سینما بهترین ابزار تبدیل علم و فناوری به گفتمان عمومی است

سینما بهترین ابزار تبدیل علم و فناوری به گفتمان عمومی است

سینما بهترین ابزار تبدیل علم و فناوری به گفتمان عمومی است

پرویز کرمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره ارتباط متقابل صنعت و سینما و همچنین تاثیراین دو حوزه بر یکدیگر بیان کرد: باید بیش از پیش توجه جامعه و عموم فعالان حوزه صنعت و اقتصاد را به اهمیت علم و فناوری در پیشرفت کشور جلب کنیم و برای این هدف می‌توان از زبان هنر یا به کلام بهتر، صنعت سینما برای معرفی بهتر، بیشتر و ماناتر دستاوردهای آن بهره بگیریم.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ضرورت تبدیل موضوعات فناورانه به گفتمان عمومی، افزود: تا زمانی که موضوع علم و فناوری در جامعه ایران تبدیل به گفتمان عمومی نشده باشد، نمی‌توانیم امیدوارم باشیم که صنعت و نوآوری به امری همه گیر و موثر در توسعه کشور تبدیل شود. برای تحقق این اتفاق، باید به سمت فناوری و نوآوری در همه عرصه‌ها از جمله سینما که خود یک صنعت است، پیش برویم.
وی که یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری است، درباره هدف گذاری این جشنواره و ارتباط آن با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: جشنواره فیلم و عکس صنعتی سیری رو به رشد را در طول سال‌های برگزاری خود طی کرده است. این جشنواره ابتدا به شناسایی، معرفی و مطرح کردن ارتباط بین صنعت، علم و دانشگاه گام برداشت و در ادامه مسیر خود را که از دو سال گذشته تاکنون که از دوره دوم این جشنواره شروع شده است، موضوع علم و فناوری و نوآوری را محور کار خود قرار داده است.
کرمی افزود: به نظر می‌رسد در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم و عکس صنعتی موضوع فناوری مغفول مانده بود اما اکنون نگاه جشنواره به نوآوری و فناوری در جامعه علمی و صنعتی ایران معطوف شده است و این تغییر مهمی است.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که کدامیک از دو رویکرد معرفی صنعت به مردم یا فیلمسازی صنعتی برای اهالی این حوزه اولویت اصلی جشنواره فیلم فناوری و صنعتی است، بیان کرد: می‌توان به هر دو جنبه توامان توجه داشت. فیلمسازان و عکاسان ما باید با فضای فناوری و نوآوری از دریچه‌ای دیگر آشنا شوند تا بتوانند آن را به جامعه معرفی کنند. فناوری، نوآوی و صنعت هم متقابلا باید در حوزه تصویر نفوذ پیدا کند و بازنمایی شود. از طریق این خدمات متقابل است که نوآوری و فناوری باید خود را به درستی در زمینه فیلمسازی عرضه کند و سینما نیز از سوژه های صنعتی و فناورانه بهره بگیرد.
چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی با هدف معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در بخش‌های علمی، فناوری، نوآوری و صنعتی توسط جهاد دانشگاهی هنر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان سینمایی وزارت ارشاد ، وزارت صنعت معدن و تجارت ودانشگاه هنر برگزار می‌شود. شعار این دوره «روایتی از فناوری و کسب و کار ایرانی» است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *