ادامه درگیری‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد؛ این بار بر سر قانون مصوب مجلس/یکی به داد داوطلبان بلاتکلیف برسد

ادامه درگیری‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد؛ این بار بر سر قانون /یکی به داد داوطلبان بلاتکلیف برسد

ادامه درگیری‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد؛ این بار بر سر قانون /یکی به داد داوطلبان بلاتکلیف برسد

به گزارش کنکوری، با توجه به نابسامانی اوضاع آموزش عالی کشور و به خصوص پس از گسترش یکباره تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه آزاد و راه‌اندازی بدون مجوز چند هزار کدرشته‌محل از سوی این دانشگاه، مسئولان بالادستی آموزش عالی تصمیم گرفتند تا سر و سامانی به آموزش عالی دهند و سیستمی یکپارچه بر آموزش عالی حاکم شود.

قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در مجلس به تصویب رسید و رئیس جمهور این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون که مصوب مجلس شورای اسلامی است، برگزاری آزمون‌های متمرکز باید بر حسب مورد از سوی وزارت علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شود.

سازمان سنجش آموزش کشور پس از ابلاغ این قانون، زمان بندی ثبت‌نام‌ها برای برگزاری آزمون‌های متمرکز دکتری و کارشناسی ارشد را اعلام کرد و هرگاه از مسئولان دانشگاه آزاد هم سوال می‌کردیم می‌گفتند هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش قرار شد ثبت‌نام برای آزمون دکتری از شانزدهم آذرماه و ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از اول دی‌ماه امسال آغاز شود و داوطلبان منتظر بودند که در روز شانزدهم آذر اطلاعیه سازمان سنجش را ببینند و بدانند آیا برای دانشگاه آزاد آزمون جداگانه‌ای برگزار می‌شود یا خیر.

بالاخره سازمان سنجش اطلاعیه را منتشر کرد و در اعلام شد که داوطلبان تمام زیرنظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد باید در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام کنند و فقط یک آزمون برگزار می‌شود.

دو روز از شروع ثبت‌نام آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش نگذشته بود که دانشگاه آزاد هم شروع ثبت‌نام‌ها برای آزمون جداگانه را اعلام کرد.

حالا جمعیت داوطلبان ورود به تحصیلات تکمیلی مانده است با اختلافات میان دو نهاد آموزشی که گویا تمامی هم ندارد.

هنوز اختلافات رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد پایان نیافته و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای دریافت مدرک مورد تائید وزارت علوم اندر خم یک کوچه‌اند که درگیری جدیدی میان این دو نهاد آغاز شده است.

هرچند این اختلاف نیز از همان زمان بررسی قانون سنجش و پذیرش در مجلس شروع شده ولی حالا که پای داوطلبان به میان آمده جدی‌تر شده و این سوال پیش می‌آید که آیا نهادهای آموزش عالی اصلا به داوطلبان و دانشجویان هم فکر می‌کنند یا اینکه فقط منافع مادی خود را در زمینه تصمیمات در نظر می‌گیرند و برایشان اهمیتی هم ندارد که داوطلب سرگردان است یا خیر؟

داوطلبانی که می‌خواهند دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشوری باشند که در ابتدای راه تولید محصولات دانش‌بنیان است در فاصله چند ماه مانده به آزمون‌ تحصیلات تکمیلی به جای تحصیل و تحقیق، دغدغه چگونگی ثبت‌نام را دارند و مانده‌اند که آیا فقط باید در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام کنند یا دانشگاه آزاد هم حق برگزاری آزمون دارد.

از سویی علیرضا مصدق مدیر کل حقوقی دانشگاه آزاد، ثبت‌نام‌های این دانشگاه را قانونی می‌داند و می‌گوید که دانشگاه آزاد بر اساس رای دیوان عدالت اداری حق برگزاری آزمون به صورت مستقل را دارد و از سویی دیگر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش می‌گوید بر اساس قانون آزمون باید به صورت متمرکز و از سوی سازمان سنجش برگزار شود.

البته شاید هم اختلاف بالاتر از دو نهاد آموزشی باشد.

ولی اختلاف بر سر هرچه که باشد یکی باید به داد داوطلبانی برسد که این روزها سرگردان در انتظار تصمیم مسئولان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *