تاسیس دفتر دانشگاه آزاد در مالزی در ۲ ماه آینده

تاسیس دفتر دانشگاه آزاد در مالزی در ۲ ماه آینده

مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد گفت: پیرو تفاهم نامه منعقده با دانشگاه UPM مالزی، به زودی دفتر دانشگاه آزاد در مالزی افتتاح می‌شود.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابراهیمی مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد به ارائه گزارشی از حضور دانشگاه آزاد در انجمن بین‌المللی موسسات جنوب شرق آسیا (آسایهل)، پرداخت.

وی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این دوره از اجلاس انتخاب رئیس و اعضای هیات امنای اجلاس بود، در اجلاس قبلی میرزاده به عنوان نایب رئیس انجمن و دبیر کمیته بودجه انتخاب شد، در این اجلاس پس از ارائه روزمه علمی وی به ریاست اتحادیه آسایهل انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه آسایهل از حالت منطقه‌ای خارج شده، افزود: اتحادیه دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا در حال حاضر دارای اعضایی از دانشگاه‌های استرالیا، آسیا، اروپا و امریکا بوده و به یک انجمن بین المللی تبدیل شده است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در اجلاس اخیر آسایهل مقرر شد با توجه به اینکه به جز کشورهای جنوب شرق آسیا، دانشگاه‌های اروپایی، آسیایی، آمریکایی و استرالیایی هم حضور دارند، با حفظ نام قبلی اتحادیه یعنی آسایهل، عبارت «+G» به معنای «به اضافه سایر دانشگاه‌های جهان» نیز اضافه شود که در این صورت اتحادیه مذکور عملاً به یک اتحادیه بین المللی در سطح آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه تبدیل می‌شود.

وی گفت: این موضوع در اجلاس بعدی آسایهل که در ماه می سال ۲۰۱۷ در اندونزی برگزار می شود، در جلسه هیات امنا آسایهل به صورت قطعی تصویب خواهد شد.

ابراهیمی درباره اهداف برگزاری این اتحادیه خاطر نشان کرد: تبادل علمی میان دانشگاه‌ها، تسهیل در امور علمی دانشجویان و اعضای هیات علمی از اهداف این اتحادیه به شمار می‌رود.

وی همچنین به سخنرانی خوزه راموس هورتا برنده جایزه نوبل اشاره کرد و گفت: بخشی از سخنان وی در مراسم افتتاحیه اجلاس به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص پیدا کرد، او دانشگاه آزاد را پدیده‌ای شگفت انگیز معرفی کرد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور در دنیا وجود دارند که جمعیت آنها کمتر از دو میلیون نفر است و این در حالی است که جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوست. دانشگاه آزاد خود یک کشور است که قطعا مدیریت و راهبری آن نیز مشابه یک دولت خواهد بود.

ابراهیمی از برگزاری مراسم تودیع و معارفه ریاست انجمن آسایهل و برگزاری اجلاس هیات امنای این اتحادیه به ریاست میرزاده خبر داد و افزود: در این نشست بحث‌هایی درباره جایزه آسایهل، تاسیس انتشارات آسایهل(به پیشنهاد میرزاده) مطرح شد.

وی افزود: در دومین روز از برگزاری اجلاس آسایهل، ۹ گزارش کشوری از کشورهای مختلف از جمله ایران ارائه شد. همچنین ۹۸ مقاله دانشگاهی و علمی با موضوع آموزش بدون مرز ارائه شد. در برنامه اختتامیه اجلاس نیز میرزاده به ارائه سخنرانی پرداختند.

ابراهیمی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور سفیر ایران در مالزی گفت: جلسه مفیدی با حضور افخم در سفارت ایران برگزار شد، که در این جلسه اشتیاق دانشگاه‌های مالزی برای همکاری با دانشگاه آزاد مطرح شد.

وی در زمینه محور تفاهمنامه های منعقد شده با دانشگاه‌های مالزی گفت: اولین محور این تفاهم‌نامه‌ها بحث همکاری‌های علمی بین دو مجموعه است که شامل تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی است. همچنین امکان استفاده ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) مطرح شد.

ابراهیمی یاد آورد شد: پیرو تفاهم نامه منعقده با دانشگاه UPM مالزی، به زودی دفتر دانشگاه آزاد در مالزی افتتاح و شروع به کار خواهد کرد. این دفتر برای پیگیری و اجرای تحصیلات تکمیلی دانشجویان فارسی زبان مقیم مالزی با مشارک دانشگاه UPM مسئولیت دارد و امکان صدور دانشنامه مشترک بین دانشگاه آزاد و دانشگاه UPM در تفاهم‌نامه پیش بینی شده است.

مدیر کل بین الملل دانشگاه آزاد ادامه داد: همچنین ۸ دانشگاه دولتی و موسسات پژوهشی ایران و ۱۵ واحد جامع و برتر از دانشگاه آزاد عضو این اتحادیه شدند که قرار شد بین واحدها و انجمن آسایهل تفاهم‌نامه‌های همکاری تنظیم شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه آسایهل دارای ۲۳۰ عضو دانشگاهی است، خاطر نشان کرد: تعداد اعضای این اتحادیه پتانسیل خوبی برای فعالیت‌های علمی فراهم می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به ایجاد شبکه بین الملل دانشگاه آزاد در دیگر کشورها گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد دارای ۹ هزار دانشجوی غیر ایرانی در واحدهای داخلی و خارجی است، طبق چشم انداز دانشگاه قرار است ۱۶ دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلف ایجاد شود که تاکنون ۵ دفتر در دانشگاه آلمان، ایتالیا و اربیل عراق و عمان شده‌ایم.