43 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در لیست موثرترین های جهان

43 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در لیست موثرترین های جهان

43 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در لیست موثرترین های جهان
به گزارش کنکوری به نقل از ایرنا از روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) به عنوان یکی از پایگاه های آی.اس.آی هر دو ماه یکبار به ارائه دانشگاه های برتر دنیا بر اساس کیفیت تحقیقاتشان می پردازد. در این رتبه بندی، دانشگاه هایی که براساس تعداد استنادها در یکی از رشته های 22 گانه در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند، معرفی می شوند.

چهار شاخص اصلی

دهقانی گفت: این نظام، اطلاعات چهار شاخص اصلی شامل تعداد مدارک نمایه شده در برترین مجلات بین المللی، تعداد کل استنادهای دریافت شده توسط هر دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی، نسبت تعداد استنادها به ازای مدارک و تعداد مقالات داغ و پراستناد را برای هر یک از دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی که در زمره یک درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند، ارائه می دهد.
وی افزود: در خرداد ماه 1394 موثرترین دانشگاه های جهان مورد بررسی و 30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بودند. در آبان ماه 1394 تعداد دانشگاه های کشور به 33 مورد و در خرداد ماه 95 تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها به 35 مورد افزایش یافته بود. در حال حاضر و در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور به 43 مورد رسیده است.
سرپرست ISC گفت: به طور متوسط رتبه بین المللی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور براساس کمیت تولید علم یا تعداد مدارک 535، براساس تعداد کل استنادهای دریافتی رتبه 830، براساس تولید علم برتر (مقالات داغ و پراستناد) رتبه 958 و براساس نسبت تعداد استناد به مقاله رتبه 1267 را داریم.
وی تصریح کرد: می توان از این اعداد نتیجه گیری کرد که در بحث کمیت، بهتر از کیفیت فعالیت کرده ایم. اگر به سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بنگریم می بینیم که مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی اولین بند مورد تاکید در این سند کلان علم و فناوری است. بنابراین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی علاوه بر کمیت تولید علم بایستی به کیفیت و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده و همچنین تعاملات علمی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.
دهقانی اظهار داشت: از لحاظ کمیت تولید علم، در حوزه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه 186 دنیا قرار دارد و همچنین از نظر تعداد استنادها با رتبه 484 در جمع 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. رتبه کمیت تولید علم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پزشکی بالینی 175 است. در همین حوزه دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و شیراز به ترتیب رتبه های 440 و 576 دنیا را کسب کرده اند.
وی در ادامه گفت: در حوزه داروشناسی و سم شناسی در بین دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب رتبه های 31 و 189 دنیا را در اختیار دارند. همچنین براساس کل استنادهای دریافتی یا کیفیت تحقیقات این دو دانشگاه به ترتیب رتبه های 157 و 621 دنیا را کسب کرده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حوزه ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس نسبت تعداد استناد به مقاله رتبه 23 دنیا را به خود اختصاص داده است که نشان دهند کیفیت بالای مقالات این دانشگاه در حوزه ریاضیات دارد.
دهقانی ادامه داد: در حوزه زمین شناسی، دانشگاه تهران تنها دانشگاه کشور است که در جمع موثرترین های دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه از لحاظ کمیت تولید علم رتبه 238 دنیا و از لحاظ کیفیت تولیدات علمی رتبه 544 دنیا را کسب کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه زیست شناسی و بیوشیمی دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به ترتیب رتبه 435 و 491 دنیا از لحاظ کمیت تولید علم را کسب کرده اند و همچنین رتبه 901 و 924 را از لحاظ نسبت تعداد استنادها به مقالات دارا هستند.
دهقانی گفت: در حوزه شیمی براساس شاخص نسبت تعداد استنادها به ازاء مدارک پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شریف، علم و صنعت ایران، یاسوج و رازی به ترتیب رتبه های 797، 825، 832، 842 و 849 دنیا را به خود اختصاص داده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در حوزه های مرتبط با علوم اجتماعی، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تهران به ترتیب براساس کمیت تولید علم رتبه های 299 و 654 دنیا را در اختیار دارند. این دو دانشگاه از لحاظ تعداد کل استنادهای دریافتی در این حوزه به ترتیب رتبه های 455 و 792 را دارند و همچنین براساس تعداد مقالات برتر رتبه های 936 و 1198 دنیا را کسب کرده اند.
دهقانی ادامه داد: در حوزه علوم اعصاب و رفتار دانشگاه علوم پزشکی ایران در جایگاه 331 دنیا از لحاظ کمیت تولید علم قرار دارد. در حوزه علوم رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص تعداد کل استنادهای دریافتی بهتر از سایر دانشگاه ها عمل نموده است بنحوی که جایگاه 200 دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در حوزه علوم کشاورزی و براساس تعداد کل استنادهای دریافتی دانشگاه تهران با کسب رتبه 139 دنیا، برترین دانشگاه کشور در سطح کشور است. در حوزه علوم گیاهان و حیوانات، دانشگاه تهران در صدر قرار دارد و بر اساس تعداد کل استنادهای دریافتی در جایگاه 473 دنیا قرار گرفته است.در حوزه علوم محیطی و بوم شناسی دانشگاه تهران، به لحاظ کمیت تولید علم در رتبه 230 و به لحاظ تعداد کل استنادهای دریافتی در رتبه 555 دنیا قرار دارد.
به گفته دهقانی ، در حوزه علوم مواد و براساس شاخص نسبت تعداد استنادها به ازاء مقالات به ترتیب سه دانشگاه کاشان، شریف و شیراز رتبه های 552، 564 و 596 دنیا را به خود اختصاص داده اند. و براساس تعداد مقالات برتر، پژوهشگاه دانش های بنیادی در سطح کشور در حوزه فیزیک بهترین عملکرد را داشته است و رتبه 439 دنیا را به خود اختصاص داده است.
همچنین در حوزه مهندسی براساس کمیت تولید علم به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران توانسته اند رتبه های 20، 51، 52 و 54 دنیا را کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *