معاون صندوق نوآوری و شکوفایی: در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت توفیق زیادی نداشته ‌ایم

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی: در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت توفیق زیادی نداشته ‌ایم

غلامحسین رحیمی روز چهارشنبه در ‘چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهبود محیط کسب و کار’ در مشهد افزود: نخستین گام صنعتی برای برخورداری از تولید اقتصادی کپی کاری یا مهندسی معکوس بود.
وی ادامه داد: ایران در سطح جهان کالای جدیدی را معرفی نمی‌کند چون هنوز ظرفیت و قابلیت این کار را ندارد و از طرفی این امر هزینه ‌بر است.
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری گفت: صنعت منهای تعامل با دانشگاه در اهداف خود ناکام خواهد ماند و توسعه شایسته‌ای را تجربه نخواهد کرد. امکان ندارد کشورهایی که صنعت موفقی دارند بدون تعامل با دانشگاه به این نقطه از موفقیت رسیده باشند.
وی افزود: واحدهای تحقیق و توسعه مکان مناسبی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت هستند. این واحدها مهمترین بخش صنعت است که می‌تواند با دانشگاه ارتباط برقرار کند و هر قدر قویتر باشد قابلیت بیشتری برای برقراری ارتباط با دانشگاه خواهد داشت.
رحیمی ادامه داد: بخش آزمایشگاه در دانشگاه نیز می‌تواند در زمینه برقراری ارتباط با صنعت فعال باشد و محصول تحقیقات را به پاسخی برای نیاز صنعت تبدیل کند. برخی از آزمایشگاههای دانشگاهی در صورتی که تقویت شوند می‌توانند در این خصوص کاربرد بسیاری داشته باشند.
وی ساخت این آزمایشگاهها را برای بخش صنعت بسیار هزینه‌ بر ذکر و بیان کرد: البته باید توجه داشت آزمایشگاههای کنونی در این خصوص باید به آزمایشگاههای مرجع تبدیل شوند.
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این واحدها به راحتی می‌توانند به هسته‌های پژوهشی تبدیل شوند و دانشگاهها نیز باید برای برقراری تعامل با صنعت اقدام به تقویت این هسته ‌ها کنند.
وی افزود: برای رسیدن به نقطه تحول در صنعت باید نیروی علمی به کمک بیاید و چاره‌ای جز این نیست.
رحیمی به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی از حدود سه سال پیش اشاره و بیان کرد: شاید این نهاد نخستین صندوق در کشور باشد که فقط با بخش خصوصی کار می‌کند.
وی سرمایه اولیه این صندوق را 30 هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: پس از تامین این رقم اولیه باید نیم درصد بودجه کشور نیز به این حساب واریز شود.
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: البته با توجه به محدودیتها و مشکلات مالی دولت هنوز این سرمایه اولیه تامین نشده اما با این حال کمبود منابع نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان از این صندوق تقاضای دریافت تسهیلات کرده‌اند و از این تعداد نیز طرحهای هزار و 400 شرکت به تصویب رسیده و پرداخت بیش از 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت‌ها تایید شده است

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *