وزیر ارشاد: تسری فرهنگ مناظره از دانشگاه به سطح ملی ضروری است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ششصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر و اعضای این شورا برگزار شد.
در این جلسه گزارشی توسط نماینده جهاد دانشگاهی درباره برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان کشور ارایه شد.
دوره پنجم این مسابقات با حضور مسوولان، اساتید دانشگاه ها و دانشجویان کشور با همت جهاد دانشگاهی برگزار شده است.
پیشرفت و توسعه، اخلاق اجتماعی، سلامت و سیاست محورهای مناظرات انجام شده در این مسابقات بودند و همچنین زمینه سازی آموزش مساله محور به صورت اثر بخش، تمرین گفت وگو، نقد و مناظره اخلاق محور، تقویت روحیه حق جویی و حقیقت طلبی، رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو و نهادینه سازی قواعد آن، زمینه سازی برای شکل گیری خلاق و نقاد و تقویت روحیه پرسشگری از جمله اهداف این مسابقات بیان شد.
در ادامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از برگزاری این مناظرات گفت: مناظره از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار است که از ابتدای انقلاب نقش موثری در تنویر و هدایت افکار عمومی و جلوگیری از انحرافات فکری جامعه شده است.
صالحی امیری افزود: در سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ورود خوبی به حوزه گفت و گو و مناظره داشتیم. مناظره های شهید بهشتی و یا مناظره شهید مطهری از جمله مناظره های در یادها مانده است، اما به مرور، مبادله پیام از طریق رسانه جایگزین فضای گفت وگو و مناظره شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه عدم گفت و گو منجر به بداخلاقی های رسانه ای می شود، گفت: صدا و سیما در طول سال می تواند فضای مناظره را مانند مناظرات انتخاباتی فراهم کند تا مردم بتوانند از مسایل مهم و جاری کشور آگاه شده و به قضاوت و تصمیم گیری بهتری دست یابند.
صالحی امیری همچنین با تاکید بر ضرورت تداوم این مناظره ها در سطح دانشگاه ها گفت: ضروری است در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی این مناظره ها در سطح ملی نیز تسری یابد. مسایل فرهنگی مانند هویت، سبک زندگی و اخلاق بسیار حائز اهمیت است و می تواند فرهنگ ساز و راهگشا بوده و آغازی برای سلسله گفت وگوهای فرهنگی در سطح ملی و کشوری باشد.
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نحوه ورود شورای فرهنگ عمومی به مسایل فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی کشور نقش ستادی دارد و باید دستگاه ها و شورای فرهنگ عمومی استان ها نتایج اقدامات خود را به این شورا منعکس کنند.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: باید روش کار شورای فرهنگ عمومی به نحوی باشد که از فضاهای بسته گفت و گویی به سمت گسترش دامنه تاثیر گذاری پیش برود و برای اجرای سیاست ها، اعضا به عنوان معین هر استان تعیین شوند و گزارش اقدامات انجام شده را به شورای فرهنگ عمومی کشور ارایه کنند.
صالحی امیری گفت: تمامی اعضای شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور باید تلاش کنند تا از جایگاه این شورا به عنوان یک نهاد رسمی ملی برای تاثیرگذاری لازم در عرصه های فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *