تسلط دانشجویان دکتری تخصصی به یک زبان خارجی الزامی است

تسلط دانشجویان دکتری تخصصی به یک زبان خارجی الزامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قشم، فرهاد حسین‌زاده لطفی در شورای تخصصی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های هرمزگان و کرمان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم برگزار شد با تأکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی رشتۀ فاقد مجوز وجود ندارد و تمام رشته‌ها دارای مجوز قانونی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، گفت: تمام رشته محل‌های جدیدی که در دفترچه آزمون سال ۹۵ اضافه شده‌اند، در سایت وزارت علوم قرار داده شده‌ و بیش از ۴۶۰۰ رشته- محل در ۱۳۶ صفحه در دسترس است.

وی با اعلام اینکه پرتال شورای گسترش آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی تا بعد از ظهر شنبه برای تکمیل اطلاعات آزمون دکتری تخصصی باز خواهد بود، افزود: الزام تجانس رشته در آزمون دکتری تخصصی در دورۀ پژوهش محور برداشته شده، بنابراین چنانچه فردی به دلیل عدم تجانس مردود شده، می‌تواند تقاضا بدهد تا پردازش مجدد برایش انجام شود.

آزمون EPT که در ۱۱ ماه از سال برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای ارائه مدرک زبان خارجی در اختیار دانشجویان دکتری قرار داده است

حسین‌زاده لطفی توضیحاتی درباره ساماندهی رشته- محل‌ها در تمام مقاطع استانی ارائه داد و گفت: اخذ مجوز از وزارت علوم توسط سازمان مرکزی برای انتقال یک رشته- محل با تمام امکانات مربوط از جمله اعضای هیأت علمی، کارمندان و آزمایشگاه به استثنای ساختمان آموزشی به واحدی دیگر در‌‌ همان استان که دارای آن رشته- محل بوده و از شرایط بهتری برای استقرار آن برخوردار است، در صورت توافق سه جانبۀ رییس واحد مبدأ، رییس واحد مقصد و رییس دانشگاه آزاد استان امکان‌پذیر است.

حسین‌زاده لطفی با تاکید بر اهمیت حفظ کیفیت آموزشی به ویژه در دوره دکتری تخصصی گفت: تسلط دانشجویان به یک زبان خارجی به منظور استفادۀ آنان از منابع علمی خارجی، شرکت در همایش‌های علمی خارج از کشور و نگارش مقاله به زبان خارجی الزامی است و از این رو آزمون EPT که در ۱۱ ماه از سال برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای ارائه مدرک زبان خارجی در اختیار دانشجویان دکتری قرار داده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر عضو هیأت علمی در طول هفته ملزم به ۳۲ ساعت حضور در واحد است. در عین حال در هفته‌های آموزشی، تعداد ساعت موظفی تدریس از ۳۲ ساعت کسر می‌شود، لیکن در خارج از هفته‌های آموزشی عضو هیأت علمی موظف است ۳۲ ساعت حضور در هفته را به انجام کارهای پژوهشی، پاسخگویی به دانشجویان و همکاری با واحد دانشگاهی بپردازد.

وی افزود: واحد دانشگاهی هم موظف به تأمین حداقل امکانات رفاهی برای اقامت اعضای هیأت علمی در طول ۳۲ ساعت موظفی است.

دکتر اسدالله متاجی مدیرکل امور آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هم با تاکید بر اینکه تکمیل ظرفیت فقط برای رشته‌های پرمتقاضی انجام خواهد شد، گفت: فرآیند پذیرش دانشجو و تکمیل ظرفیت در مقاطع مختلف تحصیلی کار‌شناسی ارشد و دکتری در نیمسال دوم نیز فراهم شده و مراحل اجرایی آن از اواسط دی جاری آغاز خواهد شد.

دکتر علیرضا وحیدی مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: در مورد آن دسته از اعضای هیأت علمی که بورسیه رایگان هستند، حق جذب و حق مرتبه علمی می‌تواند کامل پرداخت شود.

وحیدی: در مورد آن دسته از اعضای هیأت علمی که بورسیه رایگان هستند، حق جذب و حق مرتبه علمی می‌تواند کامل پرداخت شود

وی در باره مرخصی بدون حقوق اعضای هیأت علمی افزود: بر اساس آخرین بخشنامه، سال اول در اختیار واحد دانشگاهی است، تا دو سال بعد در اختیار استان و از سال سوم تا پنجم در اختیار سازمان قرار دارد.

دکتر مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم با توجه به استانداردهای آموزشی از جمله استفاده از استادان مجرب و متعهد، رعایت سقف تعداد دانشجو در هر کلاس، کنترل مدارک استادان به ویژه استادان مدعو از نظر درجه علمی، مدرک تحصیلی و رعایت موارد مربوط به دستورالعمل‌های گزینش و حراست را مورد تاکید قرار داد.

این جلسه با طرح مشکلات و سوالات معاونان آموزشی واحد‌ها و مراکز استان‌های هرمزگان و کرمان در باره مسائل آموزشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی پایان یافت.

به گزارش آنا، دکتر صانعی مدیرکل ارزیابی و نظارت آموزشی و دکتر گوهری مدیرکل امور برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر آل طه رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان و معاونان و مدیران حوزۀ آموزش واحد‌ها و مراکز استان‌های هرمزگان و کرمان در جلسه شورای تخصصی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های هرمزگان و کرمان حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *