زمینه دوقطبی شدن دانشگاهها افزایش یافته است

زمینه دوقطبی شدن دانشگاهها افزایش یافته است

زمینه دوقطبی شدن دانشگاهها افزایش یافته است

امیرمسعود ناصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: مشکل امروز دانشگاه ها را می توان با درجه بندی یک، دو و سه به طور مشخص روشن کرد و با توجه به سیاست در پیش گرفته شده یعنی توده گرا بودن فضای دانشگاه ها، کم کم دانشگاه های درجه یک را از دست داده ایم.
وی افزود: طی یک دهه اخیر در گام نخست دانشجویان شبانه وارد دانشگاه های درجه یک شدند و از طرفی زمینه ورود دانشجویان بین الملل به دانشگاه ها باز شد و با حضور این دسته از دانشجویان، یک فضای دو قطبی تحصیلی در دانشگاه ها ایجاد شد.
ناصری گفت: طی این مدت با این حال نحوه آموزش، کنکور و رقابت از فضای دانشگاه حذف شد و از طرف دیگر فضای فرهنگی حاکم در دانشگاه تغییر کرد و دودستگی بین دانشجویان بین الملل و تحصیلی که از لحاظ علمی با تلاش های زیاد وارد دانشگاه شده بودند، به نحو چشمگیر رقم خورد.
وی افزود: تفاوت بین دانشجویانی که با رقابت های علمی و تحصیلی و از طریق آزمون با دیگر دانشجویانی که از طریق دیگر وارد دانشگاه شدند به خوبی آشکار می شود و انگیزه تحصیل و کسب رتبه علمی و از طرفی تحصیل برای کسب مدرک را می توان در این دو گروه به خوبی از یکدیگر تمیز داد.
دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان گفت: دانشجویی که از طریق پول دادن و کسب مدرک پولی وارد بازار کار می شود به دنبال افزایش سرمایه خود است و از طرفی این گروه دانشجویان عکس دانشجویان دیگر که به دانشگاه محل تحصیل خود تعهد کاری می سپارند، هیچگونه تعهد کاری پس از پایان دوره تحصیلی نداشته و این ویژگی سبب جذب دانشجویان شبانه در دانشگاه های درجه یک شده است.
وی مقاله محوری را دغدغه امروز دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: بعد از دهه 70 دانشگاه ها با فاصله گرفتن از مقوله صنعت، مقاله محور شدند و این کار نه تنها از نظر علمی به زیان دانشگاه شده بلکه از نظر درآمد مالی هم سودی برای آنها نداشت.
ناصری با بیان اینکه مقاله محوری مانند سدی مقابل فعالیت های دانشگاه قرار گرفت، افزود: امروز اگر یک فعالیتی را در قالب مقاله مطرح کنند آن حرکت علمی یک کار خوبی بیان می شود ولی اگر یک کار علمی در راستای صنعتی شدن قرار گیرد، متاسفانه هیچگونه حمایتی حتی دولتی از آن صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به این که کارها و ایده های صنعتی هزینه بر است و دولت ها نیز وارد این موضوع نمی شوند، گفت: متاسفانه امروزه در ایران، میزان، درجه و پایه پیشرفت علمی کشور متناسب با تعداد مقالات ارائه و ثبت شده در نظر گرفته می شود.
وی افزود: در همین راستا مشاهده می شود که افزون بر 70 درصد از مقالات موجود در مراکز ضد علم تولید و به دانشجویان برای ارائه به دانشگاه و یا دفاع در هیات های علمی عرضه می شود و متاسفانه هیچگونه فیلتری هم برای این کار غیرقانونی وجود ندارد.
دبیر انجمن فرهنگ و سایت دانشگاه امیر کبیر، سهمیه جنسیتی را بخش دیگری از مشکلات امروز دانشگاه ها از نظر صنفی خواند و گفت: به دلیل چنین نگاهی برخی دانشجویان دختر اکنون نمی توانند در دانشگاه های برتر کشور قبول شوند و از این رو مجبور به تحصیل در دانشگاه های شبانه هستند.
وی اپوزسیون دانستن برخی از دانشجویان، نبود ارتباط دانشجویان با فارغ التحصیلان و جذب نشدن فارغ التحصیلان رشته های فنی در مراکز صنعتی را از دیگر دغدغه های صنف دانشجویان برشمرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *