وزیرعلوم :ایران رتبه سوم شتاب تولید مقالات علمی دنیا را در اختیار دارد

وزیرعلوم :ایران رتبه سوم شتاب تولید مقالات علمی دنیا را در اختیار دارد

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ‘محمد فرهادی’ روز سه شنبه در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده کشور ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: در حالی آخرین هفته پژوهش را در دولت یازدهم پیش رو داریم که در ابتدای این دولت ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و همچنین سیاست های کلی ابلاغی معظم له در اقتصاد مقاومتی همواره چراغ راهی برای سیاستگذاران، برنامه ریزان و فعالان عرصه علم و فناوری کشور بوده و حمایت ها و پیگیری ها و دستورات شخص رهبر انقلاب پشتیبان اصلی حوزه علم و فناوری در سال های اخیر بوده است.
وی افزود: پیرو این سیاست ها و اسناد بالادستی کشور سه هدف کلیدی شامل مرجعیت علمی ایران، توسعه نوآوری، فناوری به همراه تحقق دانشگاه کارآفرین و همچنین پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اقدام و عمل وزارت علوم و زیرمجموعه های آن بوده است.
فرهادی در تشریح اقدامات وزارت علوم در زمینه تحقق مرجعیت علمی ایران اسلامی، افزایش شتاب رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی کشور گفت: در این راستا بستر سازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف، فعال سازی کرسی های نظریه پردازی، هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی به منظور رفع نیازهای جامعه، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین نامه ارتقا، کیفی سازی نشریات علمی و پژوهشی، ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری، کمک به تحول و ارتقای علوم انسانی با تشکیل شورای توسعه پژوهش های علوم انسانی و هنر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با عمل به راهبردهای نقشه جامع علمی کشور، توسعه کیفی قابل ملاحظه ای را در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده ایم به طوریکه امروزه مرجعیت علمی ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته علمی بر همگان آشکار است.
وزیرعلوم یادآور شد: برای مثال در حال حاضر در رشته های مهمی همچون نانو فناوری، مهندسی شیمی و مکانیک ایران رتبه 5 دنیا را از نظر تولید مقالات علمی داراست و در رشته های دیگر مانند سلول های بنیادی، فیزیک و علوم هسته ای از نظر تولید مقالات علمی، در جمع 15 کشور برتر دنیا قرار دارد.
وی با بیان اینکه توسعه کیفی آموزش عالی در دولت یازدهم ارجح بر توسعه کمی بوده است، تصریح کرد: در ابتدای شروع به کار دولت، هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه بندی ‘لایدن’ و تنها یک دانشگاه کشورمان در رتبه بندی تایمز، شانگهای، یواس نیوز جزء دانشگاه های برتر دنیا محسوب می شد، ولی امروزه به ترتیب تعداد 13 و 14 دانشگاه ایرانی به ترتیب در طبقه بندی تایمز و لایدن در جمع دانشگاه های برتر دنیا جای گرفته اند.
فرهادی ادامه داد: شاخص کیفی دانشمندان ایرانی آنقدر بالا رفته است که با رشد حدود 2.5 برابری در دو سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: به لطف تلاش پژوهشگران ایرانی و با رشد بیش از 100 درصدی در حال حاضر کشورمان 2.2 درصد مقالات برتر دنیا را تولید کرده است و معتقدیم ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دارای اعتبار جهانی باشد و برای تحقق این امر لازم است در تولید علم برتر و علم پر استناد پیشگام شود.
فرهادی افزود: در دوره فعالیت دولت یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه یافته علمی منفی بوده است رتبه علمی ایران طی سه سال اخیر بین 1 تا 2 پله ارتقا یافته است به طوریکه با تولید 1.82 درصد علم دنیا هم اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه ‘آی اس آی’ ISI و اسکوپوس Scopus قرار داریم.
وزیرعلوم با بیان اینکه در کنار این سرعت رشد علمی ایران، حفظ اخلاق علمی و اخلاق پژوهش، ریشه در تاریخ پر افتخار و کهن این مرز و بوم دارد، گفت: کشور ایران از سده های بسیار دور با وجود آن همه دانشمند، هرگز شاهد سوء استفاده آنها از علم و توانمندی های عملی خود برای آسیب رساندن به بشریت نبوده و کمتر دانشمندی در رقابت های ناصحیح و غیر اخلاقی توان علمی خود را افزایش داده است.
وی تاکید کرد: اکنون نیز با اینکه هنوز قوانین حاکمیت فکری بین المللی و مقررات حاکم بر فضای علمی دنیا در ایران کاملاً برای عموم شناخته شده نیست ایران کمترین میزان تخلفات علمی را داراست و گزارش های منتشر شده در هفته های اخیر در رابطه با تخلفات علمی، به هیچ وجه در جامعه علمی پر تلاش ما عمومیت ندارد و در برابر بیش از 40 هزار مقاله منتشر شده، عددی بسیار ناچیز است.
فرهادی اضافه کرد: با این وجود وزارت علوم با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آیین نامه تخلفات علمی و تشکیل کمیته های اخلاق در مراکز علمی و نیز ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و لایحه مالکیت فکری در فرهنگ سازی صداقت و درستکاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم است و به دانشگاه ها تاکید جدی شده تا ضمن اعمال مقررات مرتبط ، گزارش های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.
وی توسعه فناوری و نوآوری و تحقق دانشگاه های کارآفرین را یکی دیگر از برنامه ها و اقدامات اصلی وزارت علوم برشمرد و گفت: وزارت علوم ضمن توجه جدی به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری تلاش داشته تا مسیر تبدیل علم به محصول و سپس تجاری شدن آن و تبدیل به ثروت ملی را فراهم سازد و ایجاد و راه اندازی 6 پارک علم و فناوری، حدود 30 مرکز رشد و هزار واحد فناور، حدود هزار شرکت دانش بنیان مستقر در پارکها و مراکز رشد در دولت یازدهم خود گواه این موضوع است.
فرهادی گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومانی، صادرات بیش از 120 میلیون دلاری، ایجاد 30 هزار شغل پایدار و زایشی و تولید حدود سه هزار محصول تجاری شده را از دستاوردهای پارک ها و مراکز رشد علمی و فناوری کشور طی دو سه سال اخیر ذکر کرد.
وی بیان داشت: معتقدیم هر قدر در این حوزه سرمایه گذاری انجام گیرد قطعا بیش از دهها برابر ارزش افزوده ایجاد می کند و سرمایه گذاری متوسط 100میلیارد تومانی و گردش مالی حدود دو هزار میلیارد تومانی در سال در مراکز فناوری اثبات این ادعاست.
فرهادی ادامه داد: توسعه زیرساختهای فناوری در مراکز آموزش عالی موجب تحقق دانشگاه کارآفرین خواهد شد و حاصل توجه به ارتقای تعامل صنعت و دانشگاه، انعقاد قراردادهای پژوهشی با اعتبار چند هزار میلیارد تومانی بین وزارت علوم و وزارتخانه های صنعتی و تولیدی همچون نفت، دفاع و نیرو بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی جز از مسیر اقتصاد دانش بنیان نمی گذرد، گفت: باور داریم که با دانش بنیان کردن اقتصاد و جامعه به راحتی می توانیم به اقتصادی مقاوم، پایدار، پویا و رو به جلو دست یابیم، از همین رو علاوه بر توجه ویژه به توسعه زیر ساخت های فناوری و نوآوری 4 پروژه کلان اقتصاد مقاومتی ذیل وزارت علوم تهیه و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است.
وی توضیح داد: این پروژه ها شامل ‘بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی کشور در جهت ارزش آفرینی و کارآفرینی’ ، ‘تبدیل 5 مرکز آموزش عالی به تراز بین المللی’ ، ‘طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت گرا کردن فعالیت های آموزشی و پژوهشی کشور’ و ‘طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه ها در حل مشکلات دستگاهی و بنگاه های اقتصادی کشور’ است.
وزیر علوم از نهادهای قانونگذاری مدیریت اقتصادی کشور درخواست کرد از این پروژه ها حمایت کنند چراکه بازخورد این حمایت ها بیش از پیش بیمه کننده نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود و اعتلای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را به دنبال خواهد داشت.
هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارتاپ های دانشگاهی با حضور ‘سورنا ستاری’ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و ‘محمد فرهادی’ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز همایش های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این جشنواره، 13 پژوهشگر برتر دانشگاهی، سه پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی، 5 فناور برتر، دو دستگاه حامی پژوهش و فناوری و 9 برگزیده در بخش استانی معرفی و تجلیل شدند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *