ابطحی:سهمیه دانشگاهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا فقط در احکام دائمی برنامه‌ها حذف شده

ابطحی:سهمیه دانشگاهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا فقط در احکام دائمی برنامه‌ها حذف شده

محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره مصوبه امروز مجلس درخصوص حذف سهمیه ۲۵ درصدی فرزندان شاهد و ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکتری تخصصی گفت: مجلس اصرار داشت در لایحه احکام دائمی چنین بندی وجود داشته باشد ولی به جهت آنکه این بند از سوی مجلس به لایحه دولت اضافه شده بود، شورای نگهبان بنا بر اصل ۷۵ قانون اساسی، آن را رد کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: با این حال در کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز این سهمیه مورد بررسی قرار گرفت که اگر کلیات آن به تصویب مجلس برسد، وارد جزئیات آن خواهیم شد که این بند نیز در آن وجود دارد و در صورت تصویب، سهمیه دانشگاهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا مجددا برقرار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به قانون جامع ایثارگران گفت: این قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و به همین دلیل چهار سال بیشتر دوام ندارد؛ ضمن آنکه اجرای آزمایشی آن همین روزها به پایان می‌رسد.

ابطحی ادامه داد: اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس مبنی بر دائمی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را تایید کند، دائمی می‌شود ولی نکته در اینجاست که شاید شورای نگهبان به قانون مذکور که در لایحه احکام دائمی آمده و تصویب هم شده، به جهت اینکه مصوبه مجلس است، ایراد حقوقی بگیرد و بگوید مجلس نمی‌تواند مصوبه مجمع را دائمی کند بلکه خود مجمع باید تصمیم بگیرد.

وی بیان کرد: مجمع هم نمی‌تواند قانون دائمی تصویب کند؛ بلکه مادام‌المصلحه است یعنی چیزی که مجمع تصویب می‌کند برای مادامی است که مصلحت باشد نه اینکه دائمی باشد؛ لذا در این باره مشکلات نگارش حقوقی داریم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با ابراز امیدواری در این خصوص که این مورد در برنامه ششم تصویب شود، گفت: نمایندگان در این موضوع دغدغه ایثارگران را دارند؛ ضمن آنکه ما اکنون هم شهید داریم که شهدای حرم و دیگران از جمله آن هستند که فرزندانی دارند لذا حذف آن منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *