رشد 10،5درصدی بودجه دانشگاه ها بسیار کم است

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمود فتوحی عصر سه شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف افزود: دانشگاه صنعتی شریف به لحاظ نیروی انسانی چه در بعد هیات علمی و چه دانشجویی، غنی است و بیش از 50 درصد دانشجویان این دانشگاه تحصیلات تکمیلی هستند، اما از بعد منابع مالی این تناسب وجود ندارد.
فتوحی ادامه داد: با توجه به این که مسوولان وزارت علوم به فکر آموزش عالی هستند اما باید تصمیمی گرفته شود، با بودجه هایی که دولت برای دانشگاه ها در نظر می گیرد علم و فناوری کشور با مشکل مواجه می شود.
وی افزود: یکی از کارهایی که در برنامه راهبردی این دانشگاه مد نظر است و باید انجام دهد، دستیابی به یک خودکفایی نسبی است.
فتوحی در خصوص فعالیت های پژوهشی این دانشگاه گفت: در حوزه پژوهش و فناوری جهت گیری ها و سیاست های پژوهشی دانشگاه نه تنها در انجام پژوهش های اصیل و بنیادی و حرکت در مرزهای دانش بوده بلکه به انجام پژوهش های کاربردی و حل مسایل بزرگ و اساسی کشور اهتمام داشته و دارد.
وی گفت: سیاستگذاری به منظور هدایت پژوهش ها در راستای حوزه های اولویت دار و مورد نیاز کشور نظیر انرژی، محیط زیست و سلامت، کاهش پراکنده کاری و متمرکز سازی فعالیت های پژوهشی، اولویت بخشیدن به پژوهش های هدفمند و کاربردی در راستای توسعه فناوری های مورد نیاز کشور، توسعه درآمدهای پایدار دانش بنیان دانشگاه و کمک به ارتقای رتبه دانشگاه از جمله اهداف راهبردی دانشگاه در حوزه های پژوهش ، ارتباط با صنعت و فناوری و کارآفرینی است.
فتوحی ادامه داد: افزایش میزان پژوهانه پرداختی به هیات علمی، توجه ویژه به اساتید جوان، توسعه به کارگیری پژوهشگران پسا دکتری ، ساماندهی پژوهشکده ها و سامانه های پژوهشی اقدامات برجسته حوزه امور پژوهش در سال 94-95 است
وی گفت: تعیین آیین نامه ها و قوانین مربوط به مالکیت معنوی دستاوردهای دانشگاه ، اجرای موفق برنامه توسعه و انتقال فناوری ، برنامه ریزی پژوهش و ارتباط با صنعت جهت ثروت آفرینی از جمله اقدامات برجسته دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت است.
وی ، طرح ریزی و ایجاد مدرسه اشتغال با هدف توانمندسازی و افزایش مهارت های شغلی دانشجویان دانشگاه، طرح ریزی و ایجاد طرح ‘سفیر کارآفرینی’ جهت تبادل تجربیات و توانمندسازی مراکز کارآفرینی کشور، افزایش طرفیت شتابدهنده و ایجاد بخش های تخصصی مرکز رشد در دو بخش انرژی و سلامت را از جمله اقدامات برجسته در حوزه کارآفرینی دانشگاه برشمرد.
وی یادآور شد: اخذ ردیف بودجه اختصاصی برای پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال جاری برای نخستین بار از دیگر فعالیت های این دانشگاه در سال 95 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *