سقف پاداش خدمت بازنشستگی اساتید دانشگاه ها برداشته شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اعلام کرد: سقف پاداش خدمت بازنشستگی برداشته و به این وسیله جلوی درخواست بازنشستگان تعدادی از استادان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها گرفته شد.

دکتر محمد روشن در گفتگو با خبرنگار مهر از حذف ماده ۳۴ لایحه برنامه توسعه ششم‌ با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی افزود: براساس پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه در ماده ۳۴ پیش بینی شده بود پاداش پایان خدمت و بازنشستگی کارکنان دولت، دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و قضات تا ۷ برابر حداقل حقوق ضرب در تعداد سنوات سالانه خدمت محاسبه و پرداخت شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: براساس این پیشنهاد پاداش پایان خدمت برخی شاغلان دولتی، دانشگاه ها و مراکز صنعتی به یک دوم و در برخی موارد تا یک سوم تقلیل می یافت.

وی ادامه داد: به همین دلیل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حذف ماده ۳۴ را به صحن علنی پیشنهاد دادند.

روشن افزود: براساس رای نمایندگان مجلس این ماده پیشنهادی و الحاقی به برنامه لایحه ششم حذف شد.

وی تصریح کرد:عمده نگرانی ما در ارتباط با متخصصان و دانشمندانی بود که در دستگاه های مختلف کشور به ویژه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی خدمت می کردند این باعث می شد اعضای هیات علمی برای بازنشستگی تشویق شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یادآور شد: به محض اینکه این قانون تصویب و به تایید شورای نگهبان می رسید، آنها نمی توانستند از پاداش هایی که پیش بینی شده برخوردار شوند.

روشن افزود: بنابراین با احساس خطری که مراکز مختلف داشتند این خطر و نیاز کشور به عالمان و افراد با تجربه و انعکاس آن به مجلس شورای اسلامی باعث شد نمایندگان به حذف ماده ۳۴ رای دهند.

وی تصریح کرد: در زمان پیشنهاد ماده ۳۴ لایحه توسعه ششم توسط برخی از نمایندگان مجلس، روسای دانشگاه ها با موجی از درخواست های بازنشستگی مواجه شده بودند.

معاون‌ حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ادامه داد: براساس برآورد اولیه به نظر می رسید، ۳ هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی قبل از پایان سال متقاضی بازنشستگی باشند.

روشن افزود: این مساله باعث می شد به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ حوزه علم و فناوری آسیب وارد شود چراکه معمولا کسانی که درخواست بازنشستگی می کردند، استادها و فول پروفسورها بودند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تصریح کرد: خوشبختانه با رای قاطبه نمایندگان این موضوع حل و فصل شد و امیدواریم این تصمیم درست نمایندگان باعث شود رشد علمی کشور شتاب مناسب خود را حفظ کرده و روز به روز شاهد ارتقاء علمی کشور باشیم.