متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد به تغییر دروس و ضرایب برخی رشته‌ها

محمد باقرزاده| دفترچه ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد تا شوک و اضطراب را به داوطلبان این کنکور که از ماه‌ها پیش درس خواندنشان را آغاز کرده‌اند، وارد کند. براساس دفترچه جدید، در بیش از ١۵ رشته و گرایش، درس‌های امتحانی و ضرایب آنها تغییرات زیادی داشته‌اند که حتی با متن مصوبه مجلس شورای اسلامی هم سازگاری ندارد. آخرین قانون دراین زمینه به اواخر فروردین‌ماه ‌سال‌جاری و «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» برمی‌گردد که درتاریخ ٢٨ فروردین‌ماه ازسوی ریاست مجلس شورای اسلامی به ریاست‌جمهوری اعلام شد. مطابق تبصره ۴ این قانون «شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه‌سال یک‌بار، نسبت به اضافه‌کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ١٠‌درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک‌سال پس از اعلام عمومی آن است.» اما براساس آنچه دانشجویان اعلام کرده‌اند، تغییرات صورت‌گرفته در برخی از رشته‌ و گرایش‌ها بیش از ١٠‌درصد است و ازهمه مهم‌تر این موضوع در فاصله ۴ماه مانده به آزمون اعلام شده که اجحاف درحق داوطلبانی است که از ماه‌ها پیش روند آماده‌سازی خود برای شرکت در کنکور ارشد را آغاز کردند.
«نیما کاوه»، دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش مخابرات که هم‌اکنون در دانشگاه تبریز مشغول به‌ تحصیل است، با اشاره به غیرقانونی و غیرمنطقی‌بودن این تغییرات به «شهروند» می‌گوید:   «در رشته ما ۴ درس اضافه شده و بقیه درس‌ها هم ضرایب‌شان تغییر کرده است. من درسی مثل الکترونیک را خواندم، درحالی ‌که الان ضریب آن تغییر کرده و دو درس دیگر هم به آن اضافه شده است. ما متناسب با ضرایب سابق درس خواندیم. این کار شاید از لحاظ کیفیت رشته‌ها و درس‌ها درست باشد، ولی از لحاظ زمانی بسیار نادرست است و اگر‌ سال پیش اعلام می‌کردند، تکلیف و تصمیم ما مشخص بود اما الان و چهارماه قبل از کنکور کار کاملا نادرست است.»
اما در رشته مهندسی فناوری اطلاعات (آی‌تی) و مهندسی کامپیوتر هم تغییر درس‌ها و ضرایب زیاد بوده است، به‌گونه‌ای که دانشجویان این رشته‌ها پیشگام اعتراض‌ها در روزهای گذشته بودند. این دانشجویان درفضای مجازی کمپین‌های مختلفی راه انداختند که با استقبال معترضان در دیگر رشته‌ها هم روبه‌رو شده است. «سیدعلی حسینی» که دو‌سال پیش در دانشگاه جهاد دانشگاهی شیراز و در رشته مهندسی فناوری اطلاعات فارغ‌التحصیل شده است، درباره تغییرات در رشته تحصیلی خود به «شهروند» می‌گوید: «گرایش شبکه و امنیت که بهترین گرایش ما بوده، حذف شده و به زیرمجموعه مهندسی نرم‌افزار اضافه شده است. علاوه ‌‌بر این، الان دیگر برای افزودن درس به منابع دیر شده، درس مهندسی نرم‌افزار حذف شده و جایگزین آن درس کامپایلر است که اصلا ما در دوره کارشناسی چنین درسی نداشتیم. ریاضیات عمومی ١ و٢، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، نظریه زبان‌ها، مدار منطقی و کامپایلر هم در فاصله ۴ مانده به کنکور اضافه شده است. از همه مهم‌تر، دو گرایش مهم از چهار گرایش رشته ما حذف شده‌اند.» او که مدیریت یک کانال تلگرامی با موضوع کنکور رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات را برعهده دارد، به بیانیه اعتراضی دانشجویان این رشته هم اشاره می‌کند: «ما یک کانال داریم که ۶‌هزار عضو دارد که بچه‌های مهندسی نرم‌افزاز و آی‌تی هستیم که با اساتید و موسسات مختلف هم در ارتباط هستیم. ما به‌عنوان نماینده آنها یک بیانیه امضا کردیم که تا الان بیش از ١٣٠٠نفر امضا کردند. با این نامه به سازمان سنجش و وزارت علوم خواهیم رفت که حداقل امسال این تغییرات به حالت سابق برگردد.»
سخنگوی سازمان سنجش: شورای سنجش و پذیرش باید پاسخ دهد
جهت پیکان بسیاری از اعتراض‌ها حالا به سمت سازمان سنجش و آموزش کشور است که حسین توکلی، سخنگوی این سازمان درباره این تغییرات و انتقاد دواطلبان به «شهروند» می‌گوید:   «ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی کنور کارشناسی ارشد ٩۶ تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ازجمله دانشگاه آزاد و المپاد منحصرا از اول دی‌ماه آغاز شده و در روز سه‌شنبه ٧ دی ماه تمام می‌شود. تا ساعت ١٠ صبح روز جمعه تعداد ۴۵‌هزارو٣ داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند. در رابطه با رشته‌ها و ضرایب دروس براساس ضوابط و برای پذیرش دانشجو در رشته‌های متنوع دوره‌های تحصیلات تکمیلی فهرست عنوان رشته‌ها، ضرایب و گرایش‌های مختلف مطابق هرسال پس از تأیید دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و اعلام رسمی آن به سازمان سنجش کشور و همچنین عنوان‌های درس‌های تخصصی هریک از رشته‌های امتحانی و ضرایب آن و برحسب مورد درگرایش‌های هر رشته، براساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش تحصیلات  تکمیلی و با هماهنگی شورای برنامه‌ریزی و گروه‌های تخصصی سازمان سنجش در دفترچه راهنما درج و به اطلاع دانشجویان رسیده است.» مطابق گفته‌های سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور، عامل اصلی تغییرات صورت‌گرفته نه سازمان سنجش و آموزش کشور که شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی و همچنین دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و سازمان سنجش مجری تغییرات اعمال شده است. توکلی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «همه فکر می‌کنند سازمان سنجش یک سازمان قانونگذار است، درحالی ‌که چنین نیست بلکه بیشتر سازمان مجری است. اعتراض‌ها و انتقادهایی برای ما هم فرستاده شده که البته جواب ما همین است و شورای سنجش و پذیرش باید پاسخ دهد.»
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی: امکان بازگشت تغییرات وجود دارد
اما یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به‌طور مستقیم در زمینه تغییرات ضرایب و درس‌ها مسئولیت دارد، دفتر گسترش آموزش عالی است که مدیرکل آن امکان بازگشت این تغییرات به حالت سابق را رد نمی‌کند. «اصغر مولایی‌دهکردی» با اشاره به این‌که «قرار است هفته آینده مدیر برنامه‌ریزی دریک کنفرانس خبری توضیحات کافی و وافی را بیان کند»، به «شهروند» می‌گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم، از یک‌سال قبل از طرف سازمان سنجش تغییرات اطلاع‌رسانی شده است.» اما داوطلبان کنکور متن پرسش خود از سازمان سنجش درباره تغییرات احتمالی در شهریور‌ سال‌جاری و پاسخ این سازمان که حکایت از نامشخص‌بودن تغییرات است، را دراختیار «شهروند» قرار داده‌اند که مولایی‌دهکری درتوضیح این موضوع، تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که: «من حرف شما را رد نمی‌کنم و احتمال آن وجود دارد.» او درپاسخ به این پرسش که «با توجه به غیرقانونی‌بودن این تغییرات مطابق ادعای دانشجویان، امکان بازگشت درس‌ها و ضرایب با شرایط ‌سال قبل وجود دارد؟» هم می‌گوید: «بله. این تغییرات با توجه به نظر کارشناسان گروه‌های تخصصی اعمال شده و اگر این گروه‌ها به چنین نتیجه‌ای برسند، حتما امکان تغییر و بازگشت به حالت سابق وجود دارد و کار مشکلی نیست.»

منبع: شهروند