نودوپنج هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در بسته‎ای حمایتی دانشجویان دکتری با انجام ۱۲ فعالیت می‌توانند سالانه ۶۰ میلیون تومان از بنیاد ملی نخبگان تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم هفته پژوهش دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه ظرف ۳ سال گذشته نگاه و رویکرد جدیدی در بحث اقتصاد با توجه به علم و دانش در معاونت علمی ایجاد شده است اظهار کرد: در سالهای اخیر در حوزه علمی شاهد توسعه مناسبی در کشور هستیم و گزارش منتشر شده سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) از پیشرفتهای علمی ایران شاهد این مدعا است.

به گفته وی، در این گزارش پیشرفتهای علمی ایران از سال ۹۰ در سه بخش توسعه نیروی انسانی، پژوهش و کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته است.

زیرساختهای قوی دانش‏بنیانی برای رشد اقتصادی کشور

ستاری ادامه داد: در بخش اول یعنی نیروی انسانی ایران دارای پتانسیل فوق‎العاده‎ای است و بزرگترین سرمایه هر کشوری نیروی جوان تحصیلکرده آن است که خوشبختانه در این بخش زیرساختهای بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه نگاه جدیدی به کارآفرینی و اشتغال در کشور ایجاد شده است گفت: نگاه لوکس و تزئینی به پژوهش باید حذف شود و این در صورتی است که پژوهش سهمی در اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه، از شخص رئیس جمهوری تا سیستم اقتصادی همه به دنبال حل مشکلات این حوزه هستند. بنابراین باید اقتصاد دانش‎بنیان در کشور رونق بیشتری بگیرد البته زیرساختهای قوی برای این اقتصاد در ایران وجود دارد.

توجه به جوانان تحصیلکرده و فرهنگسازی

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‏بنیان در ادامه گفت: نخستین پایه برای اقتصاد دانش‏بنیان، نیروی جوان تحصیلکرده است و پس از آن فرهنگسازی در این زمینه نیاز است. از لحاظ فرهنگی نیز ایران دارای تاریخی غنی در کارآفرینی است اما متاسفانه اتکاء به پول نفت بخش مهمی از زیرساختهای کشور در این عرصه را از بین برده است.

وی با تاکید بر اینکه باید بین جوانان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؛ ابراز کرد: جوانان باید بدون وابستگی به کار دولتی فعالیتی را آغاز کنند به گونه‎‏ای که باعث اشتغالزایی و کارآفرینی شوند و سهمی در ایجاد ارزش افزوده کشور داشته باشند. تلاش در ایجاد محیط کسب و کار با همان قانون حمایت از شرکتهای دانش‏بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا است.

سهم قابل توجه شرکت‏های دانش‏بنیان در اقتصاد کشور

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه شرکتهای دانش‏بنیان با فعالیت خود سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت شرکتهای دانش‏بنیان و استارت‏آپها نتیجه ایجاد این محیط کسب و کار است به گونه‎ای که انتظار داریم تا پایان سال جاری فروش این شرکتها به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ستاری با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پژوهشهای تجاری باعث رونق این بخش می‏شود گفت: در حال حاضر شرکتهای دانش‏بنیان فروش سالیانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان دارند بنابراین انتظار داریم در سالهای آینده این شرکتها همچون شرکتهای پتروشیمی و فولاد جزء شرکتهای بزرگ ایران شوند.

ستاری با اشاره به ارائه تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان گفت: در بسته‏ای حمایتی دانشجویان دکتری با انجام ۱۲ فعالیت می‌توانند سالانه ۶۰ میلیون تومان از بنیاد ملی نخبگان تسهیلات دریافت کنند.