معاون دانشگاه پیام نور: امسال ریزش دانشجو نداشتیم

معاون دانشگاه پیام نور: امسال ریزش دانشجو نداشتیم

به گزارش  کنکوری فیصل حسنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در محل دانشگاه پیام نور استان اصفهان افزود: با تدابیر و اقدام های انجام شده در این دانشگاه از مهر امسال جلوی ریزش دانشجو گرفته شد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار  کنکوری درباره چالش صندلی های خالی در دانشگاه ها اظهار کرد: تعداد دانشجویان ثبت نامی ما از 700 هزار نفر در سه سال گذشته به 620 هزار دانشجو در سال گذشته رسید که دلیل آن کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه بود.
حسنی اضافه کرد: اما از مهر امسال با توجه به افزایش اعتماد خانواده ها به دانشگاه پیام نور و کنترل هایی که صورت گرفت توانستیم جلوی ریزش دانشجو را بگیریم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا واحدها یا مراکزی از دانشگاه پیام نور تعطیل شده است، گفت: موارد بسیار محدود در حد 2 یا 3 مورد داشتیم هرچند قصد داریم این قبیل واحدها را تغییر ماموریت و کاربری دهیم.
معاون اداری و مالی دانشگاه پیام نور کشور با تاکید بر اینکه این دانشگاه کمترین شهریه ها و هزینه را برای دولت دارد، تصریح کرد: متوسط شهریه مقطع کارشناسی در این دانشگاه در هر ترم تحصیلی حدود 400 هزار تومان است.
وی با بیان اینکه دولت برای هر دانشجو در سال حدود 300 هزار تومان سرانه به دانشگاه پیام نور می دهد، اضافه کرد: شهریه های مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا از 2 سال گذشته تا کنون افزایش نداشته است و برنامه ای نیز برای افزایش شهریه های این 2 مقطع نداریم.
حسنی همچنین به صرفه جویی 70 میلیارد تومانی در این دانشگاه درسال گذشته اشاره و اظهار کرد: ما در راستای اقتصاد مقاومتی بسیاری از هزینه ها را کاهش داده ایم.
وی با اشاره به پرداخت 50 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره سه درصد به دانشجویان پیام نور در سال گذشته، افزود: این کاهش هزینه ها به شکلی انجام می شود که هیچ بار مالی اضافی بر روی دانشجو وارد نشود.
معاون دانشگاه پیام نور کشور تعداد دانشجویان ثبت نام شده در این دانشگاه را 620 هزار تن و دانشجویان حاضر در کلاس های درس را 580 هزار تن اعلام کرد و گفت: این دانشگاه دارای 500 مرکز و واحد، حدود چهار هزار هیات علمی و 12 هزار کارمند است.
حسنی با بیان اینکه این دانشگاه در کشور 220 سالن ورزشی دارد، گفت: 28 سالن ورزشی نیز همزمان با دهه فجر افتتاح می شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع یکصد طرح عمرانی دانشگاه پیام نور کشور دهه فجر امسال بهره برداری خواهد شد.
معاون اداری و مالی دانشگاه پیام نور کشورگفت: نظام آموزشی نیمه حضوری این دانشگاه در دنیا بی نظیر است.
وی با اشاره به برنامه های این دانشگاه در جهت تولید محتوای الکترونیکی و بر خط ( آنلاین) افزود: ما رشته ها و کلاس های خود را از این پس بیشتر در جهت دوره های الکترونیکی و مجازی گسترش می دهیم.
وی سیاست این دانشگاه را تقویت آموزش عالی کشور خواند و اظهار کرد: ما آسانسور اجتماعی مناطق محروم کشوریم.
وی توسعه رشته های بین رشته های و کاربردی را برای دانشگاه پیام نور در اولویت خواند و افزود: ما محدودیتی در این زمینه نداریم و حتی اگر یک دانشجو متقاضی تحصیل در رشته ای باشد برای وی کلاس الکترونیکی و مجازی تشکیل می دهیم.
حسنی سطح کیفی دانش آموختگان این دانشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: 30 درصد از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد کشور از این دانشگاه هستند.
وی درباره اشتغال دانش آموختگان دانشگاه پیام نور نیز توضیح داد که با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان، بومی هستند به زودی در مناطق خود وارد بازار کار می شوند هرچند برنامه هایی نیز با تشکیل کارگروه های خاص درباره شرکت های دانش بنیان، پارک های فناوری و بخش غیر دولتی داریم.
معاون دانشگاه پیام نور نیز همچنین با بیان اینکه بیشتر دانشجویان این دانشگاه، بانوان هستند، تصریح کرد: ما فرصت تحصیل برای بسیاری از زنان در مناطق خاص مانند مناطق مرزی یا محروم را فراهم کرده ایم.
حسنی همچنین از فعالیت نمایندگی های پیام نور در 70 کشور با بیش از چهار هزار دانشجو خبر داد و گفت: در دانشگاه پیام نور کابل افغانستان، یکهزار و 200 دانشجو و در دانشگاه دبی ، 500 دانشجو داریم.
حسنی همچنین با بیان اینکه استان اصفهان، دومین دانشگاه پیام نور کشور با حدود 53 هزار دانشجو در 43 مرکز و واحد است، گفت: اصفهان از استان های موفق پیام نور است بطوریکه در چهار سال گذشته ریزش دانشجو نداشته و حتی با افزایش 43 درصدی تعداد دانشجو مواجه شده است.
وی با اشاره به سفر خود به اصفهان، خاطرنشان کرد: در این سفر در مجموع 15 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی، توسعه و تجهیز آزمایشگاه ها و فضاهای آموزشی تخصیص یافت که هشت میلیارد تومان بطور کلی برای استان و هفت میلیارد تومان برای مرکز اصفهان است.
وی فضای فیزیکی دانشگاه پیام نور استان اصفهان را 13 هزار متر مربع اعلام و اظهار کرد: 48 هزار متر مربع نیز در حال ساخت است.
معاون دانشگاه پیام نور کشور اظهار امیدواری کرد که با بهره برداری از طرح های عمرانی جدید دانشگاه پیام نور استان اصفهان، سرانه فیزیکی هر دانشجو از 2 به 3 متر مربع افزایش یابد.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی – انتشار دهنده : مسعود عمادی

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *