راه های گسترش روابط علمی و فناوری کشور بررسی شد

راه های گسترش روابط علمی و فناوری کشور بررسی شد

راه های گسترش روابط علمی و فناوری کشور بررسی شد

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در این دیدار محمد فرهادی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزیر علوم فرانسه در کیوتوی ژاپن اظهار داشت : با این امضا سرفصل جدیدی در زمینه همکاری های علمی و آموزشی بین دو کشور گشوده شده و باید کمیته پی گیری متشکل از مسئولان آموزش عالی دوکشور مفاد تفاهم نامه را هر چه سریع ترعملیاتی کنند.
وزیر علوم کشورمان با بیان اینکه پس از برجام تحرکی جدی در همکاری های دو کشور در زمینه های دانشگاهی، علمی و فناوری بین ایران و فرانسه به وجود آمده است ، گفت : البته به غیرازهمکاری های مناسبی که در زمینه های تجاری ، اقتصادی ، صنعت نفت و هواپیمایی بین دو کشوردر جریان است ، شاهد اجرای طرح های تحقیقاتی دانشگاهی همچون جندی شاپورهستیم که با همکاری وزارت علوم و مراکز آموزش عالی فرانسه اجرا شده است.
فرهادی درادامه گفت : در حال حاضر زبان فارسی در دو دانشگاه فرانسه تدریس می شود و در دوازده دانشگاه ایران نیز زبان فرانسه تدریس می شود و ما تمایل داریم روابط علمی و آموزشی دو کشور به خصوص در زمینه های تبادل استاد و دانشجو ، تحقیقات مشترک ، تاسیس دوره های مشترک و همایش های مشترک علمی و تحقیقاتی بیش از پیش گسترش یابد.
وزیر علوم کشورمان با تاکید بر اینکه دانشگاه های ایران در سطح بین المللی مطرح هستند ، گفت : ما مصمم هستیم در اروپا با مراکز آموزش عالی و پژوهشی فرانسه به خصوص در زمینه های نورو ساینس ، تکنولوژی اطلاعات ، علوم پایه ، نانو ، بایو و انرژی های تجدید پذیربه صورت مشترک همکاری های گسترده ای داشته باشیم و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دو کشور بتوانند در این زمینه ها به صورت گسترده با یکدیگر در تعامل باشند.
فرهادی در ادامه گفت : ما آمادگی اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان فرانسوی در زمینه رشته های مطالعات ایرانی اسلامی ، هنر، تاریخ و مهندسی را داریم و بهتر است این بورسیه ها از طریق مجاری رسمی و سفارت خانه ها انجام گیرد .
وی افزود: پیشنهاد می کنم دانشگاه هایی از دو طرف که مشخصا با یکدیگر همکاری می کنند به صورت یک سال در میان در ایران و فرانسه نشست های مشترکی داشته باشند و همچنین برنامه ای تنظیم کرده ایم تا استادان و پژوهشگران ایرانی بتوانند فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت خود رادر مراکز آموزش عالی و پژوهشی فرانسه بگذرانند.
فرهادی همچنین با اشاره به فعالیت 39 پارک علم و فناوری در ایران در خصوص همکاری های مشترک در این زمینه با مراکز علمی و پژوهشی فرانسه اعلام آمادگی کرد.
همچنین در این دیدار تی یری ماندون ، دبیرهیئت دولت در بخش آموزش عالی و تحقیقات فرانسه که با 40 نفر از روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی طراز اول این کشور به ایران سفر کرده است ، حضور این هیئت بلند پایه در ایران را ناشی از اهمیت گسترش روابط علمی و فناوری بین دو کشورایران و فرانسه دانست و گفت : دوستی و تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و فرانسه سابقه دیرینه ای دارد و با سفر در واقع می خواستیم که تعلق خاطر کشورمان را به توافق نامه وین و برجام اعلام کنیم .
وی با بیان اینکه قبل از این سفر هم تبادلات علمی فراوانی بین دو کشور انجام شده است ، گفت : خوشحالم که در مدت کوتاهی تبادلات بسیار موثری در زمینه ریاضیات ، انفورماتیک ، زلزله شناسی و زمین شناسی بین مراکز آموزش عالی دو کشور به انجام رسیده که البته زمینه های همکاری بیش از این موارد است .
وی افزود : در خصوص تبادلات علمی فی مابین ایران و فرانسه می توان به همایش ادبیات تطبیقی دردانشگاه فردوسی مشهد و همایش شهر پایدار در دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد و معتقدم زمینه تبادل اطلاعات باید بیش از این فراهم شود.
دبیرهیئت دولت فرانسه در بخش آموزش عالی و تحقیقات با اشاره به تفاهم نامه کیوتو گفت : در این تفاهم نامه مقرر شده است که سالی بیست پروژه مشترک با همکاری مراکز آموزش عالی دو کشور ایران و فرانسه انجام شود که در سال 2017 می توانیم به این اهداف برسیم و امیدوارم در سال 2018 با افزایش تخصیص بودجه در این زمینه این پروژه های مشترک را بتوانیم افزایش دهیم .
گفتنی است در این دیدار دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم و روسای دانشگاه های صنعتی شریف ، صنعتی امیرکبیر ، علم و صنعت ایران ، گیلان ، الزهرا (س)، رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه اروپا و همچنین سفیر کشور فرانسه در ایران و تنی چند از روسای دانشگاه های این کشور نیز حضور داشتند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *