اهتمام به نوآوری تولید نظریه پردازی در کشور به حد کفایت نیست

اهتمام به نوآوری تولید نظریه پردازی در کشور به حد کفایت نیست

اهتمام به نوآوری تولید نظریه پردازی در کشور به حد کفایت نیست

آیت الله علی اکبر رشاد روز دوشننه در اولین اجلاس شورای کمیته های دستگاهی بررسی چالش ها و راهکارهای حمایت از گسترش کرسی ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی افزود: در دوره های اخیر فعالیت کرسی ها در بین دستگاه ها وجود داشته، که دانشگاه علامه طباطبایی رتبه نخست را در این زمینه دارد.
وی در ادامه با اشاره به فلسفه تاسیس و فعالیت کمیته های دستگاهی نظریه پردازی گفت: زمانی که این کمیته ها تاسیس شد به عنوان ممیز و داوری به شمار می رفتند و به مرور واحدهایی به عنوان کرسی های علمی با حضور صاحب نظران راه اندازی شد اما باز هم به صورت ستادی بود تا صاحب نظران به آن مراجعه و آثارشان ممیزی و داوری شود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعدها متوجه شدیم که پاره ای از موانع اخلاقی روانی و سازمانی وجود دارد که نمی توانیم از حضور صاحب نظران سراسر کشور بهره مند شویم و گاهی نیز نمی توانسیم اطلاع رسانی کاملی داشته باشیم و ارتباط با ساحت دانشگاهی ضیعف بود.
رشاد گفت: بر همین اساس پیشنهاد شد تا در دانشگاه، پژوهشگاه یا حوزه ها کمیته دستگاهی نظریه پردازی تاسیس شود تا ارتباط هیات را با سراسر کشور فراهم سازد.
وی یادآور شد: تاسیس این کمیته های دستگاهی به معنای آن است که هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی در جستجوی اساتید و صاحبان نظریه است و آمادگی برای حضور در بین اساتید دانشگاهی و حوزه ای ها دارد تا اگر حرف تازه ای دارند در معرض قرار گیرد.
وی افزود: علاقه مندیم که هر مرکز علمی و دانشگاهی کمیته دستگاهی خود را تشکیل دهد هر چند که از مراکز علمی کشور گلایه داریم، چرا که اصولا نوآوری و تولید معرفت در حد کفایت نیست.
وی خاطر نشان کرد: البته در حوزه روندهایی وجود دارد که لاجرم تضمین نوآوری می کند هر چند که این امر در درس اصول خارج از فقه است.
رشاد گفت: امروز در حوزه شاهد این هستیم که مجتهد تربیت می کند اما در امر ترتبت متحصص در حوزه علوم انسانی ضعیف است.
وی گفت: دانشگاه های ما بالعکس است، متخصص تربیت می کند اما مجتهدی که نظریه پردازی کند ندارد.
رشاد یادآور شد: ما اکنون 70 هزار عضو هیات علمی در کشور داریم که این افراد اگر فقط یک حرف تازه داشتند، انقلاب علمی صورت می گرفت.
وی افزود: همچنین در سال، 500 هزار پایان نامه در کشور تولید می شود که اگر هر کدام فقط یک نظریه داشتند سالانه 500 هزار نظریه جدید تولید شده بود.
رشاد افزود: دغذغه نوآوری، مساله اصلی ما است، یعنی مشکل فنی در قلمرو معرفت داریم و این را باید حل کنیم.
این عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: باید مشکل فرهنگی تولید معرفت و نظریه را در کشور برطرف سازیم و این امر به معنای آن است که اساتید دانشگاه ها بیاموزند که اگر حرف جدیدی نداشته باشند، به نوعی بی فایده و بی خاصیت به شمار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *