مدرک گرایی،توسعه دانشگاه های غیرانتفاعی و رشته ها، ریشه تخلفات علمی

مدرک گرایی،توسعه دانشگاه های غیرانتفاعی و رشته ها، ریشه تخلفات علمی

مدرک گرایی،توسعه دانشگاه های غیرانتفاعی و رشته ها، ریشه تخلفات علمی

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی روز دوشنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران همراه بود، در سخنانی اظهارکرد: هنگامی که دلیل اصلی ایجاد دانشگاه های غیرانتفاعی بیشتر کسب منفعت و درآمد باشد، پدیده مقالات تقلبی و سرقتی نیز گسترش پیدا خواهد کرد.
وی با اظهار تاسف از وجود مسائلی همجون تقلب در تهیه مقالات و پایان نامه های پژوهشی دانشگاهی گفت: ما جامعه دانشگاهیان نخستین کسانی هستیم که چندین سال است علیه این وضعیت اعلام موضع کرده ایم و به این مسئله به عنوان یک عارضه و معضل اعتراض داشته ایم چراکه به نام دانشگاهیان تمام شده است و ما خواستار رفع اساسی این مشکل شدیم.
دکتر نیلی با بیان این که هم اکنون قانون مدونی برای برخورد با پدیده سرقت علمی در کشور وجود ندارد، گفت: سال هاست که برخی افراد مدرک محور، با محور قرار دادن اقتصاد برای توسعه و آموزش، به صورت بی رویه دانشگاه های غیر انتفاعی و رشته های دانشگاهی ایجاد کرده و به این مشکل دامن زده اند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی اقتصاد پشتوانه توسعه آموزش عالی است و زمانی دیگر آموزش عالی به عنوان درآمد و بیزنس مطرح می شود که این مقولات با یکدیگر متفاوت است.
وی گفت: دانشگاه تهران در چارچوب قانون های موجود یک سازوکار مدون برای برخورد با سرقت علمی به وجود آورده و با یک مورد نیز در همین چارچوب برخورد کرده است و با یکی دو مورد دیگر نیز برخورد خواهد داشت ضمن این که فرایند قضاوت طولانی است و نباید در قضاوت عجله کرد.
وی ادامه داد: به جامعه دانشگاهی کشور اطمینان می دهم که دانشگاه تهران اجازه نخواهد داد این موارد تکرار شود چراکه دفاعیه های دانشجویان و مقالات و پژوهش های اساتید که برند می شوند، برای ترفیع و ارتقا آنان نیز استفاده می شود.
وی همچنین در بخش دیگری با بیان این که شورای سیاست گذاری علم و فناوری به منظور هدفمند کردن و توسعه پژوهش های علمی در دانشگاه تهران تشکیل شده است، گفت: قصد داریم با استفاده از تعدادی از همکاران با تجربه و با صلاحیت از تمام ظرفیت های دانشگاه در این خصوص بهره ببریم که نتابج آن ارائه خواهد شد.
رئیس دانشگاه تهران در خصوص این که آیا دانشگاه باید سفارش تحقیق بدهد یا لازم است جهت تحقیق را وزارت علوم مشخص کند، گفت: در این خصوص بحث های مفصل و خوبی شده اما تاکنون به جمع بندی روشنی نرسیده ایم؛ ما نیازمند مشاوره تمامی همکاران هستیم.
وی با بیان این که تمام دانشگاه ها از منابع عمومی کشور بهره مند هستند، تاکید کرد: دانشگاه ها به طور حتم وظیفه دارند که در کنار تربیت منابع انسانی در خصوص رفع مشکلات کشور و دستیابی به توسعه چاره چویی و راه حل های علمی ارائه کنند.
دکتر نیلی در ادامه با بیان این که، دانشگاه تهران در حال حاضر از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است اما با جایگاه شایسته هنوز فاصله دارد گفت: این مهم نیازمند کوشش، جهت گیری، هم افزایی و ارتقاء سطح آموزشی است.
آئین تجلیل از 62 برگزیده بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه با حضور دکتر زهرا مصطفوی یادگار امام راحل(ره) در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *