارف و خرید و فروش مدرک و رونق بازار آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: در باز تعریف دانشگاه باید گفت امروزه با توجه به پولی شدن دانشگاه ، این نهاد علمی به ارگانی برای تولید و توزیع و گسترش مدرک تبدیل شده است در حالی که فلسفه وجودی آن بر خلاف چنین رویه ای است.
وی افزایش سالانه هزینه های رفاهی و تامین بخشی از آنها از جیب دانشجویان را از دیگر مشکلات امروز دانشگاه ها برشمرد و افزود، خصوصی شدن خوابگاه ها، پایین بودن کیفیت آنها از نظر بهداشتی و رفاهی، افزایش قیمت غذا، حذف غذای روزهای تعطیل ، نبود امکانات رفاهی در خوابگاه ها مانند وسایل ورزشی و خرابی آسانسور و دیگر تجهیزات از جمله مشکلات در بخش رفاهی دانشجویی است .

**دو قطبی شدن دانشگاه با حضور دانشجویان بین الملل
دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان و دبیر انجمن فرهنگ و سایت دانشگاه امیر کبیر هم در میزگرد ایرنا به مناسبت روز دانشجو گفت، مشکل امروز دانشگاه ها را می توان با درجه بندی یک ، دو و سه به طور مشخص روشن کرد و با توجه به سیاست در پیش گرفته شده یعنی توده گرا بودن فضای دانشگاه ها ، کم کم دانشگاه های درجه یک را از دست دادیم و در گام اول دانشجویان شبانه وارد دانشگاه های درجه یک شدند و زمینه ورود دانشجویان بین الملل به دانشگاه ها باز شد و با حضور این دسته دانشجویان ، یک فضای دو قطبی در دانشگاه ها ایجاد شده است.
امیرمسعود ناصری گفت: با این حال نحوه آموزش ، کنکور و رقابت از فضای دانشگاه حذف شد و از طرف دیگر فضای فرهنگی حاکم در دانشگاه تغییر کرد و دو دستگی در بین دانشجویان بین الملل و تحصیلی که از لحاظ علمی با تلاش های زیاد وارد دانشگاه شدند ، رقم خورد.
وی افزود: تفاوت بین دانشجویانی که با رقابت های علمی و تحصیلی و از طریق آزمون با دیگر دانشجویانی که از طریق پول وارد دانشگاه شده به خوبی در اینجا خود را نشان می دهد و انگیزه تحصیل و کسب رتبه علمی و از طرفی تحصیل برای کسب مدرک را می توان در این دو گروه به خوبی از یکدیگر تمیز داد.
ناصری گفت: دانشجویی که از طریق پول دادن و کسب مدرک پولی وارد بازار کار می شود به دنبال افزایش سرمایه خود است و از طرفی این گروه دانشجویان برعکس دانشجویان دیگر که به دانشگاه محل تحصیل خود تعهد کاری می سپارند ، هیچگونه تعهد کاری پس از پایان دوره تحصیلی نداشته و این ویژگی موجب جذب دانشجویان شبانه در دانشگاه های درجه یک ، شده است.

** مقاله محوری دانشگاه
وی دیگر دغدغه امروز دانشگاه ها را مقاله محوری عنوان کرد و افزود: بعد از دهه هفتاد دانشگاه ها با فاصله گرفتن از مقوله صنعت ، مقاله محور شدند و این کار نه تنها از نظر علمی به زیان دانشگاه شده بلکه از نظر درآمد مالی هم سودی برای آنها نداشته است.
ناصری با بیان اینکه امروز مقاله محوری به مانند سدی مقابل فعالیت های دانشگاه قرار گرفت ،افزود: امروز اگر یک کاری مقاله شود آن حرکت علمی یک کار خوبی بیان می شود ولی اگر یک کاری در راستای صنعتی شدن قرار گیرد ، متاسفانه هیچگونه حمایتی حتی دولتی نیز از آن کار صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به این که کارها و ایده های صنعتی هزینه بر است و دولت ها نیز وارد این موضوع نمی شوند، گفت ، متاسفانه امروز میزان ، درجه و پایه پیشرفت علمی کشور متناسب با تعداد مقالات ارائه و ثبت شده در جهان است و از اینرو مشاهده می شود که افزون بر هفتاد درصد از مقالات موجود در مراکز ضد علم تولید و به دانشجویان برای ارائه به دانشگاه و یا دفاع در هیات های علمی عرضه می شود و در این راستا هیچگونه فیلتری برای این کار غیر قانونی وجود ندارد.
دبیر انجمن فرهنگ و سایت دانشگاه امیر کبیر سهمیه جنسیتی را بخش دیگری از مشکلات امروز دانشگاه ها از نظر صنفی خواند و گفت ، به خاطر چنین نگاهی برخی دانشجویان دختر اکنون نمی توانند در دانشگاه های برتر کشور قبول شوند و به همین خاطر مجبور به تحصیل در دانشگاه های شبانه هستند.
وی اپوزسیون دانستن برخی از دانشجویان ، عدم ارتباط دانشجویان با فارغ التحصیلان و جذب نشدن فارغ التحصیلان رشته های فنی در مراکز صنعتی را از دیگر مشکلات صنفی امروز دانشجویان خواند.

** مدیران سیاسی جایگزین روسای علمی دانشگاه ها
دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت هم در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مشکلات صنفی در دانشگاه ها این است که تمام مدیران دانشگاه ها قبل از مدیر علمی و یا فرهنگی بودن ، سیاسی هستند و وقتی نیز بر سرکار می آیند برای دیگر بخش های دانشگاه هم از همفکران خود برای پیشبرد کارها استفاده می کنند و بیشتر به دنبال کارهای سیاسی هستند.
علی بیانی افزود: بعد سیاسی بیشتر روسای دانشگاه های کشور بویژه در تهران از بعد علمی آنان نمود بیشتر دارد و امروز با کمی بررسی مشخص می شود که روسای دانشگاه ها دارای سوابق وزارتی ، معاونت و یا نمایندگی مجلس هستند و این همه در حالی است که در این مراکز افرادی حضور دارند که از درجه علمی بالایی نسبت به روسا برخوردارند و می توانند عهده دار این مسئولیت باشند.

**برپایی دانشگاه به هر قیمت
بیانی در ادامه گفت: در دولت قبلی ، انقلابی در کثرت دانشگاه ها بوجود آمد و دلیل آن انفجار جمعیت مشتاق به تحصیل در مقطع تحصیلات عالی مطرح شد و به دنبال آن دانشگاه درجه دهم نیز در کشور دایر شد و همانطور که مشاهده می شود در هر کوی و برزن مکانی برای برپایی دانشگاه اختصاص یافت.
وی افزود: هدف از تاسیس دانشگاه ارائه فعالیت های علمی است و از مکانی که فقط از یک چهار دیواری به همراه چند میز و صندلی تشکیل شده و خالی از فضای آزمایشگاهی و کارگاهی است ، نمی توان به اسم دانشگاه توقع تولید علم و پیشرفت داشت.
بیانی گفت: دانشگاه های درجه یک کشور نیز متاسفانه در تولید علم و فعالیت های علمی مشکل دارند و فضاهای کمک آموزشی در دانشگاه ها به شدت ضعیف است و نمی توان سطح دانشگاه های کشور را با دیگر مراکز علمی حتی در برخی کشورهای آسیایی مقایسه کرد.
وی در پایان بر ضرورت حذف مشکل در نظر گرفتن سنوات برای دانشجویان کارشناسی تاکید کرد و گفت اکنون در صورتی که یک دانشجو نتواند در 8 ترم تحصیلات کارشناسی خود را به پایان برساند باید برای ادامه تحصیل به صورت شبانه اقدام کند و از داشتن خوابگاه و دیگر مزایا محروم می شود و این در حالی است که باید در نظر داشت که اگر شرایط صنفی ایده آلی مهیا باشد دانشجویان می توانند در 8 ترم تحصیلات خود را به پایان برسانند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *