رشد بی‌رویه ارشد و دکتری در دانشگاه‌های سطح ۲ و ۳

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت نسبت به رشد بی‌رویه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سطح ۲ و ۳ انتقاد کرد.

تورج محمدی؛ معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره تشکیل کمیته بررسی تخلفات پژوهشی در این دانشگاه برای مقابله با تخلفات علمی و نتایج آن، اظهار داشت: آیین‌نامه تشکیل این کمیته در پایان سال ۹۳ به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و در سال جاری به اجرا درآمد و اعضای حقوقی منصوب شدند. تاکنون برای رسیدگی به تخلفاتی که ارجاع شده بود، دو جلسه برگزار شده است.

وی افزود: با بررسی پرونده‌ها در کمیته اخلاق مشخص شد که دو دانشجوی دکتری تخلف علمی مرتکب شدند به گونه‌ای که اخلاق علمی را در پژوهش‌های خود رعایت نکرده‌اند؛ در ‌‌نهایت کمیته به این جمع بندی رسید که پیشنهاد اخراج این ۲ دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه ارجاع شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه هنوز کمیته انضباطی درباره اخراج این دانشجویان تصمیمی اتخاذ نکرده است، افزود: درباره تخلفات علمی مربوط به اساتید نیز یکی از اساتید پرونده‌ای داشته که مستندات به هیات انتظامی اساتید ارجاع شده و منتظر هستیم که این هیات تصمیم نهایی را بگیرد.

محمدی با بیان اینکه در ارتباط با تخلفات علمی که توسط دانشجویان انجام می‌شود، متناسب با تخلفاتی که انجام دادند، حداکثر تا اخراج پیش‌بینی کرده‌ایم، ادامه داد: درباره اساتید متناسب با تخلف نیز پیشنهادات مختلفی می‌تواند، مطرح شود؛ به طور مثال عضو هیات علمی از گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی به مدتی محروم شود یا سقف دانشجویانش پایین بیاید.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: اگر موارد تخلف پژوهشی، در ارتقا همکاران ما سهمی داشته باشد؛ پرونده ارتقا برای بازخوانی، به هیات ممیزه ارجاع شود. اگر تخلف صورت گرفته در گرفتن پایه‌ها نقش داشته باشد، جریمه در انتظار اساتید خواهد بود.

وی همچنین با رد این ادعا که گفته می‌شود؛ سونامی تخلف علمی در دانشگاه‌های بر‌تر کشور به راه افتاده است، گفت: معتقدم این موضوع در دانشگاه‌های بر‌تر با توجه به نظارت ویژه از طرف خود اعضای هیات علمی وجود ندارد و با دقتی که در تالیف پایان نامه‌ها انجام می‌دهند، این موضوع صحت ندارد و بی‌شک مربوط به دانشگاه‌های بر‌تر نیست.

محمدی ادامه داد: البته باید پذیرفت که در حوزه آموزش عالی کشور عدم استانداردهای لازم آموزش و پژوهش در برخی دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های غیردولتی و سطح ۲ و ۳ مشهود است و از سوی دیگر شاهد هستیم که تحصیلات تکمیلی رشد بی‌رویه یافته است که این به تصمیمات سال‌های گذشته برمی‌گردد. باید این موضوع را به عنوان یک واقعیت پذیرفت که این روند در برخی دانشگاه‌ها وجود دارد و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دانشگاه علم و صنعت ۱۴ هزار دانشجو و ۴۰۰ عضو هیات علمی دارد و رسیدگی به چند تخلف در طول سال گذشته به نظر نمی‌رسد که نسبت به جمعیت و انبوه همکاران ما در دانشگاه زیاد باشد.

وی عنوان کرد: تشویق‌های بی‌رویه‌ای که بعضی دستگاه‌ها برای چاپ مقالات گذاشته‌اند، انتظارات بی‌رویه و غیرمنطقی که از اعضای پژوهشی در پژوهشکده‌های بدون امکانات پژوهشی وجود دارد، بالاخره آنها را مجبور می‌کند، به روش‌های دیگر روی آوردند و نتیجه‌اش می‌شود آن چیزی که در این مدت اخیر شاهد بودیم.