طرح آمایش آموزش عالی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود

طرح آمایش آموزش عالی در مجموعه نظام‌های دانشگاهی با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر در ششمین نشست هیئت‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور در دانشگاه یزد، اهمیت سه واژه نظارت، ارزیابی و کیفیت در آموزش عالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: وزارت علوم برای ارتقای کیفیت آموزش عالی تلاش و برنامه ریزی کرده است.
وی گفت: از جمله محورهای طرح آمایش، منطقه‌ای کردن آموزش عالی و مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی مراکز و موسسات از طریق ادغام و تجمیع، کیفیت‌گرایی، اعتبارسنجی، رتبه‌ بندی، توسعه تعاملات بین‌المللی، یکپارچه‌سازی نظام پذیرش و سنجش، ماموریت‌گرایی، ایجاد نظام واحد آموزش ‌های مهارتی و هدفمند کردن اشتغال است.
وی در بخش دیگری به مرور تاریخچه آموزش عالی در ایران و فراز و نشیب‌های آن پرداخت و بیان کرد: جمعیت دانشجویی در اوایل انقلاب حدود 180هزار نفر بود که در سال 1384 به حدود دو میلیون و 200 ‌هزار نفر رسید و از سال 1384 تا به امروز تقریبا شاهد افزایش 100 درصدی این آمار بوده‌ایم به نحوی که اکنون آمار دانشجویان سراسر کشور به چهار میلیون و 800 هزار نفر رسیده و این دانشجویان در 2800 مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده، افزایش جمعیت دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب پنج برابر میانگین جهانی در این بازه زمانی بوده است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: با مرور این تاریخچه به این نتیجه می‌رسیم که اکنون در شرایطی قرار داریم که نظام آموزش عالی با عدم توازن و تناسب آموزش با نیازهای جامعه رو به رو شده است.
وی همچنین با اشاره به آمار اعضای هیئت علمی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 76 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور داریم که این میزان عدد قابل توجهی است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان کشور در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند و 20 درصد بقیه نیز در حوزه علوم پایه، هنر، کشاورزی و غیره تحصیل می کنند.
وی در بخش دیگری گفت: اکنون 53 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش خصوصی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، در مورد بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد: دانشگاهی که برای ماموریت خاصی تعریف و تشکیل شده نباید فراتر از ماموریت خود حرکت کند.
وی در خصوص اهمیت استقرار نظام نظارتی و ارزیابی دقیق در آموزش عالی گفت: امیدواریم با تدوین آیین‌نامه نظام نظارت و ارزیابی آموزش عالی و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، زمینه لازم برای ارتقای سطح کیفی در مراکز آموزش عالی فراهم شود.
معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه همه زیرنظام های آموزش عالی نیاز به نظارت دارند گفت: باید جایگاه نظارت در آموزش عالی را تقویت کنیم.
وی شاخص‌های مهم نظارت را نسبت دانشجو به استاد، توجه به ضوابط آموزش عالی، استفاده از توان انجمن‌های علمی در نظارت و اعتبار سنجی و نظارت به حوزه‌های علوم انسانی فنی و مهندسی به لحاظ گستردگی، عنوان کرد.
شریعتی نیاسر با تاکید بر همراهی، هم‌سویی و کمک موثر به شورای نظارت و ارزیابی و هیئت‌های استانی، نقش خرد جمعی و مشارکت دانشگاهیان را دارای بیشترین اثر در ارتقای کیفی ضوابط و مقررات و اصلاح امور دانست.
معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: نظارت و ارزیابی باید در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد.

** نمایش دستاوردهای وزارت علوم در توسعه دولت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ
دستاوردهای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در ارائه خدمات الکترونیکی و توسعه دولت الکترونیکی در بیست و دومین نمایشگاه الکامپ که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود به نمایش گذاشته می شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، برنامه های عملیاتی و سامانه های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شامل سامانه های پاسخگویی به شکایات،آموزش عالی، زیر سامانه های معاونت دانشجویی، سامانه مدیریت پژوهش و فناوری ایران موسوم به ‘مپفا’، درگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی،جذب اعضای هیئت علمی در غرفه وزارت علوم در نمایشگاه الکامپ واقع در سال 38 ب غرفه 7 به نمایش عمومی گذاشته می شود.
بر اساس این گزارش، توسعه خدمات الکترونیکی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در فضای مجازی و گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در امور آموزشی ، پژوهشی و مدیریتی نظام آموزش عالی کشور چشم انداز اصلی ارائه خدمات الکترونیکی و توسعه دولت الکترونیکی در این وزارت است.
استفاده از ظرفیت های خاص فضای مجازی در راستای ارائه خدمات به همه افراد حقیقی و حقوقی از طریق یک پنچره واحد و از طریق فضای مجازی از برنامه های محوری وزارت علوم در توسعه دولت الکترونیک است.
بر اساس این گزارش، افزایش سطح سامانه سپاری، مناسب سازی سازمانی و بالابردن بهره وری و دسترسی آسان و به هنگام آمار و اطلاعات اهداف محوری وزارت علوم در توسعه دولت الکترونیکی محسوب می شود.
بیست و دومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ‘ الکامپ ‘ از 25 الی 28 اذرماه در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از استادان، دانشجویان، جامعه علمی و دانشگاهی برای بازدید از غرفه این وزارتخانه در نمایشگاه الکامپ دعوت می کند.

** اعضای بدن استاد دانشگاه پیام نور اهدا شد
اعضای بدن شادروان محسن فاضلی بازنشسته، عضو هیأت علمی رشته ریاضی دانشگاه پیام نور مرکز بروجن به بیماران نیازمند اهدا شد.
استاد فاضلی دچار مرگ مغزی شده بود و با اعلام رضایت خانواده، اعضای بدن وی به بیماران نیازمند اهداء شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *