موضوع فرار مغزها و نخبگان را باید جدی گرفت

موضوع فرار مغزها و نخبگان را باید جدی گرفت

موضوع فرار مغزها و نخبگان را باید جدی گرفت

محمد سمیعی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، با بیان اینکه نظام آموزشی کشور متشکل از جوانانی است که عمدتا دانشجو هستند و دانشگاه ها برای طی کردن دوره های آموزشی در زمینه های علمی و تخصصی راه اندازی شده، افزود: برای پیگیری خواسته و رفع نیازهای مادی و غیرمادی دانشجویان که عمدتا رفاهی است، ایجاد تشکل های صنفی یک امر بدیهی است.
وی با بیان اینکه عمده فعالیت صنف دانشجویی در کشور اکنون معطوف به مسایل رفاهی از جمله رسیدگی به خوابگاه دانشجویی، سلف سرویس و غذاخوری و از این دسته امور است‌، گفت: شاید برای بسیاری از تشکل های صنفی این مسایل خیلی مهم به شمار رود اما در مجموعه صنف دانشجویی باید زمینه های فرار نخبگان به خارج را نیز در کنار این مسایل مورد توجه قرار داد.

سمیعی با اشاره به حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور افزود: ش دیگر وظایف صنف دانشجویی جوابگویی به مطالبات حوزه علمی این قشر فرهیخته است. باید در نظر داشت که هدف از جذب دانشجویان به عنوان تولید کنندگان علم در کشور برآورده کردن زمینه های علمی بخش های مختلف کشور نظیر اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است که به نوعی با اشتغالزایی همراه است.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفت: متاسفانه در حوزه علمی تاکنون خروجی موفقی از دانشگاه دیده نشده و شاهد این ادعا سطح سواد و کسب مهارت های علمی و فنی بسیار ضعیف در دوران دانشجویی است که برای حضور در بازار کار با توجه به سوابق دانشجو و مدارک تحصیلی زمینه برای اشتغال در رشته های مرتبط بسیار کم است.
سمیعی با بیان اینکه امروز زمینه به کارگیری دانشجویان در پروژه های مختلف به ویژه دانشجویان حوزه های فنی و الکترونیک و حتی رایانه بسیار اندک است، افزود: متاسفانه دست های پنهان در عرصه های مختلف مانع استفاده از تخصص دانشجویانی می شود که در حوزه های علمی و فنی با زحمات بسیار پرورش یافته اند و این مساله باید از سوی تشکل های صنفی دانشجویی پیگیری شود.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دانشگاه ها امروز محلی برای علم افزایی و رقابت های علمی نیستند به همین علت اساتید ضعیف شده و با توجه به اینکه معمولا اساتید بعدی دانشگاه ها از دانشجویان همان دانشگاه انتخاب می شوند این موضوع در آینده می تواند پایه های علمی را با خطر مواجه کند.
سمیعی مشکل دیگر دانشگاه های کشور را وجود سهمیه بندی هایی مانند پردیس ها، هیات علمی، بومی و غیره عنوان کرد و خدمت سربازی و ادامه تحصیل دانشجویان خواند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *